סגור

ברוב עצום: בית הנבחרים אישר לממן סוללות כיפת ברזל ומיירטים עבור ישראל

הסיוע הביטחוני לישראל קיבל תמיכה גורפת מהדמוקרטים ומהרפובליקנים - וצפוי לקבל גם את אישור הסנאט וביידן. רשידה טליב טענה שישראל מבצעת פשעי מלחמה ועוררה כעס רב, מנהיג הרוב בבית הנבחרים: "מספר המיירטים שישראל צריכה עלה דרמטית, צריכים להבטיח שיש לה מספיק"

בית הנבחרים האמריקאי אישר הערב (חמישי) ברוב ניכר את החוק הנפרד שהגיש ממשל ביידן, למתן סיוע לישראל על סך מיליארד דולר לצורך הצטיידות במיירטים ובסוללות כיפת ברזל. החוק יעלה להצבעה בסנאט, וגם שם צפוי לעבור, ולאחר מכן לאישור ביידן.


בדיון שקדם להצבעה אמרה ראש הוועדה שצפויה לאשר את החוק, רוסה דלאורו הדמוקרטית, כי "ארה"ב מחויבת לביטחון ידידתנו ובת בריתנו ישראל. מילוי מלאי המיירטים אשר נועד להגן על ישראל הוא חלק מהאחריות החוקית והמוסרית שלנו. למרות שבדרך כלל תוספת כזו היא חלק מחוק התקציב, אנו מקדמים את החקיקה כדי להמחיש לקונגרס מחויבות דו-מפלגתית בביטחון ישראל".

2 צפייה בגלריה
יירוט כיפת ברזל תל אביב 15.5.21
יירוט כיפת ברזל תל אביב 15.5.21
יירוט כיפת ברזל בפעולה
(צילום: מוטי קמחי)

חברת הקונגרס המוסלמית הפרוגרסיבית רשידה טליב אמרה בנאום בבית הנבחרים כי "לא אתמוך בפשעי מלחמה, הפרת זכויות אדם. אי אפשר לדבר רק על ישראלים שזקוקים להגנה בשעה שהפלסטינים חיים תחת אפרטהייד. צריכים לדבר גם על הגנה של הפלסטינים מפני התקפות ישראליות. לכולם מגיע שיצילו אותם. החוק מדבר על השלמת מלאים של האפרטהייד בשעה שישראל תוקפת מתפללים בהר הבית. אני מאמינה שארה"ב צריכה להתנגד למכירת נשק לכל מדינה שמפרה זכויות אדם. ישראל היא מדינת אפרטהייד. אני מפצירה בחבריי לעמוד לצידי בתמיכה בזכויות אדם".
טליב נאמה אחרי שורה של חברי קונגרס שדיברו בעד הסיוע לישראל. נאומה של טליב עורר כעס רב, וחברי בית הנבחרים חזרו ואמרו כי "אסור לשחק בפוליטיקה בביטחון ישראל במיוחד כשחיי אדם בסכנה".
תיאודור דויטש, דמוקרט מפלורידה, אמר כי "אני מגנה בתקיפות את מה ששמענו. אם אתם מאמינים בזכויות אדם והצלת חיים ישראלים ופלסטינים אני קורא לחבריי - צריך לתמוך בחקיקה הזו. ישראל היא המדינה היהודית היחידה בעולם ואין עוד מקום במפה למדינה יהודית אחת - ולהאשים את ישראל שהיא מדינת אפרטהייד זה אנטישמיות ואני מתנגד לזה בתוקף".
סטיב סקליז, מצליף המיעוט מטעם המפלגה הרפובליקנית, אמר כי "עלינו לצאת נגד האנטישמיות וההתקפות נגד ישראל. כיפת ברזל מייצגת את הידידות בין שתי האומות שלנו, הקשר המיוחד בינינו. זה מאפשר לישראל להגן על עצמה נגד התקפות מעזה, מטרוריסטים שרוצים לחסל את ישראל כמדינה יהודית. זה תמיד היה עניין דו-מפלגתי. לא היינו צריכים להעביר את החוק הזה. הוא היה צריך לעבור ביום שלישי.

2 צפייה בגלריה
הקברניט חמאס רקטות כיפת ברזל
הקברניט חמאס רקטות כיפת ברזל
(צילום: משרד הביטחון)

סטנלי הוייר, מנהיג הרוב בבית הנבחרים, אמר כי "חיזבאללה מחזיק לפי הערכות 130 אלף רקטות שמכוונות לעבר ישראל מדרום לבנון. מספר המיירטים שישראל צריכה עולה באופן דרמטי. דיברתי עם יאיר לפיד והוא אמר לי: 'אני לא יודע כמה הם ישלחו במכה אחת'. ולכן אנחנו צריכים להבטיח שיש אספקה מספקת ואספקה נוספת אחרי שהשתמשו במיירטים". לדבריו, "זה האינטרס של הישראלים. אבל זה גם האינטרס הביטחוני של ארה"ב".
הממשל נאלץ למשוך שלשום את חבילת הסיוע מחוק התקציב הכולל לאחר שחברי קונגרס אנטי-ישראלים פרוגרסיביים הודיעו שיתנגדו לתקציב אם יכלול את חבילת הסיוע לישראל. האמריקנים הבטיחו להעביר לישראל את הסיוע כדי להשלים את מלאי המיירטים וגם על-מנת לרכוש סוללות נוספות שישפרו את מערך ההגנה בישראל מפני רקטות. העניין סוכם בין שר הביטחון בני גנץ למזכיר ההגנה לויד אוסטין ובין הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה נפתלי בנט.
הממשל בחר להכניס את סיוע החירום לתוך חוק התקציב, אלא שהוא לא לקח בחשבון שקבוצת מחוקקים פרוגרסיביים ואנטי-ישראלים יסרבו לאשר את התקציב אם יכלול את סיוע החירום.
מנהיג הרוב בבית הנבחרים הוייר התחייב עוד באותו לילה לשר החוץ יאיר לפיד שהחוק יובא לאישור בנפרד בהקדם. "מנהיג הרוב חזר על מחויבותו שלו, של הבית הלבן, של ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ושל הסנאטור שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, שהתחייבו בפני ממשלת ישראל שתקציב הסיוע עבור כיפת ברזל יועבר בזמן הקרוב", אמרו בלשכת השר באותו הערב.
לפיד הוסיף כי "אחרי שנים שבהן הממשלה הקודמת הזניחה את הקונגרס והמפלגה הדמוקרטית, וגרמה נזק ניכר ליחסי ישראל-ארה"ב, אנו בונים היום מחדש יחסי אמון עם הקונגרס. אני מודה לממשל ולקונגרס על מחויבותם האיתנה לביטחון ישראל".
במקביל לדיון, גנץ שוחח הערב עם שר ההגנה האמריקאי אוסטין. מלשכתו של גנץ נמסר כי השניים דנו בהתפתחויות האחרונות באזור, ובהן הצורך לעצור את המשך תהליך ההתקדמות של איראן לנשק גרעיני והנסיגה האמריקנית מאפגניסטן. עוד נמסר כי גנץ הודה לשר ההגנה על המשך התמיכה של הממשל האמריקאי והפנטגון בתהליכי ההצטיידות וההתעצמות של ישראל במטרה להבטיח את ביטחונה.