סגור

דיווח: חשד שרומן אברמוביץ' ובכירים אוקראינים הורעלו

"וול סטריט ג'ורנל": אחרי פגישה שקיימו החודש בקייב פיתחו האוליגרך הרוסי ואנשי צוות המו"מ האוקראיני תסמינים שלפי החשד נגרמו מהרעלה, ובהם קילופי-עור בפנים ובידיים ועיניים אדומות. האצבע המאשימה מופנית למוסקבה. האסון ההומניטרי במריופול, שמופגזת כבר שבועות: לשכת ראש העיר טוענת כי מספר ההרוגים הכפיל עצמו ל-5,000 מאז העדכון האחרון. ראש העיר אירפין שבפרברי קייב: "הרוסים נהדפו, העיר שוחררה". ארה"ב: "פוטין לא מוכן עדיין לפשרות"

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח הערב (יום ב') כי האוליגרך הרוסי רומן אברמוביץ' וכמה מאנשי צוות המשא ומתן האוקראיני לשיחות הפסקת האש עם רוסיה סבלו החודש מתסמינים שלפי החשד נגרמו מהרעלה אחרי פגישה שקיימו בבירה האוקראינית קייב. לפי העיתון, שייחס את הדיווח ל"גורמים הבקיאים בפרטים", אברמוביץ' והנפגעים האחרים מאשימים בהרעלתם-לכאורה גורמים קיצונים במוסקבה שביקשו להכשיל את השיחות על סיום המלחמה.

לפי "וול סטריט ג'ורנל" פיתחו אברמוביץ' ולפחות שני גורמים בכירים בצוות האוקראיני תסמינים שכללו עיניים אדומות ודומעות וקילופי-עור בפנים ובידיים.
בתוך כך, לשכתו של ראש העיר מריופול ודים בויצ'נקו דיווחה הערב כי קרוב ל-5,000 בני אדם נהרגו בעיר שבדרום-מזרח אוקראינה מאז שהכוחות הרוסיים החלו לצור עליה ולהפגיז אותה ללא הרף בחודש שעבר. מי שנקב במספר 5,000 הוא דוברו של ראש העיר, והוא לא מסר על סמך מה נקבע הנתון הזה. לפני שבועיים העריכו הרשויות במריופול שכ-2,500 בני אדם נהרגו בעיר מאז תחילת הלחימה.
מריופול, נזכיר, היא יעד אסטרטגי מאוד שהציבו לעצמם הרוסים: כיבושה יכול לסייע לרוסיה להשתלט על רצועה רציפה בדרום אוקראינה וכך לנתק את הממשלה בקייב מגישה לים. זה יותר מארבעה שבועות שהכוחות הרוסיים מפציצים ומפגיזים את מריופול, ולדברי הרשויות שם כ-90% מהבתים בעיר כבר נפגעו בתקיפות הללו וכ-40% נהרסו לגמרי. התושבים נאלצים להתקיים לאורך רוב השבועות האלה ללא חשמל וחימום, אף שבלילה הטמפרטורה צונחת אל מתחת לאפס, וגם המזון והמים שלהם הולכים ואוזלים.


2 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ' מוכר את צ'לסי אוליגרכים רוסיה
רומן אברמוביץ' מוכר את צ'לסי אוליגרכים רוסיה
רומן אברמוביץ'
(גטי)
באוקראינה מזהירים כי במריופול מתחולל אסון הומניטרי של ממש, אבל הפינוי מהעיר ב"מסדרונות הומניטריים" מתנהל בעצלתיים, ורק כמה עשרות אלפי תושבים הצליחו לברוח ממנה מאז תחילת הלחימה. לפי הערכות, עוד יותר מ-100 אלף תושבים לכודים שם. בשבועיים האחרונים אירעו במריופול שתי תקיפות מטרידות במיוחד – זו שבה הופצץ בית ספר לאומנויות שבו הסתתרו תושבים וזו שבה הופצץ תיאטרון שבו התחבאו כ-1,000 בני אדם מאימת הפגזים והפצצות. התיאטרון הזה הופצץ מהאוויר אף שמשני צדיו נכתבה באותיות גדולות המילה "ילדים", ולהערכת הרשויות כ-300 בני אדם נהרגו בתוכו.
בינתיים באירפין שבפרברי קייב הכריז הערב ראש העיר אולכסנדר מרקושין כי הכוחות האוקראיניים הצליחו להשיב לעצמם את השליטה בעיר – אחד ממוקדי הלחימה העזים ביותר עם הצבא הרוסי באזור הבירה מאז תחילת המלחמה בחודש שעבר. אם יש ממש דברים, זהו הישג מורלי חשוב לצד האוקראיני. "יש לנו חדשות טובות היום – אירפין שוחררה", הכריז ראש העיר. "אנחנו מבינים שיהיו התקפות נוספות על העיר שלנו, ונגן עליה באומץ".

2 צפייה בגלריה
בניינים הרוסים מריופול
בניינים הרוסים מריופול
הרס במריופול
(רויטרס)

ההודעה על שחרור אירפין באה כשלפי גורמי מודיעין במערב הצבא הרוסי ממשיך למצוא עצמו תקוע בעמדותיו ואינו מתקדם בשום חזית. בסוף השבוע, נזכיר, הכריזה מוסקבה כי השלימה את "השלב הראשון" של המבצע שלה באוקראינה, וכי כעת תמקד את מאמציה בהרחבת אזורי השליטה של המורדים הפרו-רוסים בלוהנסק ובדונייצק שבחבל דונבאס, במזרח אוקראינה. במערב היו שפירשו את ההודעה הזו כהודאה רוסית בכישלון המאמץ להשיג את מטרתו המקורית של המבצע – כיבוש אזורים משמעותיים בעומק אוקראינה.
היום בצהריים הכריז ניקולאי פטרושב, ראש מועצת הביטחון הרוסית, כי רוסיה כלל אינה חותרת להחליף את ממשלת אוקראינה בממשלה אחרת, וכי הטענות במערב שזו מטרתה הראשית של מוסקבה – או לפחות הייתה מטרתה הראשית – אינן נכונות. הקרמלין הצהיר בשבועות האחרונים שוב ושוב כי מטרתו היא לבצע "דה-נאציפיקציה" של אוקראינה, הכרזה שפורשה במערב כרמז לכוונה להדיח את הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי ולהציב במקומו ובמקום אנשיו משטר בובות רוסי.
כך או כך, דובר משרד ההגנה האוקראיני אמר כי אף שהרוסים אינם מתקדמים – אין גם סימנים שהם ויתרו על תוכניתם לכתר את קייב, ואולי אף לכבוש אותה. גורם בכיר במחלקת המדינה האמריקנית אמר הערב כי למרות חידוש המשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה בטורקיה, לא נראה שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין מוכן כעת לבצע פשרות כדי לסיים את המלחמה באוקראינה.