סגור
מפעל פלדה של US Steel גרניט סיטי אילינוי
מפעל פלדה של US Steel באילינוי (צילום: U.S. Steel)

החברה הראשונה בעולם שהגיעה לשווי של מיליארד דולר עומדת למכירה במחיר מציאה

חברת הפלדה האמריקאית US Steel, שהוקמה ב-1901 ושוויה הגיע ליותר מפי שניים מהתקציב של ארה"ב באותה שנה, נתונה כעת לחסדי המשקיעים, כשההצעה הגבוהה ביותר לרכישתה מגיעה קרוב ל-9 מיליארד דולר

שעון החול אוזל עבור חברת US Steel, שהייתה פעם עמוד השדרה של כלכלת ארה"ב. החברה הייתה בעבר בעלת הערך הגבוה בעולם, אך כיום היא נתונה לחסדיהם של משקיעים שמוכנים להשקיע לא יותר משבריר ערכה בעבר. סופה המתקרב של החברה מדגים את המעבר של כלכלת המדינה הרחק מייצור, שינוי שממשיך להשפיע עמוקות מבחינה כלכלית ופוליטית על המדינה. גורלה המסתמן של החברה מהווה תמרור אזהרה עבור ענקיות גלובליות עכשוויות, שמזלן עשוי להשתנות במהירות ובחדות, כך לפי דיווח של CNN.
US Steel הוקמה בפיטסבורג ב-1901 כתוצאה של מיזוג שתי חברות הפלדה הגדולות במדינה, ביוזמת איש העסקים ג'יי פי מורגן. החברה הפכה ליקרה ביותר בעולם, והראשונה בעלת שווי של יותר ממיליארד דולר – יותר מפי שניים סך התקציב של ארה"ב באותה שנה. העסקה גם הפכה את איש העסקים אנדרו קרנגי לאיש העשיר בעולם. החברה ייצרה בעבר את הפלדה שהפכה את ארה"ב לכוח גלובלי, והייתה כה דומיננטית עד כדי כך שהביאה להגייתם של חוקי ניגוד העניינים במדינה, שנוצרו בניסיון לרסן את כוחה האסטרטגי והכלכלי העצום.
בשנים האחרונות תפוקת החברה ירדה אל מתחת לזו של חברות אחרות, וערך מניותיה ירד בהתאם, מה גם שתעשיית הפלדה האמריקנית הפכה לקליפה ריקה, ללא ייצוג ברשימת עשרת חברות הפלדה הגדולות בעולם. למרות שעודנה רווחית, ימיה כחברה עצמאית כנראה ספורים, וההצעות לרכישתה נמצאות כולן מתחת ל-9 מיליארד דולר.
בין השיאים שקבעה החברה נמנים העסקה של 340 אלף עובדים ב-1943, ושיא תפוקה של 35.8 מיליון טון פלדה ב-1953. אך מאז היא, ואיתה חברות אמריקניות נוספות, מפגרות אחר מתחרות ממדינות כמו יפן וגרמניה, בזמן שהמשיכו להפעיל טכנולוגיה של שנות ה-40 במשך זמן רב. בעוד שניסו לסגור את הפער הטכנולוגי מול מתחרות זרות בעזרת התכת חומרי גלם בכבשני ענק מיושנים, את השוק כבשו "מיני-טחנות" שהשתמשו בכבשנים חשמליים מודרניים ומיחזרו מתכת ישנה לכדי פלדה חדשה. אחת החלוצות בשימוש בטכנולוגיית ה"מיני-טחנות" החשמלית, Nucor שבסיסה בשרלוט, מחזיקה כיום לשם השוואה בשווי שוק של 42.3 מיליארד דולר, לעומת 7 המיליארדים של US Steel, אשר החלה ליישם את הטכנולוגיה החדשה רק ב-2020.