סגור
financial times
שוק בייג'ינג סין 9.8.23 מדד המחירים אינפלציה
שוק בייג'ינג בסין. האינפלציה חוגגת (צילום: REUTERS/Tingshu Wang)

FT
מכימיקלים ועד אופנה: המשבר בסין מחלחל לחברות מערביות

אחרי עשרות שנים של תנאי שוק משגשגים, ההתאוששות האיטית מהצפוי של כלכלת הענק פוגעת בהכנסות ובשורת הרווח של מגוון חברות. מנכ"ל ענקית הכימיקלים BASF: "תושבי סין לא מרוצים ולא בוטחים בממשלה והם זהירים מאוד בהוצאות"

האופק העסקי הקודר של סין מאיים לשלוח גלי הדף גלובליים, זאת על רקע ההתאוששות האיטית של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם מסגרי עידן הקורונה - כך הזהירו כמה וכמה חברות מערביות.
הדו"חות הפיננסיים של מגוון חברות ברחבי העולם ציינו את החששות לגבי סין, זאת לאחר שלאורך עשרות שנים היא סיפקה תנאי שוק משגשגים עבור כל מוצר כמעט, מכימיקלים ומכוניות ועד שירותי בריאות ותיירות.
"הביקושים בסין חלשים", קבל ג'ואל שמייקל, מנכ"ל יצרנית המוליכים למחצה האמריקאית וישיי אינטרטכנולוג'י. חוזה פררה נבס, מנכ"ל פלטפורמת האופנה הבריטית פארפץ', מתבטא ברוח דומה ואומר כי "ההתאוששות לא מטורפת כמו שכולם סברו שתהיה". גם יצרנית ציוד המעבדות הקליפורנית אג'ילנט מדווחת על צניחה בהכנסות ברבעון האחרון בעיקר בגלל היחלשות הפעילות בסין. מנכ"ל החברה מייק מק'מאלן מציין כי מסיבה זו נאלצה החברה להנמיך את יעדי הצמיחה השנתיים.
כלכלת סין איבדה מומנטום ברבעון השני של השנה, כך לפי נתונים שפורסמו בחודש שעבר, זאת בעקבות צניחה ביצוא, מכירות קמעונאיות חלשות ומשבר בשוק הנדל"ן שפגעו בצמיחה.
התמ"ג התרחב ב־0.8% ברבעון השני, ירידה מ־2.2% ברבעון הראשון של השנה. הקשיים שעמם מתמודדת כלכלת הענק מאיימים כעת להאט את הצמיחה העולמית. בניסיון לאושש את הכלכלה, רשויות סין הודיעו על שורה של רפורמות והורידו ריביות, אף כי ברמה נמוכה מהצפוי. הוצאות הצרכנים אינן מתאוששות, היצוא נותר נמוך ומדד המחירים לצרכן רשם צניחה בחודש שעבר.
קי וונג, סמנכ"ל השקעות בכיר במגה טראסט אינווסטמנט, המתמחה במניות סיניות, אמר כי הוא איננו זוכר תקופה שבה ביטחון הצרכנים, הנדל"ן והעסקים היה כל כך נמוך. "לא מדובר כאן בעניין מחזורי פשוט. זה נראה כמו משהו מגזרי ומבני", הדגיש.
"תושבי סין אינם מרוצים ואינם בוטחים בממשלה שלהם", הסביר מרטין ברודרמולר, מנכ"ל קבוצת הכימיקלים הגרמנית BASF, מהמשקיעות הזרות המובילות בסין. "הם מוציאים הרבה כסף על חינוך ילדיהם. שיעור האבטלה בקרב הצעירים עומד על כ־20%. הם הפסידו הרבה כסף בנדל"ן, והם זהירים מאוד בהוצאות שלהם". לדבריו, במחצית השנייה ההתאוששות לא צברה תאוצה.
מייק שו, סמנכ"ל הכספים של אווניק, חברת כימיקלים גרמנית נוספת, תיאר את התאוששותה של סין כ"איטית מאוד" בציינו כי ענף הבנייה שרוי עדיין במשבר ו"האבטלה, בעיקר בקרב הצעירים, היא בעיה אמיתית". מרקוס שטיילמאן, מנכ"ל חברת קובסטרו המתחרה, דיווח על צניחה של קרוב לשליש ברווחיות לעומת התקופה המקבילה ב־2022 והזהיר כי "אין לצפות להתאוששות מהירה בסין במחצית השנייה".
לפי חברת הנסיעות בוקינג הולדינגז, פחות תיירים סינים נוסעים כעת בעולם. "סין עדיין לא מייצרת מספיק", אמר החודש מנכ"ל החברה גלן פוגל. "אני לא מצפה להתאוששות בסין עבורנו בעת הקרובה". חברת הביטוח אגון שבסיסה בהולנד דיווחה על זליגה חזקה יותר של הון מקרן ניהול נכסים משותפת בסין, בצטטה את המנכ"ל שהתייחס ל"כלכלה מקרטעת למדי". עם זאת, מכירות פוליסות ביטוח החיים שלה בסין, המתבצעות דרך שותפות עסקית אחרת, זינקו ב־80% מאז הסרת סגרי הקורונה.
בה בעת, ישנם גם יוצאים מן הכלל, ובראשם אפל. מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה טים קוק דיווח על "האצה" בסין לאחר שירידה של 3% במכירות התחלפה במגמה של 8% צמיחה ברבעון האחרון. רשת הקפה סטארבקס, המציינת את סין כשוק השני בגודלו שלה בעולם, דיווחה כי ההתאוששות האיטית איננה מורגשת במכירות שלה. ענקית הקמעונאות וולמארט דיווחה על עלייה של 22% במכירות במדינה ברבעון שעבר, ומותג הלבשת היוקרה ראלף לורן דיווח כי המכירות צמחו ביותר ממחצית לעומת השנה שעברה, אז שנגחאי היתה שרויה בסגר. "במבט לעתיד, אנחנו עדיין מצפים שסין תישאר אחד השווקים הצומחים ביותר שלנו", ציין פטריס לווה, מנכ"ל ראלף לורן.
התאגיד התעשייתי הגרמני סימנס מציין כי נרשמה צניחה חדה בהזמנות חדשות מסין, במיוחד בעסקי האוטומציה. עם זאת, לפי מנכ"ל החברה רולנד בוש, "בטווח הרחוק אנחנו יכולים לומר שסין היא אחד השווקים המרכזיים שלנו, ותיווצר שם רווחיות". גם ענקית הכרייה ריו טינטו שומרת על "אופטימיות זהירה" לגבי כלכלת סין. "הם הוכיחו שוב ושוב שבמקרה של נסיגה הם מצליחים לתמרץ את הכלכלה ולנהל אותה באופן אפקטיבי", ציין מנכ"ל החברה יאקוב סטאוסהולם.
אחרים מודים כי הם פשוט לא יודעים מה צופן העתיד. "קשה מאוד להבין את התזמון והעוצמה של התמורות הללו", אמר ניקולאס אנדרסון, מנכ"ל חברת ההנדסה הבריטית ספייראקס־סארקו. "במקרה של סין, כדור הבדולח שלי מעורפל מאוד".
כותבים: פטרישיה נילסון, אנדרו אדג'קליף־ג'ונסון וארג'ון ניל אלים