סגור

מתחת לרדאר: מבצע אספקת הנשק המערבי לאוקראינה הוא הגדול בהיסטוריה

במסגרת מבצע שכמותו לא היה מאז המלחמה הקרה, עשרות מדינות מעבירות לקייב נשק ואספקה בשווי מאות מיליוני דולרים; הסנאט האמריקאי אישר חבילת סיוע לאוקראינה בגובה 13.6 מיליארד דולר, מתוכם 6.5 מיליארד דולר להוצאות ביטחון

בצל מבצע הסנקציות הגדול מעולם, המערב אחראי למבצע עצום ממדים נוסף, המתואר כ"גדול והמהיר בהיסטוריה": מבצע אספקת הנשק לאוקראינה. העובדה שהמבצע לא זוכה לכותרות הענק שהוא ראוי להן נובעת מבקשת אוקראינה להשאירו חשאי ככל האפשר, לנוכח רגישותו.

לפי דיווח של "הוול סטריט ג'ורנל", רק בשבוע שעבר צ'כיה העבירה ללוחמי המדינה המתגוננת 10,000 רקטות כתף בעוד בפולין, שדה התעופה ז'שוב, המרוחק כ־100 ק"מ מהגבול האוקראיני, עמוס כל כך במטוסי תובלה צבאיים עד שהרשויות נאלצו להפנות חלק מהטיסות לשדות תעופה אחרים.
המרוץ הזה לחימוש אוקראינה, שמתגלה כמבצע אספקה חסר תקדים בהיקפים שלו, יצא לדרך על רקע החלטת בעלות הברית המערביות לא לשלוח חיילים לאדמת אוקראינה, ובמקום זאת לחמש ולצייד את הצבא. במקביל, ובנוסף לסנקציות ולהגבלות הפיננסיות שהוטלו עד כה, בסוף השבוע החליטו מדינות ה־G7 לבטל את מעמד "מדינת הסחר המועדפת" של רוסיה, צעד שסולל את הדרך להעלאת המכסים המושתים על יצוא רוסי. בנוסף, קבוצת שבע המדינות החליטה למנוע כל מימון לרוסיה מצד מוסדות בינלאומיים כמו קרן המטבע והבנק העולמי.
במסגרת מאמצי בעלות הברית, ממשל ביידן כבר התחייב בחודש שעבר לספק לאוקראינה סיוע בסכום כולל של 350 מיליון דולר, ולפי ההערכות בפנטגון, מרבית הסיוע הזה יבוא לידי ביטוי בכלי נשק ובציוד צבאי אחר. משרד ההגנה האמריקאי תיאר את המאמצים כחסרי תקדים, ולראיה בסוף השבוע אישר הסנאט חבילת סיוע לאוקראינה בגובה 13.6 מיליארד דולר, מתוכם 6.5 מיליארד דולר הוקצו להוצאות ביטחון. מעבר לכך, "הניו יורק טיימס" דיווח כי בתוך פחות משבוע ארה"ב העבירה, בסיוע נאט"ו, מעל 17 אלף טילי נ"ט, כולל טילי ג'אוולין, דרך הגבולות של אוקראינה עם פולין ורומניה.

