סגור

מכה קשה לייצור: גרמניה מקציבה את צריכת הגז לתעשייה

משבר האנרגיה האירופי הוחמר החודש, לאחר שרוסיה הפחיתה ב-60% את אספקת הגז לגרמניה ולאיחוד דרך צינור נורד סטרים 1. "גז מעתה והלאה הוא באספקה נמוכה בגרמניה", הכריז היום שר הכלכלה. בשלב הבא ממשלת גרמניה תלווה 15 מיליארד יורו למילוי מתקן אחסון הגז

גרמניה הפעילה שלב נוסף בתוכנית החירום שלה לתעשיית הגז בתגובה לירידה באספקה מרוסיה. השלב הבא בתוכנית הוא קיצוב צריכת הגז לתעשייה, צעד שיהווה מכה קשה לתעשיית הייצור שעומדת במרכז הכלכלה הגדולה באירופה. "גז מעתה והלאה הוא באספקה נמוכה בגרמניה", הכריז שר הכלכלה רוברט האבק במסיבת עיתונאים שקיים היום (ה') בברלין.
משבר האנרגיה באירופה הוחמר החודש לאחר שרוסיה הפחיתה אף יותר את האספקה לגרמניה ולמדינות נוספות באיחוד האירופי. בשבוע שעבר צמצמה חברת הגז הרוסית גזפרום את זרימת הגז לגרמניה דרך צינור הגז נורד סטרים 1 ב-60%, בטענה שבשל הסנקציות ציוד חיוני תקוע בקנדה.
האבק קרא לגרמנים להפחית את צריכת הגז שלהם כחלק מהמאמץ הלאומי להתכונן ל"חודשי החורף המתקרבים".

1 צפייה בגלריה
תחנה ב גרמניה לקבלת גז טבעי מצינור נורד סטרים 2
תחנה ב גרמניה לקבלת גז טבעי מצינור נורד סטרים 2
תחנה בגרמניה לקבלת גז טבעי מצינור נורד סטרים 2
(גטי)

הצמצום באספקת הגז מרוסיה עורר גם חשש שגרמניה תיקלע למיתון אם האספקה תיפסק לגמרי. מדד מנהלי הרכש של S&P Global שפורסם מוקדם יותר היום הצביע על כך שהכלכלה איבדה תנופה ברבעון השני.
"אל לנו להשלות את עצמנו. הקיצוץ באספקת הגז הוא התקפה כלכלית עלינו מצד ולדימיר פוטין", הוסיף האבק. "אין ספק שזו האסטרטגיה של פוטין ליצור חוסר ביטחון, להעלות את המחירים ולפלג את החברה שלנו. נגד זה אנחנו נלחמים". עוד הוסיף כי התקווה היא להימנע מקיצוב צריכת הגז, אך הדגיש כי אי אפשר לשלול את האפשרות הזו.
במסגרת השלב השני של תוכנית החירום הממשלה הגרמנית תספק הלוואה של 15 מיליארד יורו (15.76 מיליארד דולר) למילוי מתקן אחסון הגז. בנוסף יושק מודל מכרזי גז שאמור לעודד חברות תעשייתיות לחסוך. בשלב הזה השוק אמור להמשיך ולתפקד בלי התערבות ממשלתית, שתצית את השלב השלישי והאחרון בתוכנית.
אתמול הזהיר ראש סוכנות האנרגיה הבינלאומית כי רוסיה עלולה לנתק את אירופה כליל מהגז כדי למנף את מצבה הפוליטי, וקרא לאירופה להתחיל להתכונן כבר לתרחיש מסוג זה.
במקביל באיחוד האירופי הביעו נכונות לחזור באופן זמני לפחם כדי לקזז את הירידה בגז. פרנס טימרמנס, נציג האיחוד האירופי למדיניות אקלים, אמר כי 10 מבין 27 המדינות החברות באיחוד פרסמו "התראות ראשונות" לגבי אספקת הגז – רמת ההתראה הראשונה מבין שלוש שהוגדרו על ידי האיחוד. "הסיכון לשיבושים מוחלטים בגז הפך ממשי יותר מאי פעם", אמר.