סגור
מפעל גלידה בן אנד ג'ריס באר טוביה
מפעל גלידה בן אנד ג'ריס בבאר טוביה (צילום: רויטרס)

היום בבית משפט בארצות הברית: התביעה של בן אנד ג'ריס נגד יוניליוור בנושא החרם על השיווק בשטחים

בבית המשפט בניו יורק התקיים שימוע בתביעה מטעם מותג הגלידה נגד החברה-האם במטרה למנוע ממנה למכור את הגלידות בשטחים. בלב המשפט עמדה השאלה מה הסמכויות שיש לדירקטוריון העצמאי של בן אנד ג'ריס?

היום (ב') התקיים בבית המשפט בניו יורק שימוע בתביעה מטעם מותג הגלידה בן אנד ג'ריס נגד החברה-האם יוניליוור במטרה למנוע ממנה למכור את הגלידות בשטחים, כך לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל". בלב המשפט עמדה השאלה מה הסמכויות שיש לדירקטוריון העצמאי של בן אנד ג'ריס? מדובר בהסדר תאגידי ייחודי שיוניליוור הסכימה לו כשרכשה את המותג.
לפי הסכם הרכישה משנת 2000, יוניליוור הסכימה לאפשר לבן אנד ג'ריס לקיים דירקטוריון משל עצמו המורכב מ-9 דירקטורים עצמאיים ושני נציגים של החברה-האם. לדירקטוריון יש את האחריות העיקרית לביצוע המשימה החברתית של יצרנית הגלידה, בעוד יוניליוור אחראית לנושאי תפעול ופיננסים.
בחודש שעבר הגישו הדירקטורים העצמאיים תביעה נגד יוניליוור בבית המשפט המחוזי במנהטן בדרישה לקבל צו מניעה נגד מכירת העסקים בארץ של מותג הגלידה לזכיין. שני הנציגים של יוניליוור בדירקטוריון הצביעו נגד התביעה. מומחים משפטיים ציינו בפני "הוול סטריט ג'ורנל" כי זה חסר תקדים שחברה-בת מגישה תביעה נגד החברה-האם.
יוניליוור הודיעה על המכירה ביוני בעקבות התגובות הזועמות להחלטה של בן אנד ג'ריס בשנה שעברה לא למכור יותר את המותג בשטחים, בטענה שזה מנוגד לעקרונות המותג והמייסדים.
טענת המותג היא שמכירתו עם הסימן המסחרי בישראל לחברה מקומית מפרה את הסכם הרכישה משנת 2000. לפיו, בן אנד ג'רי'ס הורשו לשמור על דירקטוריון עצמאי במטרה להגן על המותג והמוניטין שלו, ומכאן הטענה כי גם בסמכותו לתבוע את יוניליוור.
עם זאת, דיוויד מאריוט, עורך הדין המייצג את יוניליוור טען כי "לדירקטוריון יש רק את הסמכויות שבוטאו וניתנו לו באופן ספציפי". עוד טען מאריוט כי הסמכויות שניתנו לדירקטוריון לא כוללות את היכולת לתבוע את יוניליוור, המחזיקה ב-100% מהמניות. טענה נוספת מצידו היא שהעסקה למכירת בן אנד ג'ריס בארץ נסגרה כבר ב-29 ביוני, לפני הגשת התביעה.
בצד השני טען עורך הדין ג'וזף אחמד המייצג את מותג הגלידה כי הדירקטוריון מוסמך להגן על מטרות הקרובות למותג. "זהו מוסד אמריקאי שבנה את המוניטין שלו על האותנטיות של המשימה החברתית שלו".
החרם על ההתנחלויות גרם לכך שמספר קרנות פנסיה בארה"ב, כולל הקרנות המנוהלות על ידי מדינות ניו יורק, אילינוי, ניו ג'רזי, פלורידה וטקסס, מכרו את האחזקות שלהן ביוניליוור.
לפי אדם המעורה בנושא, הדירקטוריון של בן אנד ג'ריס לא משתמש במימון יוניליוור לתביעה. במסמכים שהוגשו לאחרונה לבית המשפט אף נטען כי ביוניליוור הקפיאו את השכר של חברי הדירקטוריון העצמאיים.
הדירקטורים העצמאיים כוללים את היו"ר אנורדה מיטאל, מייסדת מכון אוקלנד העוסק במחקר בנושאים כמו זכויות קרקעות ושינויי אקלים; ג'ניפר הנדרסון, יועצת אסטרטגית לחברות בנושאים כמו זכויות אזרח ודיור בר השגה; ודארין דודסון, מנהל בפרייבט אקוויטי. את יוניליוור מייצגים בדירקטוריון המנכ"ל של בן אנד ג'ריס מתיו מקארתי וקונסטנטינה טריבו, ראש משאבי אנוש של חטיבת הקוסמטיקה של יוניליוור.
השימוע היום הגיע לאחר ששני הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה בתום תקופת גישור של שבועיים. כל צו שניתן במשפט הוא זמני בלבד ותלוי בהחלטה הסופית של המשפט. השימוע נערך דרך הטלפון בפני השופט אנדרו קרטר.