סגור

כבר לא גימיק: השכונה המודפסת הגדולה בארה"ב תקום באוסטין

חברת טכנולוגיות הבנייה אייקון תחבור לחברה קבלנית בהקמת שכונה של 100 בתים שיודפסו במדפסת תלת־ממד. הפרויקט יוצא לדרך ברקע גירעון של 3.8 מיליון בתים בארה"ב שנגרם ממחסור בידיים עובדות ובעיות בשרשראות האספקה

בפרויקט הגדול מסוגו עד כה בארה"ב, חברה קבלנית תחבור עם סטארט־אפ מטקסס ותקים שכונה של 100 בתים בהדפסת תלת־ממד. על כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל".


חברת לנאר וחברת טכנולוגיות הבנייה אייקון יתחילו את הפרויקט בשנה הבאה, באתר באוסטין, כך בהודעת החברות.

2 צפייה בגלריה
בית מודפס זירת הנדל"ן
בית מודפס זירת הנדל"ן
בית מודפס של אייקון
(קרדיט: New Story and ICON)

בעוד אייקון וחברות אחרות הקימו שכונות מודפסות בעבר, הפרויקט הנוכחי יבחן את המסוגלות של הטכנולוגיה להדפיס בתים ולייצר ביקושים צרכניים בהיקפים גדולים בהרבה. "אנחנו במובן מסויים עוברים תהליך התבגרות, מבתים בודדים או כמה עשרות, למאות בתים", ציין ג'ייסון בלארד, מנכ"ל אייקון.
אם הפרויקט יצליח, יהיה בכך כדי לספק מענה למחסור הכרוני בבתים למכירה בארה"ב, במיוחד בטווח המחירים ברי ההשגה. חברת מימון המשכנתאות פרדי מאק מעריכה כי הגירעון של הבתים צמודי הקרקע בארה"ב עמד על 3.8 מיליון יחידות נכון לסוף 2020.
עיכובים בשרשראות אספקה במהלך המגפה האטו את תהליכי הבנייה, בעוד מחסור בכוח אדם יצר צווארי בקבוק שיידרש שנים כדי לשחרר. לפי נתונים רשמיים, בשל עיכובים באספקת חומרי גלם ומחסור בכוח אדם, התחלות הבנייה נחלשו ב־1.6% בספטמבר לעומת אוגוסט. במקביל, אישורי הבנייה, סמן לפעילות בנייה עתידית, צנחו ב־7.7%.
"נזדקק לפתרונות בנייה חלופיים"
"אנשי המקצוע המיומנים הולכים ונעלמים", ציין אריק פדר, נשיא LenX, חטיבת ההון סיכון של לנאר. "נזדקק לפתרונות בנייה חלופיים על מנת לתת מענה למחסור הזה בידיים עובדות".
רוב הבתים החדשים בארה"ב נבנים באתר עצמו, משלד של עץ בשיטות בנייה מסורתיות. הבתים המודפסים של אייקון 3D, לעומת זאת, מבוססים על שלד מבטון. המדפסת של החברה, שמתנוססת לגובה של 4.7 מטרים, מסוגלת להדפיס בית חד־קומתי בשטח של 185 מ"ר בשבוע אחד, ציין בלארד. המדפסת דוחסת החוצה שכבות בטון, בדומה לפעולת הוצאת משחת שיניים משפופרת, ומסוגלת גם להדפיס קירות מעוגלים, מה שמאפשר עיצובים יצירתיים, הוסיף. חברת הבנייה לנאר תשלים את הבתים באוסטין באמצעות שיטות בנייה מסורתיות.

