סגור
המטוס האחרון מדגם בואינג 747
המטוס האחרון מדגם בואינג 747 (צילום: AP Photo/John Froschauer)

סוף עידן בתעשיית התעופה: בואינג נפרדת ממטוסי 747

יצרנית המטוסים האמריקאית סיפקה אתמול לחברת התעופה אטלס אייר את מטוס הג'מבו האחרון שייצרה. ההחלטה על הפסקת הייצור התקבלה בשל הירידה בביקוש למטוס, זאת לטובת מטוסים חסכוניים יותר בדלק שפיתחו בבואינג וביריבה האירופית איירבוס

סוף עידן בתעשיית התעופה: בואינג נפרדת ממטוסי 747 המפורסמים שלה. יצרנית המטוסים האמריקאית סיפקה אתמול (ג') לחברת התעופה אטלס אייר את מטוס הג'מבו האחרון שייצרה. לכבוד המאורע התכנסו אלפי עובדים של החברה במפעל הייצור של המטוס במדינת וושינגטון, ביניהם חלק מהמפתחים הראשונים של המטוס בשנות ה-60, וצפו במשלוח האחרון של המטוס, שנחשב כמי שהצליח לקרב את הטיסות להמונים.
באירוע השתתף גם השחקן ג'ון טרבולטה, שסיפר כיצד למד להטיס את מטוס 747-400 כחלק מתפקידו כשגריר חברת התעופה האוסטרלית קוונטאס. "זו הייתה התוכנית הקשה ביותר שטייס מסחרי צריך לעבור", אמר. הוא כינה את המטוס "כלי הטייס הבטוח והמתוכנן ביותר שנבנה".
1 צפייה בגלריה
ציור מחווה ל ג'ו סוטר המנדס הראשי של בואינג 747 על המטוס האחרון מדגם בואינג 747
ציור מחווה ל ג'ו סוטר המנדס הראשי של בואינג 747 על המטוס האחרון מדגם בואינג 747
ציור מחווה לג'ו סוטר, המהנדס הראשי של בואינג 747, על המטוס האחרון מדגם זה
(צילום: REUTERS/David Ryder)
מטוס ה-747, שזכה לכינוי "מלכת השמיים", היה המטוס רחב הגוף הראשון שנבנה. הוא תוכנן ונבנה במשך 28 חודשים והושק על ידי חברת התעופה פאן אם בינואר 1970 בטיסה מניו יורק ללונדון. לפי הסיפורים, כ-50 אלף עובדים בבואינג עבדו על הפרויקט.
גם היזם הבריטי ריצ'רד ברנסון, מייסד חברת התעופה וירג'ן, נפרד ממטוס הג'מבו, אותו כינה "חיה נפלאה". לדבריו של היסטוריון בואינג מייקל לומברדי, ה-747 עזר "לכווץ את העולם".


ההחלטה על הפסקת הייצור התקבלה בשל הירידה בביקוש למטוס, זאת לטובת מטוסים חסכוניים יותר בדלק שפיתחו בבואינג וביריבה האירופית איירבוס. בבואינג הכריזו על ההחלטה ביולי 2020, וכבר אז קצב הייצור עמד על חצי מטוס בחודש. ב-2022 סיפקה בואינג לחברות התעופה 5 מטוסי 747, זאת לעומת תקופת השיא ב-1990, אז סופקו 70 מטוסי 747.
לאורך חמשת עשורי הייצור, בנתה החברה 1,547 מטוסי 747 עבור מעל מאה לקוחות. זנב המטוס הוא בגובה של בניין בן 6 קומות. הגרסה האחרונה יכולה להטיס עד 500 נוסעים.
היורש של ה-747, מטוס ה-777X, יהיה מוכן רק ב-2025. "ה-777, המטוס הבא שישלוט בחלל הזה, גבר על כל המתחרים שלו בקלות - ואפילו לא הצגנו את הגרסה הטובה ביותר", אמר מנכ"ל בואינג, דיוויד קלהון.
בהמשך אירוע הפרידה התייחס קלהון גם לאפשרות של מטוסים אוטונומיים. לדבריו, זו רק שאלה של זמן עד שהטכנולוגיה הזו תושק בטיסה מסחרית. "אוטונומיה בסופו של דבר תגיע לכל המטוסים", אמר. עוד הוסיף כי החברה מנצלת את הפיטורים בחברות הטכנולוגיה הגדולות כמו אמזון ומיקרוסופט כדי להגדיל את מאגר העובדים המיומנים שלה. "בשנה שעברה גייסנו 15 אלף עובדים חדשים, והשנה נגייס 10 אלף נוספים", אמר, והוסיף כי "רבים" ממהנדסי התוכנה החדשים שגייסו עבדו באמזון. "אף פעם אין לנו בעיה לגייס, אך האם אני חושב שהפיטורים הפכו זאת לקל יותר? בהחלט".