סגור
ניסאן מפעל הרכבת מכוניות
מפעל ניסן. חברה (צילום: Ian Forsyth/Pool via REUTERS)

הונדה וניסאן החליטו רשמית וסופית על ביטול המיזוג בין החברות

ההחלטה היתה צפויה, לנוכח המחלוקות שנוצרו בין שתי החברות וההצהרות המקדימות על פיצוץ העסקה - לאחר שהונדה ביקשה לשנות את התנאים שנקבעו במיזוג 

יצרניות הרכב היפניות ניסאן והונדה הודיעו רשמית ובאופן סופי כי החליטו לבטל את המיזוג המתוכנן ביניהן.
שתי החברות, המהוות את יצרניות הרכב השנייה והרביעית בגודלן ביפן, חתמו בדצמבר על מזכר הבנות לקראת מיזוג אפשרי, זאת על רקע התגברות התחרות מצד יצרניות המכוניות החשמליות הסיניות.
העסקה הייתה אמורה ליצור את יצרנית המכוניות השלישית בגודלה בעולם. "השיחות יצאו לדרך כי אנחנו מאמינים שעלינו להגביר את היכולות שלנו כדי להתחרות בהם, כולל הכוחות החדשים, עד 2030 אחרת יגברו עלינו", אמר במרץ בעת ההכרזה הראשונית על המגעים בין החברות מנכ"ל הונדה טושיהירו מיבה בהתייחסו ליריבות הסיניות, ביניהן BYD.
אולם, המגעים נקלעו למשבר בשבוע שעבר, כשהונדה הפרה את התנאים המוסכמים ודרשה שהחיבור יתבצע באמצעות השתלטות של הונדה על ניסאן - צעד שגרר הצהרות הדדיות על הביטול הצפוי של ההסכם.
על פי התנאים המקוריים, הכוונה הייתה לכנס את שתי החברות תחת חברת החזקה אחת, שתתחיל להיסחר בבורסת טוקיו ב-2026. שווי השוק של הונדה עומד על יותר מ-40 מיליארד דולר, והוא גדול פי 4 משל ניסאן.
בשל כך על ניסאן במיוחד מופעל לחץ לאמץ תוכנית ארגון מחדש. בהונדה דרשו מהם להוציא לפועל תוכנית שתכלול את צמצום הייצור ב-20% וקיצוץ 9,000 משרות. על רקע קריסת השיחות דווח כי ענקית הטכנולוגיה הטייוואנית פוקסקון, שוקלת השקעה בניסאן אך יו"ר פוקסקון הבהיר כי אף שהוא מעוניין בשיתוף פעולה אין בכוונת החברה לרכוש את החברה.