סגור

אבו דאבי ראשונה, תל אביב חזק למעלה: הערים שניהלו הכי טוב את משבר הקורונה

סקר חדש שערכה חברת המחקר הלונדונית DKA דירג 50 ערים ברחבי העולם לפי צורת ניהול משבר הקורונה שלהן; אבו דאבי, סינגפור וסיאול עלו על הפודיום, תל אביב הגיעה למקום הרביעי, קצת לפני דובאי; גם ירושלים נכנסה לרשימה, ודורגה במקום ה-29. הציון הממוצע של 50 הערים עמד על 55.36 מתוך 100: "זה מראה שלכל עיר יש מקום לשיפור"

חלק מהמדינות מנהלות את משבר הקורונה בצורה טובה יותר מאחרות - וזה נכון גם לגבי הערים. סקר חדש שערכה חברת המחקר הלונדונית DKA דירג 50 ערים ברחבי העולם לפי צורת ניהול משבר הקורונה שלהן. במקום הראשון דורגה אבו דאבי, כשתל אביב הגיעה למקום הרביעי - מתחת לסינגפור ולסיאול במקומות השני והשלישי, בהתאמה. במקום החמישי דורגה דובאי ואחריה טורונטו, סידני, ציריך, דבלין ואוטווה. גם ירושלים נכנסה לדירוג, במקום ה-29.
הדירוג התבסס על חמש קטגוריות שחולקו ל-114 גורמים שונים. הקטגוריות היו: עמידות כלכלית, מינהל, מערכת הבריאות, בידודים וחיסונים. תת-הקטגוריות כללו תחומים כמו חבילות סיוע כלכליות ואורכי הבידוד. כל אחת מהערים קיבלה ניקוד בהתבסס על הקטגוריות השונות, אך בעוד הציון המקסימלי היה 100, הציון הממוצע של 50 הערים עמד על 55.36. לפי אלכסיי קרסניוב, מנהל מכון המחקר, זה מראה ש"לכל עיר יש מקום לשיפור". לשם השוואה, אבו דאבי, המובילה, קיבלה ציון של 73.16, תל אביב קיבלה 67.28, וירושלים 58.34. קרסניוב ציין עוד כי הערים בקצה העליון של הרשימה הגיבו בשלב מוקדם ובמהירות. כמו כן ערים שהשתמשו בטכנולוגיה לאיתור מגע, להעברת תרופות ולהפצת החיסונים נהנו גם כן מניקוד גבוה יחסית.
3 צפייה בגלריה
תל אביב חוף הים טיילת
תל אביב חוף הים טיילת
תל אביב
(צילום: בלומברג)
קריטריונים נוספים שעזרו לערים לקבל ניקוד גבוה היו הטלת מגבלות מחמירות לבלימת המגפה ואמון ברשויות. זה ניכר בעיקר בציונים הגבוהים של ערים באסיה ובאבו דאבי. "כשהממשלה אמרה 'יש מגפה בבקשה הישארו בבתים', אנשים צייתו", אמר קרסניוב. לעומת זאת, בהונג קונג ובערים ברוסיה ואף בארצות הברית היעדר אמון ברשויות פגע בתגובה למגפה.
3 צפייה בגלריה
סיאול חיי לילה ערים פופולאריות
סיאול חיי לילה ערים פופולאריות
סיאול
(צילום: שאטרסטוק)
ליסבון, בירת פורטוגל, דורגה אחרונה, בעיקר בשל שיעורי התחסנות נמוכים יחסית במחצית הראשונה של השנה. לעומתה, ערים כמו איסטנבול, יוהנסברג, בנגקוק, ניו דלהי, קהיר, מקסיקו סיטי ובגדד אמנם לקחו חלק בסקר, אך הניקוד שלהן היה נמוך מדי והן לא נכללו בדירוג הסופי.
3 צפייה בגלריה
אבו דאבי איחוד הנסיכויות המפרץ הפרסי
אבו דאבי איחוד הנסיכויות המפרץ הפרסי
אבו דאבי
(צילום: שאטרסטוק)
אבו דאבי דורגה ראשונה גם מבחינת שיעור ההתחסנות, בעוד סינגפור התייצבה במקום הראשון בקטגוריית עמידות כלכלית, וסיאול בתת-הקטגוריה ניהול מערכת הבריאות. בייג'ינג, שדורגה במקום ה-16 הכללי, שלטה בקטגוריית ניהול הבידודים.
ממצאים נוספים שעלו מהדו"ח המלא, המתפרס על פני 116 עמודים, כוללים תיאום חלש בין הממשלה הלאומית והרשויות המקומיות. כמו כן בשום עיר אין למערכת הבריאות יכולת להתמודד עם זינוק חד בחולים במצב קשה בגלל המגפה. בנוסף ב-10% בלבד מהערים היו "תוכניות מחושבות" של סיוע כלכלי לאזרחים ולעסקים, כשלונדון, ברלין וטורונטו בולטות לטובה.