סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
בניין אינטל ב חיפה
מרכז אינטל בחיפה (צילום: ערן יופי כהן)

בניגוד להצהרת משרד האוצר: במפעל שאינטל תקים בארץ יושקעו 15 מיליארד דולר

הממשלה הכריזה על השקעת ענק של 25 מיליארד דולר בהקמת מפעל נוסף בישראל, אבל בפועל מדובר בתוספת של 15 מיליארד דולר להשקעה של 10 מיליארד דולר שעליה התחייבה החברה ב-2018. באינטל עדיין לא אישרו את הפרטים

משרד האוצר הודיע היום שישראל ואינטל הגיעו להסכמות עקרוניות שלפיהן החברה תקים מפעל שבבים חדש בישראל בהשקעה של 25 מיליארד דולר. עם זאת, בפועל מדובר בהשקעה "חדשה" של 15 מיליארד דולר בלבד, שמצטרפת להתחייבות של אינטל להשקעה של 10 מיליארד דולר מ-2018. באינטל טרם אישרו את הפרטים, ומסרו: "אנו מעריכים את התמיכה המתמשכת של ממשלת ישראל". בכל מקרה, האישור הפורמלי של ההסכם צפוי להתקבל רק בעוד מספר שבועות.
לפי הודעה לעיתונות שהפיץ משרד האוצר, במסגרת ההשקעה צפויה לשכור אלפי עובדים נוספים בקרית גת, בשכר גבוה מהממוצע בענף. בנוסף, הסכימה אינטל להגדיל את שיעור המס שתשלם למדינה מ-5% ל-7.5%. החברה עתידה לסיים את ההשקעה ולהתחיל את פעילות המפעל עד 2027 ולהמשיך ולהפעילו עד 2035 לפחות. בתמורה, תקבל אינטל מענק מתוקף החוק לעידוד השקעות הון בהיקף של 12.8% מגובה ההשקעה, בכפוף לעמידה ביעדים.
הדרג המקצועי במשרד האוצר מעריך שההשקעה תניב תועלות מאקרו-כלכליות משמעותיות, במיוחד לאור ההאטה המסתמנת בכלכלה העולמית והתחרות על משיכת חברות טכנולוגיה וחברות ייצור שבבים בפרט. עוד טוענים באוצר שלהשקעה תועלות פיסקאליות ישירות לישראל בהיקפים גבוהים משמעותית מהמענקים שיינתנו.
"ההשקעה של אינטל, בסך של כ-90 מיליארד שקל, תניב למדינת ישראל בכלל ולאזור הדרום בפרט תועלות כלכליות משמעותיות", אמר הממונה על התקציבים באוצר, יוגב גרדוס, בהודעה לעיתונות. "המשא ומתן עם החברה נוהל באופן ארוך ומקצועי על בסיס מודלים כלכליים לבחינת התועלות מההשקעה במטרה למקסם את הערך לציבור הישראלי תוך קידום ההשקעה בישראל אל מול החלופות השונות שיש לחברת אינטל העולמית".
אף שבמשרד האוצר התגאו בהשקעה של 25 מיליארד דולר, בפועל הסיכום החדש של אינטל עוסק מספק השקעה חדשה של 15 מיליארד דולר. ב-2018 הגיעו אינטל וישראל לסיכום שלפיו תקים החברה מפעל חדש בקריית גת בעלות של 10 מיליארד דולר. ואולם, הקמת המפעל התעכבה על רקע מגיפת הקורונה. בדיונים עם האוצר עלו מחדש התוכניות הישנות, כשברקע נמצאים גם מאמצים בינלאומיים של אינטל להגביר ולגוון את יכולות הייצור שלה בכל העולם, חלק מתוכנית אסטרטגית בת שנתיים לייצר שבבים גם בעבור חברות אחרות ולא שבבים פרי פיתוחה. בהתאם, סוכם עם אינטל על הגדלת ההשקעה במפעל החדש, שיהיה גדול יותר ומתקדם יותר מזה שתוכנן ב-2018, ויפעל כחלק מקומפלקס ייצור שמכונה Megafab.
מאינטל ישראל נמסר בתגובה: "ישראל היא מרכז עולמי של טאלנטים טכנולוגיים וחדשנות, ואחד ממרכזי הייצור והמו"פ העולמיים המשמעותיים של אינטל. מאז הקמתה ב-1974, לאינטל ישראל תפקיד מכריע בהצלחתה הגלובלית של החברה. כוונתנו להרחיב את יכולת הייצור שלנו בישראל מונעת מתוך המחויבות שלנו לענות על צורכי ייצור עתידיים ולתמוך באסטרטגיית IDM 2.0 של אינטל, ואנו מעריכים את התמיכה המתמשכת של ממשלת ישראל".