סגור
מטע קקאו בגאנה
מטע קקאו בגאנה (צילום: Paul Ninson/Bloomberg)

מר מתוק: איך נקלע העולם למחסור בשוקולד

במשך שנים העולם נהנה משוקולד זול, אלא שתנאי מזג אוויר קשים במדינות מערב אפריקה המספקות כמחצית מההיצע, הטו את הכף. השבוע טיפס מחיר החוזים העתידיים על הקקאו לשיא של 10,760 דולר לטונה - פי 2 מהשיא הקודם שנקבע בשנות ה-70

שוק השוקולד העולמי עומד כבר תקופה בפני משבר גדול הנובע בעיקרו ממחסור חמור בקקאו. לנוכח המצב המחירים הוכפלו בתחילת מרץ לעומת רמתם לפני שנה. ואילו, החוזים העתידיים זינקו מאז תחילת מרץ והשבוע טיפסו לשיא.
ישנן לא מעט סיבות למשבר: העולם נהנה משוקולד זול במשך עשורים, העצים הזדקנו ובמדינות מערב אפריקה המספקות כמחצית מההיצע בשוק רבים מהם חלו. תנאי מזג אוויר קשים היוו את נקודת התפנית מבחינת הייצור בחוף השנהב ובגאנה. כך שכעת סוחרים רבים חוששים מירידה מתמשכת בתפוקה.
מבחינת יצרני השוקולד המשבר כבר בעיצומו. מפעלים נאלצו להיסגר ממלזיה ועד לגרמניה ושיקגו. חברות שנקלעו לצד הלא נכון של ראלי המחירים ספגו תביעות. וכעת המחסור בנזילות פירושו שהשלב הבא בשוק קרוב לוודאי שיהיה מאופיין בתנודתיות חדה במחירים, שמעלים את הסבירות לקריסות של חברות.
"הצלקות מהמשבר הזה יהיו בולטות בתעשיית הקקאו", אמר טריסטן פלטצ'ר, מנכ"ל ChAI, פלטפורמה שמשתמשת ב-AI כדי לנתח את שוקי הסחורות. "סוחרים ספקולנטים נכנסים ויוצאים מפוזיציות השקעה במהירות גדולה יותר, שרק מוסיפה לפגיעות. פירוש הדבר כי ישנה סבירות גבוהה בהרבה לתנודתיות אגרסיבית בשוק".
שוקי הסחורות ידועים לשמצה בתנודתיות שלהם, אך המהירות והחומרה של הראלי בקקאו הפתיעו גם סוחרים ממולחים, וזרעו כאוס ברחבי שרשרת האספקה העולמית למוצר, החל מחקלאים במערב אפריקה שנקלעו לקשיים ועד לסוחרי סחורות באירופה ויצרניות הממתקים בארה"ב.
מוקדם יותר השבוע טיפסו החוזים העתידיים למחיר שיא של 10,760 דולר לטונה, רמה שבעבר בכלל לא הועלתה על הדעת, וגבוהה פי 2 מהשיא הקודם שנקבע בשנות ה-70. לפני הראלי הזה ומאז שנות ה-80 המחירים בבורסת ניו יורק נותרו מתחת ל-3,500 דולר.
בסיטיגרופ מעריכים כי המחירים יטפסו בחודשים הקרובים לרמות של עד 12,500 דולר. במקביל, מנהל קרן הגידור פייר אנדור (Pierre Andurand) מנבא שהחוזים העתידיים יטפסו השנה מעל לרף 20 אלף דולר.
הקצב המהיר של העלאות המחירים הבריח מהשוק משקיעים רבים, שמפחדים להיתקע עם הפוזיציות. מעבר לכך, חלק ניכר מהמשקיעים הללו כבר לא יכולים להרשות לעצמם להמשיך ולסחור. בינתיים פעילות המסחר בחוזים עתידיים לקקאו נפלה לשפל היסטורי, כשמדד של החוזים הקיימים ברמתו הנמוכה ביותר מזה 12 שנים. השוק תקוע כעת בין מחסור קיצוני בייבול לנזילות נמוכה באופן מסוכן.
"זה המחסור בפעילות פיזית – המוגבלת רק לכיסוי נואש של חוזים פיסיים קרובים – שגרמה להתייבשות הזו בפעילות הרגילה בחוזים העתידיים ולהפחתת הנזילות", אמרה פאם תורנטון, סוחרת מנוסה בחברת ניהול הנכסים Nightingale. "כך שאם חייבים לקנות חוזים עתידיים, , אפשר להזיז את השוק במהירות רבה".
כשחברות לא יכולות לשלם את דרישת הבטוחות (margin calls) עבור השקעות הגידור שלהן, הן נאלצות לקנות בחזרה את החוזים העתידיים, מהלך שמעלה את המחירים אף גבוה יותר ודוחף עוד אנשים מחוץ לשוק. המעגל האכזרי הזה של מצוקה בא לידי ביטוי בשנים האחרונות גם בשוקי הניקל וכשמחירי הגז הטבעי באירופה יצאו משליטה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, וחלחלו לצרכנים, ליצרנים, למטבעות ולכלכלות.
"זה הדבר שהכי מדאיג אותי", אמר ז'ק טורס, מייסד ומנכ"ל מותג השוקולד Torres Chocolate מניו יורק. "אם כך ייראה העתיד, אז הרבה אנשים יפשטו את הרגל".
