סגור
מוסף חג העצמאות 25.4.23 ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

"איום מצד הממשלה": ישראל הידרדרה למקום ה-97 במדד חופש העיתונות

ישראל ירדה מהמקום ה-86 בו דורגה בשנה שעברה מכיוון שלפי ארגון עיתונאים ללא גבולות, "הנוף התקשורתי הישראלי התערער בעקבות עלייתה לשלטון של ממשלה המאיימת על חופש העיתונות". בראש הדירוג נמצאת נורבגיה ואחריה שאר מדינות סקנדינביה, במקום ה-180 והאחרון מדורגת צפון קוריאה

ישראל ירדה למקום ה-97 במדד חופש העיתונות העולמי (World Press Freedom Index) מהמקום ה-86 בו דורגה בשנה שעברה. "הנוף התקשורתי הישראלי התערער בעקבות עלייתה לשלטון של ממשלה המאיימת על חופש העיתונות", נכתב בדירוג שנערך על ידי ארגון עיתונאים ללא גבולות (RSF). ישראל מדורגת מקום אחד מתחת לאלבניה ואחד מעל לרפובליקה המרכז אפריקאית, ומוגדרת תחת קטגוריית "מצב בעייתי" לאחר שצברה ניקוד של 57.57. עם זאת, החל מניקוד של 55 מוגדרות המדינות ב"מצב קשה".
בדירוג השנתי משתתפות 180 מדינות וטריטוריות והוא נועד לקבוע את היכולת של עיתונאים לפרסם חדשות שבאינטרס הציבורי בלי הפרעות או איומים לביטחונם. באופן כללי חלה הדרדרות השנה בחופש העיתונות העולמי ו-31 מדינות הוגדרו ב"מצב חמור ביותר", עלייה לעומת 21 בדירוג לפני שנתיים. הדירוג מתבסס על חמש קטגוריות – הקשר פוליטי, מסגרת משפטית, הקשר כלכלי, הקשר סוציו תרבותי וביטחון. לפי הדירוג פיתוחים טכנולוגיים מאפשרים לממשלות ולגורמים פוליטיים לעוות את המציאות וקל יותר כיום לפרסם תכנים מזוייפים. "הגבול בן אמת לכזב מטשטש, וכן בין עובדות אמיתיות ומומצאות, ומסכן את הזכות למידע", נכתב בדו"ח.
בראש הדירוג ובתואר המדינה עם חופש העיתונות הגדול ביותר נמצאת נורבגיה ואחריה מדורגות אירלנד, דנמרק, שבדיה ופינלנד. ואילו במקום ה-180 והאחרון מדורגת צפון קוריאה ולפניה סין, וייטנאם, איראן, טורקמניסטן וסוריה.
ירידות חדות בדירוג נרשמו עבור הודו שנפלה ב-11 מקומות מהשנה שעברה למקום ה-161 בעקבות השתלטות על כלי תקשורת מצד בעלי הון המקורבים לראש הממשלה נרנדרה מודי. גם טורקיה הדרדרה עוד השנה לאחר שהנשיא טאיפ רג'פ ארדואן הגביר את רדיפת העיתונאים במדינה לקראת הבחירות שיתקיימו בהמשך החודש. לפי הדירוג, טורקיה כולאת יותר עיתונאים מאשר כל מדינה אחרת המוגדרת כדמוקרטיה.
גם ארה"ב בקרב הנופלות בדירוג לאחר שירדה ב-3 מקומות לעומת השנה שעברה למקום ה-45. לעומת זאת, הרשות הפלסטינית דורגה במקום ה-156 לאחר שעלתה -14 מקומות מהשנה שעברה.
"אנחנו חווים מגמות מטרידות, אך השאלה הגדולה היא האם מדובר בשיהוק או סימן לכך שהעולם ברגרסיה", הגיב גילרמה קאנלה, ראש חופש הביטוי באונסק"ו.
10 המדינות עם חופש העיתונות הגדול ביותר:
10. מזרח טימור
9. פורטוגל
8. אסטוניה
7. ליטא
6. הולנד
5. פינלנד
4. שבדיה
3. דנמרק
2. אירלנד
1. נורבגיה