סגור
financial times

FT
המגפה מאחוריה: ריאנאייר משיקה נתיבים וקונה מטוסים

חברת הלואו־קוסט הגדולה באירופה תחתוך מחירים כדי למשוך נוסעים וצפויה לחזור לביקושים שקדמו למגפה כבר בחורף הקרוב. הצי שלה יתרחב בכ־150 מטוסים עד סוף 2026. המנכ"ל מייקל או'לירי: "אף חברת תעופה לא התאוששה מהר כמונו"

ריאנאייר בונה על "התאוששות חזקה מאוד" בהיקף הפעילות וצופה כי תחזור לביקושים שקדמו למגפת הקורונה כבר בחורף הקרוב. חברת הלואו־קוסט השיקה 14 נתיבים חדשים מלונדון לקראת עונת החורף ותחתוך מחירים של טיסות על מנת לעודד נוסעים לחזור ולהשתמש בשירותיה.
"ההתאוששות חזקה מאוד", ציין מייקל או'לירי מנכ"ל ריאנאייר. לטענתו, "אף חברת תעופה לא התאוששה מהר כמונו", זאת בעקבות הערכות כי באוגוסט האחרון הובילה ריאנאייר קצת יותר מ־10.5 מיליון נוסעים.
או'לירי צופה כי חברת התעופה תשמור על המספרים הללו החודש ובחודש הבא, זאת בעקבות השקת הנתיבים החדשים מנמלי התעופה סטנסטד ולוטון ליעדים מגוונים ובהם גרנובל, טורינו, נאפולי והלסינקי, שיסייעו ביצירת 500 משרות חדשות.
3 צפייה בגלריה
חברת תעופה ריינאייר Ryanair טיסה מטוס
חברת תעופה ריינאייר Ryanair טיסה מטוס
חברת תעופה ריינאייר Ryanair טיסה מטוס
(צילום: בלומברג)

בין נובמבר למרץ, או'לירי צופה כי ריאנאייר תגיע להיקפי הנוסעים שקדמו למגפה, על בסיס חודשי. המספרים החודשיים נמצאים כרגע בשיעור של 85% מהרמות שקדמו למגפה.
ריאנאייר מתכננת התרחבות אגרסיבית. היא תקבל 55 מטוסי בואינג 737 מקס בחורף הקרוב ומספר זהה מדי שנה, עד שנת 2025. הצי שלה יתרחב ל־600 מטוסים עד סוף השנה הפיננסית 2026, לעומת למעלה מ־450 מטוסים כיום.
ג'ט2, חברת לואו־קוסט בריטית נוספת, הפגינה גם היא ביטחון גובר בהתאוששות הביקושים, זאת כאשר דיווחה על עסקה לרכישת עשרות מטוסי איירבוס A321 מדגם NEO על מנת לעמוד בצמיחה הצפויה ולרענן את הצי שלה. ההזמנה היא ל־36 מטוסים בשווי כולל של 4.9 מיליארד דולר, אף כי החברה שבסיסה בלידס מסרה כי היא מנהלת מו"מ לקבלת הנחה משמעותית. המטוסים יסופקו לה בין 2023 ל־2028, ולפי תנאי ההסכם נתונה לג'ט2 האופציה להרחיב את העסקה ל־60 מטוסים.
עם זאת, או'לירי צופה כי רק בקיץ הבא יחזרו המחירים לרמות רגילות. "קיימת כאן התחזקות מהירה בביקושים", הוא אמר. "ההתחזקות המהירה הזו תנצל את התמחור הנמוך, ואחר כך התמחור יתחיל לחזור לרמות שקדמו למגפה".
הוא הוסיף כי מדיניות הקורונה של ממשלת בריטניה מונעת מהיקף גדול יותר של נוסעים לצאת לחו"ל, בגלל אי־הוודאות. "בריטניה מפגרת מאחור", הוא אמר בשיחה עם ה"פייננשל טיימס". "תוכנית הרמזור כבר לא משרתת שום מטרה".
חברת התעופה האירית נחלצה מהמגפה במצב טוב באופן יחסי, זאת בשל היותה מבוססת לואו־קוסט כמו גם בעקבות קריסות או צרות פיננסיות אצל מתחרות כמו תומאס קוק ו־TAP אייר פורטוגל.
או'לירי מעריך כי כתוצאה מההרס שזרעה המגפה בתעשיית התעופה, הקיבולת האירופית לטיסות קצרות טווח תתכווץ ב־20%. הוא הוסיף כי בניגוד למתחרות שלה, ריאנאייר איננה מתמודדת עם בעיות של איוש משרות טייסים או דיילים. בתגובה לדיווחים לפיהם בריטיש איירווייז שוקלת להחליף טיסות קצרי טווח בטיסות לואו־קוסט מגאטוויק, אמר או'לירי כי מדובר כאן ב"שיגעון גמור" וכי אף חברת תעופה לאומית לא הצליחה אי פעם לייצר חברת לואו־קוסט מצליחה.