סגור

גרמניה: עידן מרקל הסתיים, שולץ נכנס לתפקיד הקנצלר

סוף עידן: הקנצלרית שהנהיגה את ארצה ואת אירופה מ-2005 פינתה את הכיסא לאיש המרכז-שמאל אולף שולץ. בתוכנית של ממשלתו: מאבק בשינויי האקלים, שיפור האינטרנט ולגליזציה של קנאביס. לפני כן יצטרך לטפל בקורונה: היום נרשם שיא של כמעט שנה במספר המתים

גרמניה יוצאת היום (ד') לדרך חדשה, כשמנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית אולף שולץ הושבע לתפקיד הקנצלר, והקנצלרית היוצאת אנגלה מרקל מפנה את כיסאה אחרי 16 שנה שבהן הנהיגה את גרמניה ואירופה ביד רמה והפכה לאחת הנשים החזקות ביותר שידעה האנושות. שולץ בן ה-63, מנהיג מחנה המרכז-שמאל, נכנס לתפקידו ממש ביום שבו מספר המתים היומי בקרב חולי הקורונה בגרמניה הגיע לשיא של כמעט שנה – עדות נוספת לכך שלא תהיה לו אפילו דקה של חסד, והוא יצטרך לקבל מיד החלטות הרות גורל בכל הקשור לטיפול במגפה.


שולץ, נזכיר, כיהן כשר האוצר בממשלתה של מרקל מאז שנת 2018, והוא נחשב לפוליטיקאי מנוסה, גם אם אפרפר-משהו. בבחירות שנערכו בספטמבר הצליח להזניק את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) לשיעור תמיכה של כמעט 26% מהמצביעים, כשמנגד המפלגה הנוצרית-דמוקרטית של מרקל (CDU), בראשות ארמין לאשט, התרסקה ורשמה את התוצאה הגרועה בתולדותיה – מעט יותר מ-24%. שולץ הצליח להקים קואליציה יחד עם מפלגת הירוקים ומפלגת "הדמוקרטים החופשיים" הליברלית, קואליציה לא שגרתית המכונה "קואליציית ג'מייקה" על שם צבעי שלוש המפלגות, צהוב, ירוק ושחור, שמהם מורכב דגל המדינה הקריבית.

4 צפייה בגלריה
אולף שולץ קנצלר גרמניה החדש אחרי אישור מינויו בפרלמנט גרמניה
אולף שולץ קנצלר גרמניה החדש אחרי אישור מינויו בפרלמנט גרמניה
שולץ לאחר אישור מינויו בפרלמנט, היום
(גטי)
כדי להתמנות היום רשמית לקנצלר נזקק שולץ לקולותיהם של לפחות 369 חברים מבין 736 החברים בבית התחתון של הפרלמנט הגרמני, אבל הקואליציה החדשה מחזיקה ב-416 מושבים שם, ולפני הצהריים הוא צלח את ההצבעה ללא קושי.
הממשלה החדשה בראשות שולץ מתכוונת להגביר את המאבק בשינויי האקלים, להרחיב את השימוש באנרגיה מתחדשת ולהקדים את הפסקת השימוש בפחם להפקת אנרגיה משנת 2038 ל-2030. היא רוצה גם לחולל מודרניזציה מהירה יותר של תשתיות המדינה, ובין השאר לשפר את מערכות האינטרנט והסלולר של גרמניה, שתושבי המדינה מרבים להתלונן עליהן. בכוונתה להנהיג גם מדיניות חברתית ליברלית יותר, בכלל זה אישור של מכירת קנאביס לצורכי הנאה והקלת התנאים לקבלת אזרחות גרמנית.
לצד זה מתכוונת ממשלתו של שולץ להגביר את המאמץ לגרש מגרמניה מהגרים שבקשת המקלט שלהם נדחתה, ולאפשר לגרמנים להצביע בבחירות הארציות כביר מגיל 16, ולא מגיל 18 בלבד כנהוג כיום. עוד בתוכנית שלה: העלאת שכר המינימום מ-9.60 אירו לשעה ל-12 אירו, ובניית 400 אלף דירות חדשות בשנה כדי להפחית את מצוקת הדיור. בהיבט של מדיניות החוץ אותת שולץ כי הוא מתכוון לדבוק במדיניותה המסורתית של גרמניה, והדגיש כי ממשלתו תתמוך באיחוד אירופי חזק ותטפח את הברית הטרנס-אטלנטית.