בחוף השנהב ובגאנה, המייצגות כ-50% מהאספקה, ההערכה היא לירידה בשיעור דו ספרתי ביבול הקקאו. המחסור כל כך חמור שבשתי המדינות כבר חתמו על חוזים לייבולים עתידיים. ארגון הקקאו בינלאומי (ICCO) מעריך שבעונה הנוכחית ההיצע יהיה נמוך מהביקוש ב-374 אלף טונה. זו תהיה השנה השלישית ברציפות של היצע נמוך מהביקוש. יצרנית השוקולד Barry Callebaut חוזה מחסור של 500 אלף טונה, המקביל לכעשירית מהשוק העולמי, ובחברה מעריכים כי המחסור יימשך גם בשנה הבאה. "אין לנו כמעט דבר נוסף להציע לעונה הזו", אמר ניקולרס קוורטי, המגדל יבול על שטח של יותר מ-46 אלף דונם בסוהום המרוחקת כ-100 ק"מ צפונית לבירת גאנה אקרה.
הייצור מרוכז בעיקר בחוף השנהב ובגאנה, כך שהשוק רגיש במיוחד למצב הייבול במדינות הללו. הייצור בניגריה ובקמרון תקוע כבר תקופה על שיעור נמוך, והיריבות באסיה חוו ירידות.
מה שקורה כעת בתעשיית הקקאו הוא קריאת השכמה לתעשיית הקפה, שהייצור שלה מרוכז כבר שנים בשתי מדינות: וייטנאם וברזיל. המחסור ההיסטורי הזה בקקאו חושף גם בעיות נוספת שפגעו באזור. במשך עשורים, החקלאים בחוף השנהב ובגאנה לא הרוויחו שכר הוגן. בעוד שהחוזים העתידיים זינקו במונחים נומינליים, הם לא עמדו בקצב עליית האינפלציה. זאת גם 12 שנים לאחר שבחוף השנהב הלאימו את סקטור הקקאו וזאת בניסיון לשפר את הפרנסה של החקלאים, ותנאי להקלה בחובות מצד קרן המטבע העולמית בעקבית מלחמת האזרחים שפרצה ב-2011.
המחירים המוצעים למגדלים נקבעים על ידי הממשלות בשתי המדינות, שסוגרות את התנאים שנה מראש. כתוצאה מכך, המגדלים מרוויחים פחות מהמחיר שנקבע בשוק הבינלאומי ולא יכולים להגיב במהירות לשינויים בהיצע ובביקוש. "מה שצריך לעשות הוא לתת לחקלאים סימן שביבול הבא יהיה להם שווה להשקיע בחווה שלהם ולהשקיע הרבה יותר מכפי שעשו עד כה", אמר סטיב ווטרידג', מנהל חטיבת המחקר ב- Tropical Research Services.
בגאנה ובחוף השנהב כן העלו לאחרונה את המחירים המשולמים לחקלאים, אך עוד צריך לחכות ולראות אם העלייה תספיק כדי לעודד עוד היצע. בנוסף, ליצרנים מעטים בלבד יש גישה להשקייה או טכניקות חקלאות מודרניות, כך שהם פגיעים במיוחד להשפעות מזג האוויר. גם אין להם מספיק כסף להשקיע בדשנים ובכימיקלים אחרים, זאת מאז הזינוק במחירים בשנים האחרונות.
במקביל, אין חדשנות בצמחים. קקאו הוא פרי עץ שיכול לשרוד 25 שנים ולא שותלים אותו לפני כל יבול כפי שעושים עם תירס וסויה, אז אין כעמט תמריץ לחברות כמו סינג'נטה, להשקיע בייצור זרעים טובים יותר. יתרה מכך, ב-2018 כשהעולם עמד בפני עודף, בחוף השנהב הפסיקו את ההפצה של זרעים חדשים שמהם ניתן היה לגדל עצים עמידים יותר עם תפוקה גדולה. "אני מכיר הרבה חקלאים שעוזבים את סקטור הקקאו. הם נוטשים את חוות הקקאו שלהם ועוברים למטעי גומי או מטעי קוקוס", סיפר איסיפו איסאקה, חקלאי קקאו מגאנה. הוא ציין גם עלייה בפעילות הכרייה באזור, שהובילה לזיהומים במים. "מאגרי המים באזורי גידול הקקאו נעלמו. איבדנו אותם", אמר.
בינתיים הצרכנים עוד לא חווים את מלוא ההשפעה של הזינוק הזה במחירים. פלאדיס, החברה האם של גודייבה, עדיין עובדת על התמחור של מוצרים, אך ההערכה היא שתהיה עלייה ברחבי העולם של סביבות 10%, כך לפי המנכ"ל סלמן אמין.
במקביל, מגדלים במדינות כמו קמרון, ניגריה, אקוודור וברזיל, שבהן הממשלה לא קובעת את המחירים, נוקטים בפעולות להגדיל את התפוקה.
רגולציות חדשות באיחוד האירופי נגד ביעור יערות מדגישות אף יותר את הקשיים של החקלאים להתרחב. גם עדיין לא ברור מה כמות הקקאו שתצליח להגיע לחופי אירופה, הנחשבת לצרכנית גדולה.
בכל מקרה ייקח זמן עד שהייצור החדש יגיע לשוק. לעצי קקאו לוקח לרוב בין שלוש לחמש שנים להתחיל להניב פרי. עד אז, ייתכן ויהיה מאוחר מדי עבור חלק מיצרניות הממתקים. "הרבה מהשחקנים הקטנים כמו השוקולטריים נמצאים תחת לחץ רב", סיכמה ג'ודי גיינס, נשיאת חברת הייעוץ ג'יי. גיינס. "השחקנים הללו עלולים פשוט להיעלם".