השפעת המכסים: ניסאן תפטר 15% מכוח האדם העולמי ותסגור מפעלים
יצרנית הרכב היפנית הודיעה כי תפטר 20 אלף עובדים ותפחית את מספר המפעלים שלה מ-17 ל-10, זאת בין השאר על רקע המכסים של 25% שהטיל דונלד טראמפ על יבוא מכוניות לארה"ב. החברה, שמוקדם יותר השנה ביטלה מיזוג מתוכנן עם הונדה, דיווחה גם על הפסד שנתי של 4.5 מיליארד דולר
יצרנית המכוניות היפנית ניסאן תפטר כ-15% מכוח האדם העולמי שלה ותסגור שבעה מפעלים, זאת בין השאר על רקע המכסים שהטיל דונלד טראמפ על יבוא מכוניות שהקשו על תוכניות ההתאוששות של החברה.
בניסאן הודיעו כי יקצצו 20 אלף משרות, יותר מכפול היעד הקודם עליו הכריזה החברה בנובמבר ועמד על 9,000. הפיטורים ישפיעו בעיקר על תפקידי ייצור, מכירות ומנהלה, וכן על מחלקות המו"פ. בנוסף, בחברה מתכוונים להפחית את מספר המפעלים מ-17 ל-10. פירוש הדבר כי תפוקת הייצור השנתית של החברה תרד עד 2027 ל-2.5 מיליון יחידות. לשם השוואה, בשנה שעברה מכרה ניסאן 3.3 מיליון כלי רכב. מדובר באחת מתוכניות הארגון מחדש הקיצוניות ביותר שאימצה חברת רכב בשנים האחרונות, והיא משקפת את הפגיעה בתעשייה כתוצאה מהמכסים זאת בנוסף לתחרות הגוברת מצד דגמים זולים של היריבות הסיניות.
ניסאן הכריזה על התוכניות במקביל לפרסום התוצאות הפיננסיות לשנה הפיסקאלית שהסתיימה ב-30 במרץ. עבור התקופה דיווחה החברה על הפסד של 670 מיליארד ין (4.5 מיליארד דולר), זאת לעומת רווח של 426 מיליארד ין שנה קודם לכן. המנכ"ל החדש איוון אספינוזה הגדיר את התוצאות כ"קריאת השכמה" עבור החברה. "עלינו לטפס על הר גבוה מתהום ההפסדים האלה". עוד הוסיף כי ההחלטה על הקיצוצים התקבלה כי "זו האפשרות היחידה להישרדות שלנו". אספינוזה ציין כי לנוכח המכסים החברה פועלת להעברת חלק מהייצור לארה"ב.
אספינוזה נכנס לתפקיד בחודש שעבר במקומו של מאקוטו אוצ'ידה, שהודח לאחר כישלון שיחות המיזוג עם הונדה. המיזוג הזה נחשב במידה רבה כקרש הצלה עבור החברה. גם הונדה דיווחה היום על תוצאות מאכזבות. עבור הרבעון הפיקאלי הרביעי גיווחה החברה על צניחה של 76% ברווח התפעולי ל-73.5 מיליארד ין, בעוד שהרווח הנקי לשנה כולה ירד ב-24.5% ל-835.84 מיליארד דולר. "ההשפעה של מדיניות המכסים היא עצומה", מסר מנכ"ל הונדה טושיהירי מיבה.































