סגור

ההצלחות בעזה ובניסויים לא הספיקו: כיפת ברזל הפסידה במכרז ענק של צבא ארצות הברית

צבא היבשה האמריקאי בחר במערכת של דיינטיקס להגנת כוחותיו מפני מל"טים וטילי שיוט על פני מערכת של ריית'און שמבוססת על המיירט של כיפת ברזל. ההחלטה התקבלה בהפתעה, מפני שהטיל האמריקאי יקר משמעותית ונעדר את הניסיון המבצעי שצברה כיפת ברזל

הפסד מפתיע לכיפת ברזל במכרז של צבא היבשה האמריקאי לרכישת מערכת ליירוט כלי טיס בלתי מאוישים וטילי שיוט.


הצבא האמריקאי בחר במערכת של חברת דיינטיקס וריית'און, שעושה שימוש בגרסה משוגרת מהקרקע של טיל ה-AIM9X סיידוויינדר, על פני מערכת שהציעו במשותף רפאל וריית'און על בסיס טיל היירוט של כיפת ברזל, הטמיר.
הבחירה התקבלה בהפתעה גם בארצות הברית, שכן הסיידווינדר יקר משמעותית מהטמיר, ואין לו ניסיון מבצעי עשיר כמו שיש לטיל הישראלי, שרשם עד כה יותר מ-3,000 יירוטים מבצעיים מוצלחים. כיפת ברזל אף השיגה 100% הצלחה בניסויי הירי שנערכו לשתי המערכות במטווח הטילים של צבא ארצות הברית בווייט סנדס, מקסיקו. גם בניסויים שערכו בארץ משרד הביטחון, רפאל וחיל האוויר הפגינה כיפת ברזל את יכולתה ליירט בהצלחה מטחים של מל"טים וטילי שיוט.

2 צפייה בגלריה
ניסוי של כיפת ברזל
ניסוי של כיפת ברזל
ניסוי של כיפת ברזל
(צילום: משרד הביטחון)

לפי התוכניות, פיתוח המערכת אמור להסתיים עד 2023, וב-2024 אמור צבא היבשה האמריקאי להזמין 400 משגרים ואלפי מיירטים בעסקה של כמה מיליארדי דולרים.
ריית'און טרם הגיבה להחלטת הצבא. אף שהיא מעורבת בשני הצוותים המתחרים, היא הקבלנית הראשית של ההצעה שהפסידה וקבלנית משנה בהצעה הזוכה כספקית טיל הX-9-AIM. היא עשויה לקדם בכל זאת שילוב עתידי של טיל הטמיר במערכת הזוכה. נדיר שספקיות גדולות של צבא ארצות הברית מערערות על הפסד במכרזים, ומצליחות לשנות את התוצאות. הצלחתה של בואינג לבטל את זכייתה של איירבוס לפני כעשור במכרז ענק למטוסי תדלוק לחיל האוויר האמריקאי, ולהביא לפרסום מכרז חדש שבו זכתה, נחשבת ליוצאת דופן.
2 צפייה בגלריה
מערכת כיפת ברזל של רפאל משגרת טיל ליירוט רקטות במבצע שומר החומות
מערכת כיפת ברזל של רפאל משגרת טיל ליירוט רקטות במבצע שומר החומות
מערכת כיפת ברזל של רפאל משגרת טיל ליירוט רקטות במבצע "שומר החומות"
(צילום: אי.אף.פי)

צבא ארצות הברית רכש ב-2019 שתי סוללות כיפת ברזל מרפאל, כולל 12 משגרים ו-240 מיירטים, כפתרון זמני להגנת כוחותיו, בעסקה בשווי 373 מיליון דולר. אולם העסקה נעשתה אז בלחץ כבד של הקונגרס, והצבא עדיין לא הציב את המערכת באחת מזירות הלחימה הפעילות של ארצות הברית, כמו בעיראק.
יצוין כי פיתוח כיפת ברזל והצטיידות של צה"ל בה נעשו בעיקר במימון אמריקאי. משרד הביטחון השקיע במערכת את 800 מיליון השקל הראשונים, אז מאז הקציב לה הממשל יותר מ-1.8 מיליארד דולר במצטבר. מחצית מהייצור מבוצעת בארצות הברית בידי ריית'און, שממשיכה בהכנותיה לבנות פס ייצור שלם לטילי הטמיר בארצות הברית עבור עסקאות אפשריות עם בעלות ברית של ארצות הברית.