סגור
פוטו מזג אוויר שריפות להינה הוואי
נזקי השריפה בהוואי (צילום: REUTERS/Mike Blake)

תביעה בהוואי: רשלנות מצד חברת החשמל הובילה לשריפות הענק

לפי התביעה שהגיש מחוז מאווי, חברת הוויאן אלקטריק החליטה "באופן בלתי נסלח" להמשיך בהזרמת חשמל דרך הקווים למרות חשש שנפילת עמודים בעקבות הרוחות העזות תצית אש נרחבת; המחוז תובע פיצויים שעשויים להגיע למאות מיליוני דולרים

מחוז מאווי בהוואי הגיש אתמול (ה') תביעה נגד חברת החשמל של הוואי (HECO) ושלוחותיה בטענה שרשלנות מצדה הובילה לשריפות ההרסניות של אלפי דונמים במדינה שהביאו למותם של יותר מ-100 בני אדם ונזקים לאלפי בתים.
על פי התביעה, הוויאן אלקטריק "החליטה באופן בלתי נסלח להמשיך להזרים חשמל בקווים שלה" בתחילת אוגוסט, למרות העובדה ששירות מזג האוויר הלאומי פרסם התרעות מפני שריפות ורוחות עזות, וכן אזהרה לפיה עמודי חשמל שייפלו ברוח עלולים להצית אש שתתפשט במהירות עקב תנאי היובש. "האש הייתה תוצאה ישירה של רשלנות, חוסר אכפתיות, הזנחה ו/או זלזול בחוק מצד החברה".
מחוז מאווי מבקש מבית המשפט שיפסוק פיצויים שעשויים להגיע למאות מיליוני דולרים, כך אמר ג'ון פיסק, עורך דין המייצג את המחוז בבית המשפט.
"המוקד העיקרי שלנו לאחר הטרגדיה הבלתי נתפסת היה לעשות כל שביכולתנו לתמוך לא רק בתושבי מאווי, אלא גם במחוז עצמו. אנו מאוד מאוכזבים שמחוז מאווי בחר לפנות לבית המשפט בזמן שהחקירה עדיין נמשכת", כך אמר דובר מטעם הוויאן אלקטריק ל-CNN. זוהי הפעם הראשונה שגוף ממשלתי מהוואי מאשים רשמית את חברת החשמל המקומית באחריות לשריפה הקטלנית ביותר שאירעה בארה"ב זה יותר ממאה שנה.
מוקדם יותר החודש הוגשה תביעה ייצוגית נגד החברה בטענה שזו בחרה "לא לנתק את קווי המתח שלה לאחר שנודע לה שכמה מהם קרסו ונמצאים במגע עם צמחייה או עם הקרקע". ג'ים קלי, סגן הנשיא של הוויאן אלקטריק, אמר ל-CNN שלחברה אין נוהל רשמי לניתוק המערכת, ושניתוקים נקודתיים מתבצעים כיום על ידי כיבוי האש. "החשמל מניע את המשאבות שהכבאים צריכים כדי להילחם באש", הוא אמר. הוויאן אלקטריק היא חברה ללא מטרות רווח שמשרתת 95% מתושבי הוואי, ונסחרת בבורסת ניו יורק.
זוהי אינה הפעם הראשונה שחברת שירותים אזרחיים מואשמת ברשלנות שהובילה לשריפות ענק. חברת פסיפיק גז אנד אלקטריק מקליפורניה נאלצה לשלם פיצויים בסך של 25.5 מיליארד דולר בשל שריפות היער במדינה ב-2018, כולל מיליארד דולר לערים ומחוזות, ו-11 מיליארד דולר בהסדרים לחברות ביטוח, לאחר שהודתה באשמתה בגרימת השריפות.