4 צפייה בגלריה
אולף שולץ קנצלר גרמניה החדש אחרי אישור מינויו בפרלמנט גרמניה
אולף שולץ קנצלר גרמניה החדש אחרי אישור מינויו בפרלמנט גרמניה
שולץ מקבל פרחים בפרלמנט אחרי אישור מינויו
(גטי)

במסיבת עיתונאים שערך אתמול התייחס שולץ לריכוז הכוחות של רוסיה בגבול עם אוקראינה ולחשש מפלישה רוסית לשם. הוא הביע דאגה עמוקה מתנועת הכוחות הרוסיים, ואמר שכל ניסיון לחצות את הגבול יהיה בלתי מתקבל על הדעת. כשנשאל על היחסים עם סין אמר שולץ כי יקיים התייעצויות קרובות עם השותפים האירופים של גרמניה. הוא התחמק מהשאלה אם גרמניה תצטרף לחרם הדיפלומטי של ארה"ב על אולימפיאדת החורף בבייג'ינג – חרם שאליו הצטרפה הלילה אוסטרליה.
הקואליציה החדשה מזמנת הזדמנויות וסיכונים לכל השותפים בה, במיוחד לירוקים. אחרי 16 שנה באופוזיציה, אלה יצטרכו להוכיח שהם מסוגלים להשיג את מטרותיהם מרחיקות הלכת בכל הקשור לפליטת גזי חממה, וכל זאת בקואליציה שבה לשתי השותפות האחרות עשויות להיות עדיפויות אחרות. רוברט האבק, אחד משני מנהיגיה של מפלגת הירוקים, יהיה סגן הקנצלר של שולץ, ויוביל את משרד הכלכלה והאקלים. האיש מספר 3 בממשלה יהיה שר האוצר החדש כריסטיאן לינדנר, מנהיג מפלגת הדמוקרטים החופשיים, שדורש שהקואליציה תתנגד להעלאת מיסים. המנהיגה השנייה של הירוקים, אנלינה ברבוק, תכהן כשרת החוץ. היא תהיה האישה הראשונה בתפקיד זה בגרמניה.


4 צפייה בגלריה
אולף שולץ קנצלר גרמניה החדש מקבל את כתב המינוי מנשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר
אולף שולץ קנצלר גרמניה החדש מקבל את כתב המינוי מנשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר
שולץ מקבל את כתב המינוי מנשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר
(גטי)

אחת המשימות הדחופות ביותר של שולץ, כאמור, תהיה קבלת החלטות חדשות בנוגע למגפת הקורונה. הבוקר דיווחה גרמניה על עוד 69,601 נדבקים ביממה האחרונה ועל 527 מתים בפרק הזמן הזה. מדובר במספר המתים חולי הקורונה הגבוה ביותר שנרשם בגרמניה מאז 12 בפברואר. בכך הגיע מספר חולי הקורונה שמתו בגרמניה מאז תחילת המגפה ל-104,047. לצד זה, בשבוע האחרון נמשכה הירידה במספר הנדבקים, ואם אתמול הוא ירד עד ל-432 מתים לכל 100 אלף איש היום הוא כבר הגיע ל-427. בשבוע שעבר החליטה גרמניה להחריף את ההגבלות על בלתי-מחוסנים, ולמנוע מהם את הכניסה לבתי עסק הנחשבים לא חיוניים. במסגרת ההגבלות עדיין מותרת כניסתם לחנויות מכולת, לבתי מרקחת ולמאפיות. הרשויות בגרמניה אינן מרוצות משיעור המתחסנים, שעומד נכון לעכשיו על פחות מ-70%, לעומת כ-80% באיטליה, למשל.


4 צפייה בגלריה
אנגלה מרקל קנצלרית גרמניה היוצאת בישיבה החגיגית בפרלמנט
אנגלה מרקל קנצלרית גרמניה היוצאת בישיבה החגיגית בפרלמנט
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בישיבת הפרלמנט החגיגית, היום
(גטי)

הקנצלרית היוצאת, אנגלה מרקל, פורשת כאמור אחרי 16 שנה בתפקיד, שבהן זכתה הודות לארבעה ניצחונות רצופים בבחירות. מרקל, בת 67 כיום, הודיעה כבר ב-2018 כי לא תתמודד על כהונה חמישית, וכי היא רוצה לפנות את המקום להנהגה חדשה. היא טרם חשפה מהן תוכניותיה המדויקות לעתיד, אבל קודם לכן השנה אמרה שהיא מקווה לנצל את הזמן הפנוי לקריאה ושינה, "ואז נראה מה אעשה". בשבועות האחרונים נערכו למרקל שלל אירועי פרידה, והיא הגיעה לביקור אחרון גם בישראל, שאת חשיבות היחסים איתה הדגישה הקנצלרית לאורך כל שנות כהונתה. מרקל נחשבה לידידת אמת של ישראל.