סגור
עובדים החברים ב איגוד עובדי הרכב UWA מפגינים ליד מטה סטלנטיס באובורן הילס מישיגן כחלק מהשביתה שבה פתחו
עובדים מפגינים ליד מטה סטלנטיס באובורן הילס, מישיגן (צילום: BILL PUGLIANO / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)

שביתת עובדי הרכב בארה"ב מתרחבת: "נתייצב נגד תאוות הבצע של התאגידים"

איגוד עובדי הרכב מרחיב את השביתה שהחלה לפני שבוע - כך שתכלול עשרות מתקני ייצור והפצת חלפים של ג'נרל מוטורס וסטלנטיס ב-20 מדינות בארה"ב; עם זאת השביתה בפורד לא תורחב - מאחר שהחברה "הפגינה רצינות" במו"מ

איגוד עובדי הרכב בארה"ב (UAW) מרחיב את השביתה שאותה החל לפני שבוע ל-38 מתקני ייצור והפצת חלפים של ג'נרל מוטורס וסטלנטיס ב-20 מדינות - כך אמר היום נשיא האיגוד שון פיין. עם זאת לדבריו, האיגוד לא ירחיב את השביתה בפורד, מאחר שהחברה הוכיחה "רצינות" בכל הנוגע להגעה להסכם עם העובדים. כך מדווחת סוכנות CNBC.
השביתה כללה בתחילה מפעל אחד של כל אחת משלוש החברות. ואולם כעת, כאמור, היא תתרחב בג'נרל מוטורס ובסטלנטיס. בפורד תימשך השביתה במפעל אחד - בוויין, מישיגן.
"בעקבות הרחבת השביתה - אנו נהיה בכל מקום. מקליפורניה ועד מסצ'וסטס, מאורגון ועד פלורידה. נמשיך להרחיב את השביתות אם יהיה בכך צורך", אמר פיין. "ה-UAW מוכן לעמוד למען הקהילות שלנו, ולהתייצב נגד תאוות הבצע של תאגידים".
נשיא האיגוד הוסיף כי נרשמה התקדמות במו"מ עם פורד בנושאים שונים, בהם ביטול חלק מדרגות השכר, החזרת התאמות של יוקר המחיה ונוסחה משופרת של חלוקת רווחים.
פורד הודיעה כי היא "מנהלת מגעים אינטנסיביים עם UAW כדי להגיע לעסקה", אך "עדיין יש פערים משמעותיים לסגור בנושאים המרכזיים".
הרחבת השביתה במפעלים המספקים חלפים לג'נרל מוטורס ולסטלנטיס תכניס עוד 5,600 עובדים למעגל השובתים, כ-3,500 מהם בג'נרל מוטורס.
כ-12.7 אלף עובדים של UAW פתחו לפני שבוע בשביתה במפעל של ג'נרל מוטורס במיזורי, במרכז של סטלנטיס באוהיו ובמפעל הרכבה של פורד במישיגן. האיגוד, המייצג 146 אלף עובדים בתעשיית הרכב בארה"ב, דרש העלאת שכר של 40% בהסכם הקיבוצי החדש שיהיה בתוקף עד ספטמבר 2027.
פיין שיבח את ג'נרל מוטורס שהסכימה לבטל את הפרשי השכר במפעלי החלקים והרכיבים שלה - ואולם לדבריו החברה עדיין מתנגדת לצעדים נוספים שפורד הסכימה להם.
ההתמקדות של האיגוד במרכזי חלפים והפצה היא טקטיקה ייחודית, מאחר שאינה משפיעה על ייצור כלי הרכב, אלא רק על הפצת חלקי חילוף. הדבר עשוי לגרום לעיכוב בתיקונים עבור הלקוחות. לדברי פיין, "המסר שלנו לצרכנים הוא פשוט: הדרך לפתור את הבעיות בתחום השירות היא שהחברות ישקיעו את רווחי השיא שלהן במשרות יציבות, בשכר ובהטבות".