סגור

ביידן מנסה ליצור חזית אחידה בכינוס ה-G7 נגד השפעת סין

נשיא ארה"ב צפוי לקרוא למנהיגים המכונסים בבריטניה לבלום את ההשפעה הגדלה של המעצמה האסיאתית, למשל על ידי יוזמת תשתיות עולמית שתיתן מענה לפרויקט "החגורה והדרך" הסיני; הוא גם יקרא לנקיטת צעדים בעניין אפליית המיעוט האויגורי, אך במקרה זה כנראה יסתפק בהודעת גינוי בלבד; המנהיגים הסכימו להמשיך בצעדים הפיסקאליים לאישוש הכלכלה בעקבות נזקי הקורונה, וסבורים כי העלייה באינפלציה היא זמנית בלבד

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתכוון לקרוא למנהיגי מדינות ה-G7 לנקוט בפעולות קונקרטיות כדי לבלום את ההשפעה העולמית הגדלה של סין, כך עולה מטיוטת סיכום היום השני של פסגת המנהיגים המתקיימת בסוף השבוע בבריטניה.


לפי CNBC, אחד הצעדים הנדרשים יהיה השקת יוזמת תשתיות עולמית בשם "לבנות שוב טוב יותר עבור העולם" (Build Back Better for the World). מטרת התוכנית שהיקפה נאמד במיליארדי דולרים היא ליצור אלטרנטיבה ב"איכות גבוהה יותר" לפרויקט "החגורה והדרך" של סין, כך לפי הגדרת הבית הלבן.

4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן המלכה אליזבת כינוס G7
ג'ו ביידן המלכה אליזבת כינוס G7
הנשיא ביידן והמלכה אליזבת בכינוס ה-G7
(צילום: אי פי איי)

כבר קרב לעשור שסין מפתחת נתיבים יבשתיים וימיים בין מזרח אסיה ושאר העולם, כשהטענה העיקרית היא שהממשלה מנסה למנף את ההשקעות הללו להגדלת ההשפעה הפוליטית שלה במדינות אחרות ולביטול ביקורת נגד ההנהגה.
התוכנית שמקדם ביידן תמומן בחלקה על ידי תרומות קיימות של ארה"ב לפרויקטי תשתיות במדינות שונות, וכן באמצעות מוסדות כמו הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית. בממשל ביידן מתכוונים גם לעבוד עם הקונגרס כדי להגדיל את התרומה האמריקאית לקרן מימון הפיתוח של ה-G7.
"התקווה היא שביחד עם השותפות ב-G7, בסקטור הפרטי ובעלי עניין נוספים, נוכל להתחיל בקרוב להעביר מאות מיליארדי דולרים בהשקעות בתשתיות למדינות עם הכנסה נמוכה עד בינונית שזקוקות לכך", הגיב בכיר בממשל ביידן. עם זאת, בממשל הדגישו כי הפרויקט לא יאלץ המדינות לבחור בין ארה"ב וסין.

4 צפייה בגלריה
מנהגי העולם ב כינוס G7
מנהגי העולם ב כינוס G7
מנהיגי ה-G7
(צילום: גטי אימג'ס)


גם האויגורים על סדר היום
ביידן ינסה גם היום בפסגה לשכנע את שאר המנהיגים לנקוט בפעולות קונקרטיות נגד יחסה של סין למיעוט האויגרי במחוז שינג'יאנג. אולם קרוב לוודאי שהוא יסתפק רק בגינוי הפעולות ויטען שהשימוש בכוח עבודה בכפייה של האויגורים מהווה יתרון תחרותי לא הוגן.
"ביידן יבהיר לעולם שאנחנו מאמינים שההתנהלות הסינית מהווה פגיעה בכבוד האנושי ודוגמה לתחרות הכלכלית הלא הוגנת מצד סין", מסר בכיר נוסף במשלחת. "הנקודה היא שזו מעין קריאת השכמה שנועדה להבהיר שב-G7 רציניים בנוגע להגנה על זכויות אדם, ושעלינו לעבוד ביחד כדי למגר עבודה בכפייה". ההערכה היא שביידן יתקשה להשיג הסכמה לנקיטת פעולות ספציפיות נגד סין, מכיוון שלא כל המדינות מעוניינות לפתוח חזית נגד סין. לפיכך, בשלב זה עוד לא ברור אם סין תוזכר בשמה בהצהרה הפומבית שיפרסמו המנהיגים מחר.

4 צפייה בגלריה
תושבים אויגורים ב סין
תושבים אויגורים ב סין
אויגורים בסין
(צילום: wikipedia)

בסין עוקבים אחר הפסגה וכבר העבירו ביקורת על החלטתו של ביידן לשים את המדינה במרכז סדר היום. "ההתחברות הזו נגד מדינה, הקמת גושים פוליטיים ויצירת קליקות קטנות הן דרכים לא פופולאריות שנועדו לכישלון", מסר דובר משרד החוץ הסיני.
הסכמה על המשך התמיכה הפיסקאלית
המנהיגים הסכימו שיש צורך להמשיך ולתמוך בכלכלות באמצעים פיסקאליים בעקבות הנזק שגרמה מגפת הקורונה. "הייתה הסכמה נרחבת על המשך התמיכה בהרחבות פיסקאליות בשלב זה", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס אדם המעורה בנושא. לדבריו, ביידן, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון וראש ממשלת איטליה מריו דראגי היו התומכים הבולטים ביותר בכך. עמדה דומה הביעו גם שרי האוצר של מדינות ה-G7 שנפגשו בסוף השבוע שעבר. המנהיגים אף מאמינים שהעלייה באינפלציה בחלק מהמדינות מאז הסרת הסגרים היא זמנית בלבד. "היה דיון קצר באינפלציה, אך התחושה הייתה שמדובר בעניין זמני", הדגיש המקורב.
המנהיגים הדגישו גם את החשיבות בנקיטת פעולות כדי להפחית את שיעור האבטלה, כמו תוכניות הכשרה מחדש ותמיכה בעובדים צעירים - הצעה שזכתה לתמיכתו של ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו. ג'ונסון, שמארח את הפסגה הדגיש בתחילתה כי המנהיגים צריכים להיזהר "לא לחזור על הטעויות של המשבר הגדול הקודם, המיתון הכלכלי הגדול של 2008, אז ההתאוששות לא הייתה אחידה בכל חלקי החברה".
פסגת המנהיגים מסתיימת ביום ראשון ולאחריה יטוס ביידן לבריסל, שם ישתתף בכינוס של נאט"ו, וגם שם יפעל לבלימת ההשפעה של סין.
ביום שלישי ייפגש נשיא ארה"ב עם מנהיגי האיחוד האירופי ולמחרת יקיים בז'נבה פסגה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

4 צפייה בגלריה
כינוס 7G
כינוס 7G
מנהיגי ה-G7
(צילום: גטי אימג'ס)