2 צפייה בגלריה
בית מודפס של חברת אייקון ב אוסטין
בית מודפס של חברת אייקון ב אוסטין
בית מודפס של חברת אייקון, באוסטין. שלד מבטון במקום מעץ, ושבוע עבודה
(צילום: AP)

גם הקמת שלד בשיטות המסורתיות נמשכת שבוע, אך לנאר שואפת לזרז את התהליך בעתיד. הדפסת בתים זולה יותר לעומת השיטות המסורתיות, וגם מייצרת פחות פסולת, מציינת אייקון. כמו כן, אייקון זקוקה לשלושה עובדים באתר בזמן הדפסת השלד, במקום ששה עד תריסר פועלים שנדרשים לעבודות הקמת השלד וקירות הגבס בשיטות הקונבנציונליות.
תמחור דומה לבית רגיל
עם זאת, בקצב הביקושים הנוכחי לבתים חדשים בארה"ב, מחירי הרכישה לא צפוים להיות זולים יותר. לנאר טרם קבעה את מחירי הבתים בשכונה החדשה, אך הם יהיו דומים לאלה של בתים רגילים שהיא בונה באזור. מחיר בית חציוני באוסטין בספטמבר עמד על 450 אלף דולר, כך לפי מועצת סוכני הנדל"ן העירונית.
אייקון כבר הקימה עשרה בתים עם שני חדרי שינה בטבסקו, מקסיקו, ושבעה בתים זעירים בני חדר, באוסטין. מאז הקמתה ב־2017, אייקון גייסה 266 מיליון דולר במימון, כאשר לנאר וחברת הבנייה ד.ר הורטון נמנות עם המשקיעים.
אייקון אינה לבדה בזירת הדפסת הבתים. מייטי בילדינגז, חברת טכנולוגיות בנייה מאוקלנד, קליפורניה, דיווחה על כוונתה להתחיל בהקמת בתים מודפסים בקואצ'לה ואלי, קליפורניה, בשנה הבאה. בעקבות ביקושים ערים, בכוונת החברה להרחיב את הפרויקט, שעמד בתחילה על 15 בתים. בחוף המזרחי, חברת SQ4D שבסיסה בפטשוג, ניו יורק, מקימה בית מודפס בלונג איילנד שנמכר למשפחה מקומית ב־360 אלף דולר.
הבקשות למשכנתאות טיפסו
הביקושים לבתים בארה"ב זינקו במהלך המגפה, כאשר הרוכשים ביקשו לנצל את הריביות הנמוכות על משכנתאות ולהגדיל את מרחב המחיה שלהם כדי לשפר את תנאי העבודה מהבית. בתגובה, התחלות הבנייה של בתים צמודי קרקע זינקו ב־20.5% מתחילת השנה. הבקשות למשכנתאות לרכישת בתים טיפסו ב־8% בספטמבר, סימן לכך כי מכירות הבתים ימשיכו ככל הנראה לעלות בחודשים הקרובים. במקביל, גם עסקאות במזומן משחקות תפקיד משמעותי בשוק. כ־23% ממכירות הבתים הקיימים בספטמבר התבצעו במזומן לעומת 18% בחודש המקביל ב־2020, לפי נתוני NAR. כמו כן, בתים רבים נמכרים מעל המחיר הנקוב.
מכירות הבתים בארה"ב זינקו בספטמבר ורשמו את הביקושים החזקים ביותר מאז ינואר. פעילות ערה נרשמה באופן מיוחד בגזרת נדל"ן היוקרה, זאת בעקבות ביצועים חזקים של השווקים הפיננסיים. בחישוב כולל, מכירות בתים קיימים טיפסו ב־7% בספטמבר לעומת חודש קודם לכן, לקצב שנתי של 6.29 מיליון, מותאם עונתית. כך לפי נתוני לשכת סוכני הנדל"ן הארצית. בה בעת, הזינוק במחירים ברחבי ארה"ב היקשה על רוכשי בית ראשון להיכנס לשוק. המחיר החציוני של בית קיים זינק ב־13.3% בספטמבר לעומת החודש המקביל אשתקד, ל־352,800 דולרים, זאת בהשוואה לעלייה של 15.2% חודש קודם לכן. גם הנחות הופכות נפוצות יותר. מחירי כ־15% מהנכסים ירדו בספטמבר, לעומת 7.9% באפריל, כך לפי נתוני חברת הנדל"ן Zillow.
"עונת הסתיו הנוכחית תהיה ככל הנראה הסתיו החזק ביותר במכירות בתים מזה 15 שנה", ציין לורנס יאן, כלכלן ראשי בחברת NAR, שצוטט בוול סטריט ג'ורנל.