סגור
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. עומד בראש קרן ההשקעות הציבורית
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. עומד בראש קרן ההשקעות הציבורית (צילום: בלומברג, AP)

פרשנות
ההשקעה של בן סלמאן בקרדיט סוויס היא צעד נוסף בדרך ל"סעודיה החדשה"

סעודיה, שנמצאת בעיצומו של תהליך יישום חזון 2030 לגיוון מקורות ההכנסה, רואה בבנק השוויצרי כלי לממש יעד זה. אם אכן תמומש העסקה, האחזקות אמורות לתת לסעודים עוד יתרון מעבר לתשואה - גישה לשווקים העולמיים

העניין של סעודיה בקרדיט סוויס אינו חדש. הבנק החל לפעול בממלכה ב־2005 ובשנה שעברה נפתחה נציגות בסעודיה כדי להגביר מעורבות בניהול הכספים של החברות המשפחתיות השולטות בשוק המקומי.
העניין של הסעודים מלווה בהשקעה מסיבית בבנק אף שהוא רושם הפסדים ומעורב בשערוריות לא מועטות בשנים האחרונות. אלה כוללות חשדות להלבנת כספים וקריסתה בשנה שעברה של קרן ההשקעות ארקגוס, שזכתה לקו אשראי נדיב מקרדיט סוויס. פרשיות אלה אילצו את הבנק לגבש תוכניות לבנייתו מחדש וזה כולל את זרוע ההשקעות שלו.
הסעודים אינם היחידים שמגלים בו עניין. לפי מקורות בנקאיים, גם השכנות קטאר ואיחוד האמירויות שוקלות להזרים כספים מקרנות העושר הריבוניות שלהן לבנק החדש. קטאר כבר סייעה בשנה שעברה לקרדיט סוויס במסגרת המאמצים לשפר את המאזנים שלו, לאחר ההפסדים שנגרמו בשל מחיקת ארקגוס.
הסעודים, כאמור, אינם נרתעים מהפרשיות הלא מחמיאות האופפות את קרדיט סוויס, שסדקו את תדמיתו כאחד הבנקים בעלי המוניטין החזק ביותר באירופה. רק בחודש שעבר הודיע הבנק הלאומי הסעודי על נכונותו להשקיע 1.5 מיליארד דולר בקרדיט סוויס ולהעלות את אחזקותיו ל־9.9%. למרות ההשקעה המוגדלת, הסעודים עדיין לא דורשים מושב בדירקטוריון.
עסקת הרכישה שעדיין טעונה אישור סופי של שאר בעלי המניות גררה ירידה חדה בשווי השוק של הבנק הלאומי בבורסה הסעודית, בשל החששות הקשורים לקרדיט סוויס. למרות זאת, נראה שההחלטה להשקיע בבנק השוויצרי מגיעה מהדרגים הבכירים ביותר בממלכה. הבנק הלאומי נוצר השנה לאחר מיזוג של שני בנקים מובילים בסעודיה, ושולט בלמעלה מ־30% משווי הנכסים הבנקאיים בממלכה. 37% מהבעלות על הבנק הלאומי נמצאים בידי קרן ההשקעות הציבורית שבראשה עומד יורש העצר מוחמד בן סלמאן.
בכירי הבנק הלאומי הסעודי הסבירו בעבר שמדובר ב"הצהרה לגבי סעודיה החדשה". במילים אחרות, סעודיה שנמצאת בעיצומו של תהליך יישום חזון 2030 לגיוון מקורות ההכנסה, רואה בבנק השוויצרי כלי לממש יעד זה. תעשיית ניהול העושר הגלובלית היא עסק עם תשואה גבוהה שמגיעה בחברות הגדולות ליותר מ־30%. הכנסות אלו יכולות לסייע לסעודיה לממן את המגה־פרויקטים שלה. הסעודים סבורים שעם הידע הקיים בקרדיט סוויס והמותג העולמי החזק שלו, ביחד עם הטמעת טכנולוגיות מתקדמות, הבנק המשוקם ישתלב היטב במקורות ההכנסה. אם אכן תמומש העסקה, האחזקות אמורות לתת לסעודים עוד יתרון מעבר לתשואה — גישה לשווקים העולמיים — יעד חשוב נוסף עבור "סעודיה החדשה".
אך אם לשפוט לפי התבטאויות של בכירים סעודים, להשקעה יש גם מגבלות. עמאר אלח'ודיירי, יו"ר הבנק הלאומי, הצהיר בחודש שעבר כי ההשקעה היא "טקטית" ולא אסטרטגית מאחר שהיא מהווה 2% בלבד מתיק ההשקעות שלו, וכי בשלב זה אין כוונה להגדיל את האחזקות. עוד הוא הוסיף כי אקזיט הוא אפשרי, אם כי זה לא יקרה במהלך השנתיים הקרובות לפחות.