סגור

Airbnb: "אפקט האומיקרון התאדה, ביקושים יחזרו לרמות שקדמו למגפה"

פלטפורמת שיתוף הדירות צופה שברבעון הנוכחי יטפס היקף ההזמנות לרמות של 2019. ברבעון הרביעי היא רשמה רווח אחרי שזינוק בתעריפים הקפיץ את ההכנסות. החברה מתקשה עדיין לגייס מארחים חדשים אבל בונה על פיצ'ר שמנתב ביקושים ליעדים עם היצע

העלייה באינפלציה עשויה לדחוף יותר ויותר משפחות להציע את נכסיהן ב־Airbnb, כך לפי מייסד ומנכ"ל החברה בריאן צ'סקי, שאמר את הדברים בתגובה לחששות משקיעים לגבי היצע מוגבל בפלטפורמת שיתוף הדירות, על רקע התאוששות הביקושים.

בשיחה עם משקיעים שלשום ציינה החברה כי היא צופה שברבעון הנוכחי יחזרו ההזמנות לראשונה לרמות שקדמו למגפה, אחרי שחששות בדבר זן האומיקרון "התאדו במהירות" ואנשים חזרו לחוש נוח יותר לגבי נסיעות.

2 צפייה בגלריה
אפליקציה Airbnb חופשה נופש השכרת דירות
אפליקציה Airbnb חופשה נופש השכרת דירות
אפליקציית Airbnb
(צילום: שאטרסטוק)

אך החברה עדיין מתמודדת עם קושי באיתור מארחים חדשים שיצטרפו לפלטפורמה או יחדשו את חברותם. לפי Airbnb, יש לה 6 מיליון רישומים פעילים בהשוואה ל־5.6 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד. העלייה, גם אם קטנה יחסית, נרשמה במקביל להקלת סגרי הקורונה, בשילוב מאמצים משמעותיים שהשקיעה החברה בשיווק הפלטפורמה ובשיפור ארגז הכלים העומד לרשות המארחים.
צ'סקי צופה כי בשנה הקרובה תשפיע האינפלציה על דפוסי הצמיחה של החברה. "גורמים כמו אינפלציה מפעילים יותר לחץ על משפחות ברחבי העולם, והן יצטרכו הזדמנות כלכלית כדי שיוכלו לפלס את דרכן בזמנים הקשים הללו", אמר. דבריו נאמרים ברקע זינוק אינפלציוני שהגיע בארה"ב לקצב השנתי המהיר ביותר ב־40 שנה.
לפי צ'סקי, הפיצ'ר "אני גמיש" שהציגה החברה באחרונה — שמשווק נכסים זמינים ללקוחות שאין להם העדפת זמן או מקום — שימש ב־800 מיליון חיפושים אחר מקומות לינה מאז מאי ,2021 וניתב את הביקושים למקומות שבהם ההיצע היה קיים בשפע.
AirBnB: האומיקרון לא גרם להפרות משמעותיות
"ברמה הגלובלית אנחנו לא מוגבלים מבחינת ההיצע באף לילה של השנה", אמר צ'סקי בתגובה לשאלות רבות שהציגו אנליסטים לגבי מחסור בנכסים. "האתגר הוא שיותר מדי אנשים הולכים למעט מדי מקומות באותו הזמן". לדבריו, אורחים מבצעים את הזמנותיהם לנסיעות הקיץ מוקדם יותר השנה, כאשר ההזמנות לחודשי השיא הן גבוהות ב־25% לעומת התקופה המקבילה ב־2019.
האופטימיות של Airbnb לגבי ההתאוששות בענף הנסיעות מגיעה בעקבות סנטימנט דומה שהשמיעה אמריקן אקספרס, אשר דיווחה בחודש שעבר כי ההזמנות לנסיעות בינואר צמחו ב־44% לעומת התקופה המקבילה ב־2019. חברת כרטיסי האשראי צופה כי זנים עתידיים של הקורונה יהיו בעלי "השפעה מועטה מאוד" על הוצאות צרכנים על מוצרים ושירותים. בהתאם, Airbnb ציינה כי האומיקרון לא גרם להפרות משמעותיות, בניגוד לביטולים שנרשמו בשיאו של זן הדלתא. ברבעון האחרון של 2021, המחירים הגבוהים יותר שימשו כמנוע הצמיחה של ההכנסות והרווחים, שהיו גבוהים מהצפוי, זאת אף שהיקף ההזמנות טרם הגיע לרמות שקדמו למגפה.
בחודשים אוקטובר־דצמבר, מספר "הלילות והחוויות" שהוזמנו, שכוללים את עסקי האירועים והטיולים המודרכים של Airbnb, הקטנים משמעותית מפעילות הלינה שלה — טיפס ב־59% לעומת 2020, אך היה עדיין נמוך ב־3% לעומת הרבעון המקביל ב־2019. התעריף הממוצע ללילה עמד על 153.61 דולר, גבוה ביותר משליש לעומת התקופה שקדמה למגפה, מה שהביא לעלייה של 91% בשווי ההזמנות ברוטו לעומת 2020 ו־32% גבוה יותר מאשר שוויין ב־2019.

2 צפייה בגלריה
בריאן צ'סקי מייסד  מנכ"ל Airbnb
בריאן צ'סקי מייסד  מנכ"ל Airbnb
מנכ"ל Airbnb בריאן צ'סקי. זינוק בהזמנות לחודשי הקיץ
(צילום: Airbnb)

ההכנסות צמחו ב־78% לעומת הרבעון המקביל שנה קודם לכן, וב־38% לעומת הרבעון המקביל ב־2019, ל־1.5 מיליארד דולר. לפי הצפי של Airbnb, ההכנסות עבור הרבעון הנוכחי ינועו בין 1.41 מיליארד דולר ל־1.48 מיליארד דולר.
ההכנסות וההזמנות ברוטו היו ברמה שתאמה את ציפיות וול סטריט, כך לפי נתונים שדיווחה FactSet. הצמיחה בהכנסות Airbnb, שעסקיה התבררו כעמידים יותר במהלך חודשי המגפה לעומת אלה של מתחרותיה, משתרכת כעת מאחורי זו של רשתות בתי המלון הגדולות ופלטפורמות הזמנות הנסיעות המובילות אקספדיה ו־Booking.com.
קיצוצי עלות משמעותיים שביצעה בפיתוח מוצרים ובשיווק, ורמה נמוכה יותר של חבילות שכר מבוססות מניות בעקבות ההנפקה בדצמבר 2020, סייעו ל־Airbnb לרשום רווח נקי של 55 מיליון דולר ברבעון הרביעי, גבוה משמעותית מהתחזיות המובילות שעמדו על 33 מיליון דולר. ה־EBITDA (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) היה הגבוה אי פעם, בהיקף של 333 מיליון דולר, כך לפי החברה.מנכ"ל Airbnb בריאן צ'סקי. זינוק בהזמנות לחודשי הקיץ