סגור
משבר אקלים

"קולוניאליזם סביבתי": מחקר מגלה כי מדינות עשירות אחראיות למרבית הנזק האקולוגי

מדינות בעלות הכנסה גבוהה, שמייצגות רק 16% מאוכלוסיית העולם, אחראיות ל-74% משימוש היתר במשאבים בחצי המאה האחרונה. לפי המחקר, ארה"ב נושאת באחריות הגדולה ביותר, וחלקה בשימוש היתר במשאבי טבע עומד על 27%. בתוך כך, ריכוז המתאן באטמוספירה ב-2021 רשם את הגידול השנתי הגבוה ביותר מאז החלו המדידות

מדינות עשירות, ובראשן ארה"ב והאיחוד האירופי, אחראיות למרבית הנזק האקולוגי העולמי שנגרם בחצי המאה האחרונה, כתוצאה משימוש יותר במשאבי טבע – כך לפי מחקר ראשון מסוגו שהתפרסם החודש בכתב העת המדעי Lancet Planetary Health.

לפי המחקר, ארה"ב נושאת באחריות הגדולה ביותר, וחלקה בשימוש היתר במשאבי טבע עומד על 27%. 28 מדינות האיחוד האירופי (כולל בריטניה) אחראיות ל-25% משימוש היתר. אוסטרליה, קנדה, יפן וערב הסעודית – כולן מדינות עשירות בעלות הכנסה גבוהה, אחראיות ל-22% משימוש היתר. מנגד, סין אחראית ל-15% ומדיניות עניות יותר ל-8% בסך הכל.
2 צפייה בגלריה
הפגנה של פעילי איכות הסביבה באדינבורו סקוטלנד לקראת ועידת האקליים של האו"ם שנערכת בגלזגו COP26 פסגת האקלים
הפגנה של פעילי איכות הסביבה באדינבורו סקוטלנד לקראת ועידת האקליים של האו"ם שנערכת בגלזגו COP26 פסגת האקלים
הפגנה של פעילי איכות הסביבה בסקוטלנד לקראת ועידת האקלים של האו"ם בגלזגו
(צילום: גטי)
"מדינות בעלות הכנסה גבוהה, שמייצגות רק 16% מאוכלוסיית העולם, אחראיות ל-74% משימוש היתר במשאבים והן המניעות העיקריות של ההתדרדרות הסביבתתית העולמית, הליך ששקול לקולוניאליזם סביבתי", נכתב במחקר. "בנוסף, מרבית הלחץ האקולוגי כתוצאה מצריכת יתר במדינות עשירות נופל על מדינות עניות יותר. הדבר גורם לא רק לנזק אקולוגי במדינות עניות, אלא גם מרוקן את המשאבים שיאפשרו להן להרחיב את היכולת הריבוניות שלהן. הממצאים שלנו מראים שמדינות בעלות הכנסה גבוהה צריכות לצמצם משמעותית את השימוש שלהן במשאבים לרמות בנות-קיימא".
המחקר, שהקיף 160 מדינות ובחן את פעילותן בין 1970 ל-2017, חילק את השימוש ההוגן במשאבים בין מדינות לפי גודל האוכלוסייה שלהן. לאחר מכן השוו החוקרים בין חלק של מדינה בשימוש ההוגן לשימוש שלה בפועל, כדי לקבוע את שימוש היתר.
"הממצאים דרמטיים ומטרידים", אמר לגארדיין החוקר המוביל במחקר, פרופ' ג'ייסון היקל מהמכון למדעי הסביבה והטכנולוגיה בברצלונה. "נדהמנו מקנה המידה העצום שבו מדינות עם הכנסה גבוהה תורמות לשימוש יתר. לא ציפינו שזה יהיה כל כך גבוה. כדי להגיע להיקפי שימוש בני-קיימא, המדינות העשירות צריכות לצמצם את צריכת המשאבים שלהן ב-70% בממוצע. מדינות עשירות צריכות להפסיק להתמקד בגידול בתמ"ג כיעד עיקרי ולארגן את הכלכלות שלהן סביב תמיכה ברווחה האנושית והפחתת אי השיוויון".

"הפליטות העולמיות ממשיכות לנוע בקצב מהיר"

ריכוז המתאן באטמוספירה ב-2021 רשם את הגידול השנתי הגבוה ביותר מאז החלו המדידות ב-1983 – כך לפי נתונים של מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי של ארה"ב (NOAA). בינתיים, ריכוז הפחמן סוגר שנה עשירית של קצב גידול היסטורי שלא נראה זה יותר מ-60 שנה.
2 צפייה בגלריה
פליטת גז חממה מתאן התחממות גלובלית
פליטת גז חממה מתאן התחממות גלובלית
פליטת מתאן
(צילום: רויטרס)
אף שריכוזו באטמוספירה נמוך מריכוז הפחמן, מתאן נחשב לגז חממה עוצמתי הרבה יותר, וההשפעה שלו בטווח הקצר היא קריטית. מתאן נפלט לרוב כתוצאה מדליפות בבארות וצינורות גז ונפט, וכן מבקר, מצבורי אשפה והירקבות חומר אורגני.
לפי NOAA, ב-2021 הגידול בריכוז המתאן באטמוספירה עמד על 17 חלקים למיליארד (ppb), בשעה שהגידול ב-2020 (שגם היא היתה שנת שיא) עמד על 15.3 חלקים למיליארד. בסך הכל עמד ריכוז המתאן באטמוספירה ב-2021 על 1895.7 חלקים למיליארד – 162% יותר מאשר בתקופה הטרום-תעשייתית. להערכת NOAA, הריכוז גבוה ב-15% לעומת 1984 עד 2006.
במקביל, גם ריכוז הפחמן ממשיך לעלות בקצב היסטורי, ועמד ב-2021 על 414.7 חלקים למיליון (ppm), גידול של 2.66 חלקים למיליון לעומת 2020. זוהי השנה העשירית ברציפות שבה עמד גידול ריכוז הפחמן באטמוספירה על יותר מ-2 חלקים למיליון – קצב הגידול העקבי הגבוה ביותר מאז החלו המדידות לפני 63 שנה.
"המידע שלנו מצביע על כך שהפליטות העולמיות ממשיכות לנוע בכיוון הלא נכון ובקצב מהיר", אמר ראש NOAA, ד"ר ריק ספינרד, בהודעה לעיתונות. "הראיות עקביות, מדאיגות ובלתי ניתנות להכחשה. אנחנו צריכים לבנות אומה מוכנת אקלים כדי להתאים את עצמנו למה שכבר כאן ולהתחיל להתכונן למה שיבוא. בו בזמן, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לעכב פעולה מיידית ויעילה שדרושה כדי להתמודד עם הגורם לבעיה – זיהום גזי חממה".