סגור

אמנסטי: תוכנת פגסוס של NSO הופעלה נגד פעילת זכויות אדם במרוקו

לפי דו"ח של הארגון, שני טלפונים השייכים לאקטיביסטית ידועה ממרוקו שימשו מטרה של הרוגלה החל מנובמבר 2021. אמנסטי: "הוכחה נוספת שחברות כמו NSO ממשיכות לסייע להפרת זכויות אדם". NSO: "אמנסטי הוא ארגון אנטישמי, לא מתייחסים לדו"ח"

תוכנת פגסוס של NSO הופעלה בחודשים האחרונים נגד פעילת זכויות אדם בולטת במרוקו, כך לפי דו"ח של אמנסטי. לפי אנשי אבטחת מידע של הארגון, שני טלפונים השייכים לפעילה אמינטו חיידר (Aminatou Haidar) שימשו מטרה של תוכנת הרוגלה החל מנובמבר 2021.

"העובדה שחיידר הפכה למטרה של תוכנת הרוגלה היא הוכחה נוספת לכך שחברות כמו NSO ממשיכות לסייע להפרת זכויות אדם, כל עוד אין עליהן רגולציה ראויה", אמרה דנא אינגלטון (Danna Ingleton), סגנית מנהל בחטיבת הטכנולוגיה של אמנסטי.

1 צפייה בגלריה
תוכנת ריגול פגסוס NSO
תוכנת ריגול פגסוס NSO
תוכנת ריגול פגסוס NSO
(צילום: גטי)

חיידר, פעילה מאזור סהרה המערבית, זכתה בשורה של פרסים על האקטיביזם הלא אלים שלה – כולל פרס זכויות האדם ע"ש רוברט קנדי ב-2008 ופרס האומץ האזרחי ב-2019.
לאחר שאפל העבירה לה במייל הודעה המציינת כי ייתכן שבוצעה חדירה לטלפונים שלה מגורמים בממשלת מרוקו, חיידר פנתה לארגון Right Livelihood Foundation, שהפנה אותה למעבדות הטכנולוגיות של אמנסטי. שם נעשתה הבדיקה שחשפה כאמור את החדירה של פגסוס.
סהרה המערבית נמצאת בעימות טריטוריאלי מתמשך בין מרוקו, שסיפחה את השטח אליה ב-1975, לבין גורמים מקומיים שדורשים עצמאות – ואף הקימו ממשלה גולה. בהסדר שהוביל האו"ם ב-1991 נקבע כי תיפסק הלחימה בין הממשל במרוקו לבין הארגון המקומי, וייערך משאל עם בקרב תושבי סהרה המערבית, אולם עד כה לא בוצע המשאל. בשנים האחרונות מקשה מרוקו על ארגוני זכויות אדם על גישה לאזור.
באמסנטי טוענים כי השימוש הפסול בכלים של NSO על ידי הממשלה במרוקו מלמד כי אין בכוונתה לכבד ולהגן על חופש הביטוי וההתארגנות. מעבר לכך, טוענים באמנסטי, הכישלון המתמשך של NSO למנוע שימוש פסול בתוכנה שלה משקף למעשה כישלון באחריות שיש לה למנוע הפרת זכויות אדם בכלים שפיתחה.
"הגילוי האחרון מראה שמדיניות זכויות האדם של קבוצת NSO היא חסרת משמעות בפועל. אמנסטי הזהירה כמה וכמה פעמים מהשימוש הלא ראוי בתוכנת פגסוס במרוקו, מאז 2019, וכך גם במדינות רבות נוספות שנחקרו על ידי אמנסטי. ועדיין NSO לא ביצעה שום פעולה כדי למנוע את הפרות זכויות האדם המתמשכות הללו שנעשו בכלים שלה במרוקו", נאמר בהודעה.
מ-NSO נמסר בתגובה: "מאחר שמשרד החוץ הגדיר את הארגון כאנטישמי, החברה לא מתייחסת לדו"ח".