וארה"ב לא לבדה: מדינות שעד כה נמנעו מהעברת כלי נשק מחשש להכעיס את רוסיה, הצטרפו למאמץ המשותף, ביהן שבדיה שהתחייבה להעביר 5,000 טילים נגד טנקים, וגרמניה ששולחת אליה מעל 2,000 טילי נ"ט ונ"מ. בדומה, איטליה שנחשבה עד לאחרונה לשחקנית פסיבית בברית נאט"ו, הבטיחה לספק לאוקראינה נשק וספרד התחייבה להעביר משגרי רקטות. ואילו בבריטניה שר ההגנה בן וואלאס עדכן בשבוע שעבר כי המדינה העבירה 3,615 טילי נ"ט מסוג NLAW ובהמשך תעביר טילי נ"ט נוספים ונ"מ. מדינות נוספות שחשפו את העברות כלי הנשק שלהן כוללות גם את דנמרק, שלפי הודעת הממשלה סיפקה עד כה 2,700 טילי נ"ט, ונורבגיה עם 2,700 טילי נ"ט מסוג M72. עוד לפני תחילת המלחמה צוידה אוקראינה גם ברחפנים טורקיים, אחד מהם אף פגע בימים הראשונים של המלחמה במשאית רוסית מלאת ציוד צבאי.
עם זאת, בחלק מהמדינות במזרח אירופה מעדיפים לשמור על מבצעי העברת הנשק חשאיים על מנת לא להכעיס את הרוסים. "אנא הימנעו מלהפיץ את המסר על כך שמדינות מסוימות מספקות כלי נשק למדינה שלנו, הימנעו מלהגיב על כך", ביקש, במקביל, שר ההגנה האוקראיני אולכסיי רזניקוב. לדבריו, "זהו תחום רגיש שמחייב נקיטת גישה מאוזנת לגמרי לתגובות הציבוריות, במיוחד בזמן הלחימה".
האספקה רחבת ההיקף של כלי הנשק לא מבוצעת רק על ידי ממשלות. על פי הדיווחים, גם אזרחים באירופה ובארה"ב רוכשים כלי נשק באינטרנט ומעבירים אותם לאוקראינה. כך, למשל, תושבים רבים בפולין מחפשים דרכים להעביר ציוד ראיית לילה ומגיני גוף לערים המרכזיות באוקראינה. במקביל נפתח קמפיין מימון המונים שכבר גייס 20 מיליון דולר מתורמים בצ'כיה, שם הממשלה הוסיפה עוד 30 מיליון דולר לרכישת כלי נשק. "כל מה שהאוקראינים מבקשים מאיתנו, אנחנו עושים בהקדם האפשרי", הסביר סגן שר ההגנה הצ'כי תומאש קופנצ'י. למקרה הצורך חיילים אוקראינים אף פרסמו במדיה החברתית רשימת ציוד הנחוץ להם, כולל קסדות ומשקפות ואפילו מצרכים בסיסים יותר כמו מקלות אוזניים ואינסטנט נודלס.
להזרמה כזו של כלי נשק וציוד צבאי בשווי מאות מיליוני דולרים אין כמעט תקדים בזמנים המודרניים. פיליפ בריג'קה, אנליסט בתחום הביטחון במכון הפולני ליחסים בינלאומיים, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי לא נרשם מעבר בסדר גודל ובמהירות כזו של כלי נשק ממדינות המערב מאז 1947, בחודשים הראשונים של המלחמה הקרה, אז ביקש נשיא ארה"ב הארי טרומן מהקונגרס לאשר העברת סיוע צבאי וכלכלי בשווי 400 מיליון דולר ליוון וטורקיה. עם זאת, יש לציין כי הסיוע הצבאי של חברות ברית נאט"ו אינו מועבר על ידי הברית הצבאית הטרנס־אטלנטית עצמה, שלא לוקחת חלק במשלוחים או בתיאומים, וזאת על מנת להימנע מהסיכוי שברוסיה יפרשו זאת כהתגרות שעלולה להסלים את המלחמה.


3 צפייה בגלריה
ברובארי אוקראינה טנק טנקים רוסים רוסיה הושמדו עולים ב אש
ברובארי אוקראינה טנק טנקים רוסים רוסיה הושמדו עולים ב אש
התקפת של צבא אוקראינה על טנקים רוסיים
(צילום מסך: Youtube)
ב"פייננשל טיימס" דווח כי מרכזי האספקה העיקריים מגיעים מפולין, סלובקיה ורומניה, כשהאתגר הלוגיסטי העיקרי הוא להתגבר על צווארי בקבוק בגבולות ולהעביר את האספקה לידיים של הכוחות האוקראיניים שזקוקים להם. "מה שאנחנו לא רוצים זה שכל הסיוע יגיע למקום אחד, כי זה מסכן אותם", אמר לעיתון דיפלומט בכיר ממדינה המעבירה סיוע של כלי נשק וציוד אחר. עד כה, אין הוכחות לכך שהכוחות הרוסיים פועלים לפגוע בשיירות האספקה המערביות, ובשבוע שעבר הזהיר מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג כי התקפה כזו מצדה של רוסיה תייצג הסלמה מסוכנת. "בעלות הברית מסייעות לאוקראינה לשמור על זכותה להגנה עצמית, שמעוגנת במגילת הזכויות של האו"ם", הכריז.
בינתיים גם מתגברים הדיווחים על מחסור בציוד ועל כלי נשק מיושנים בצד הרוסי. "הם נאלצים לשבת במכוניות קפואות בלי להפעיל את המנוע כי אוזל להם הדלק", סיפר מומחה צבאי מהמערב. אולם, המערכה היא בת פחות משלושה שבועות, וקרוב לוודאי שהכוחות הרוסיים יזכו לאספקה מחודשת, זאת בעוד המחסור באוקראינה רק יעמיק, וגם סוגי הנשק שהם זקוקים להם קרוב לוודאי שישתנו. "כלי נשק קטנים לא יספיקו", הזהיר המומחה. "הם זקוקים גם לאנשי צבא מנוסים שיאמנו את החיילים החדשים ולכלי נשק לטווח ארוך שישמשו אותם לתגובה מול הנשק הרוסי".
בפנטגון מחפשים דרכים לחזק את ההגנה האווירית של אוקראינה על ידי העברת ציוד נ"מ מהעידן הסובייטי. הבחירה במערכות סובייטיות נובעת בין השאר מכיוון שהאוקראינים כבר מכירים אותן, כך שאין להם צורך בהכשרה. התוכנית שנשקלת כעת בארה"ב היא להעביר את מערכות ההגנה ממדינות נאט"ו שהיו בעבר חלק מהגוש הסובייטי.


3 צפייה בגלריה
טנק של צבא רוסיה שהושמד על ידי צבא אוקראינה
טנק של צבא רוסיה שהושמד על ידי צבא אוקראינה
טנק של צבא רוסיה שהושמד על ידי צבא אוקראינה
(גטי)