סגור

המחסור בכוח אדם בארה"ב פוגע ביעילות מבצע ההתחסנות

חיסוני הקורונה ניתנים ברשתות הפארם המובילות שחברו לממשל הפדרלי בהסכם מיוחד. המחסור הכרוני בעובדים, בשילוב הזן החדש, מקשים על וולגרינס, וולמארט ו־CVS לעמוד בקצב. הרשתות ינסו לפתות רוקחים וטכנאים עם תנאים משופרים

ביום רביעי שעבר ניתן בארה"ב מספר החיסונים הגבוה ביותר מאז החל מבצע ההתחסנות בחודש מאי האחרון. עם זאת, מחסור בכוח אדם מקשה על רשתות בתי המרקחת שמופקדות על הוצאת המבצע אל הפועל, לעמוד בביקושים. על כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל".
רשתות הפארם והקמעונאות וולגרינס, וולמארט ו־CVS — המתמודדות עם מחסור בכוח אדם במספר מדינות בארה"ב — אינן יכולות לספק את החיסונים במהירות הרצויה ונאלצות להקצות תורים עם פרקי המתנה של עד שבוע ימים. הנתונים הללו נמסרים ברקע הודעת הבית הלבן ביום חמישי האחרון, כי בתי המרקחת ברשתות המובילות מספקים שני שלישים מכלל חיסוני הקורונה לאוכלוסיית ארה"ב.
"יש לנו את המלאים ואת היכולת לעמוד בצרכי ההתחסנות, כולל באזורים עם ביקוש גבוה", ציין דובר מטעם CVS, בהוסיפו כי הלקוחות מתבקשים לקבוע תור באפליקציה או באתר החברה. וולגרינס דיווחה מצדה כי היא פתחה במבצע לגיוס רוקחים חדשים. לדבריה, כדי לפתות עובדים היא שדרגה את תנאי ההעסקה והקפיצה את השכר השעתי משכר מינימום ל־15 דולר. טכנאים שיעברו הכשרה שתאפשר להם לתת חיסוני שפעת וקורונה, יקבלו מענק של 1,000 דולר.
ועדיין, הבעיה הרוחבית נותרת בעינה, כך לפי דיווחים של עיתונים מקומיים במדינות שונות בארה"ב. לקוחות מצדם מדווחים על המתנה ממושכת לקבלת חיסונים ותרופות מרשם, בין השאר באינדיאנה, קולורדו, קנטקי וקונטיקט.
נכון לנתוני ה־2 בדצמבר, שיעור המחוסנים בשתי מנות בארה"ב עומד על 59.6% לעומת 58.3% חודש קודם לכן. מובילה בהיקף ההתחסנות היא מדינת ורמונט עם 72.9%, ואילו בתחתית נמצאת מערב וירג'יניה עם 41.5% התחסנות. בשבוע שהסתיים ביום חמישי האחרון הוענקו 1.4 מיליון חיסונים בארה"ב, זינוק של 22% לעומת שבוע קודם לכן, שכלל את סוף השבוע של חג ההודיה. העלייה בביקושים מגיעה לאחר שמנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר מתן חיסונים של פייזר לילדים בגילי 5 עד 11, כאשר במקביל, המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) הודיע באחרונה כי כל המבוגרים מעל גיל 18 זכאים לזריקת בוסטר. המלצות ה־CDC הגיעו בעקבות אבחון וריאנט האומיקרון החדש בקליפורניה ובניו יורק.

מזמינות חיסונים מהממשל

לצורך הוצאתו אל הפועל של מבצע ההתחסנות הארצי, למעלה מתריסר רשתות בתי מרקחת קמעונאיות המפעילות 35 אלף חנויות, חברו לממשל הפדרלי לפי תוכנית שפיתח ה־CDC. אלה כוללות, מלבד וולגרינס, וולמארט ו־CVS גם את קרוגר וקוסטקו. הרשתות שחברו לפרויקט מזמינות את החיסונים מהממשל הפדרלי.
מגזר הבריאות האמריקאי אינו היחיד החווה קשיים באיוש משרות. מחסור קיים גם בתחומי ההסעדה והקמעונאות לקראת עונת החגים, והחשש הוא כי הדבר יעכב את התאוששות הכלכלה
עם זאת, בשל המחסור בכוח אדם, חלקן נאלצו להגביל עתה את שעות התחסנות או לסגור מתקני דרייב־ת'רו שהוקמו למטרה זו. מכמה מדינות, כולל קליפורניה, הגיעו דיווחים בעת האחרונה על מחסור בחיסונים ודחיית התור.
מגזר הבריאות האמריקאי אינו היחיד החווה קשיים באיוש משרות. מחסור קיים גם במגזרי ההסעדה והקמעונאות, כאשר החשש הוא כי הדבר יעכב את התאוששותה של הכלכלה. מומחים מציינים כי חוסר התאמה בין התעשיות ששוכרות עובדים חדשים לבין סוג העובדים המחפשים משרות תורם לקושי באיוש המשרות. בינתיים, עובדים פוטנציאליים מנצלים את המשבר כדי לדרוש תנאי העסקה משופרים ושכר גבוה יותר. העיתון "USA Today" ציטט בסוף השבוע דו"ח חדש של חברת מודי'ס, לפיו המדינות שבהן קיים המחסור הגדול ביותר בכוח אדם הן מסצ'וסטס, מערב וירג'יניה ומרילנד. לעומת זאת, המשבר דרמטי הרבה פחות במדינות נבדה, וויומינג והוואי.

האבטלה צנחה ל־4.2%

המחסור בעובדי פארמה מדווח ברקע נתונים מאכזבים לתוספת משרות בחודש נובמבר, שפורסמו ביום שישי. מספר המשרות צמח ב־210 אלף בלבד, נמוך משמעותית מתחזיות מוקדמות שעמדו על 573 אלף משרות. עם זאת, שיעור האבטלה צנח בחדות ל־4.2% מ־4.6%. שיעור ההשתתפות בשוק התעסוקה צמח ל־61.8% בחודש נובמבר, הגבוה ביותר מאז מרץ 2020.
מגזר הפנאי והאירוח, הכולל ברים, מסעדות ובתי מלון, רשם צמיחה של 23 אלף משרות בלבד, לאחר שבמהלך חלק ניכר מתהליך ההתאוששות הוא היה מנוע הצמיחה העיקרי. שיעור האבטלה במגזר נשאר ברמה של 7.5%, והיקף התעסוקה נמוך עדיין בכ־1.3 מיליון משרות לעומת פברואר 2020. העליות הגדולות ביותר בחודש נובמבר היו במגזר השירותים המקצועיים והעסקיים עם 90 אלף משרות, תעבורה ומחסנים, עם 50 אלף, ובנייה, עם 31 אלף משרות. למרות שעונת החגים בפתח, במגזר הקמעונאות נרשמה ירידה של 20 אלף משרות.