סגור
משבר אקלים

יום כדור הארץ
10 דרכים יום יומיות להפחתת הפגיעה בסביבה

לא לשתות מים מינרליים, לצמצם בזבוז מזון, לוותר על שקיות הניילון, לעבור לקורקינט חשמלי או אופניים, לאכול יותר מוצרים מהצומח ועוד

היום (ה'), יום כדור הארץ, יפתח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, את ועידת האקלים המקוונת שזימן בהשתתפות מנהיגי 40 מדינות מכל העולם. בוועידה, שאמורה לשמש כאירוע הכנה לוועידת האקלים של האו"ם שתערך בגלזגו בנובמבר, ינסו המנהיגים להגיע לסיכומים והבנות על יעדים שאפתניים יותר להפחתת פליטות גזי חממה.
התמודדות עם משבר האקלים היא משימה בינלאומית, שום מדינה אחת, בוודאי שלא אדם אחד, יכולים לצאת מהתסבוכת הזו בכוחות עצמם. אבל בשעה שהכלכלות הגדולות עדיין מגששות את דרכן, ובשעה שישראל עושה מאמצים שלא לעשות מאמצים, יש דברים שאנחנו כפרטים יכולים לעשות על מנת לצמצם את פליטות גזי החממה שלנו או להפחית את הזיהום הסביבתי שאנחנו מייצרים. והם אפילו לא דורשים הקרבה גדולה מדי או שינוי קיצוני באורח החיים שלנו.
בפני עצמם, ההשפעה של שינויים אלו קטנה, אפילו זניחה. אבל יכול להיות להם אפקט מצטבר, כאשר אימוץ השינויים יכול גם לשמש השראה למכרים ובני משפחה לבצע שינויים דומים. אז לציון יום כדור הארץ, הנה 10 דרכים, לא מסובכות מדי, להפחית את פליטות גזי החממה והפגיעה בסביבה בפעילות היומיומית שלנו:
1. לאכול יותר מוצרים מהצומח, פחות בשר בקר
גידול בקר למאכל הוא מהמקורות המרכזיים של פליטת גזי חממה, הן ישירות כתוצאה מפליטות מתאן לאורך חיי הבקר ופליטות פחמן בהליך העיבוד והעברה, והן בעקיפין כתוצאה מבירוא יערות לטובת שטחי גידול. לפי דו"ח של גרינפיס ישראל מ-2019 לזינוק בצריכת הבקר המיובא לישראל יש קשר ישיר לבירוא יערות הגשם בדרום אמריקה, ובעשור האחרון הוא הביא להרס של קרוב ל־500 קמ"ר של יער, שווה ערך ליותר מ־7,000 מגרשי כדורגל בשנה, ולשחרור של 100 מיליון טונות גזי חממה לאטמוספירה.

9 צפייה בגלריה
מסעדה צמחונית טבעונית אבוקדו  The Avocado Show
מסעדה צמחונית טבעונית אבוקדו  The Avocado Show
(צילום: אתר המסעדה)
בעולם אידיאלי, כולנו היינו עוברים לתזונה צמחונית או טבעונית ומצמצמים משמעותית את פליטות גזי החממה. בפועל, לא מדובר בתרחיש ריאלי. אבל הבחירה כאן היא לא בינארית - זה לא הכל או כלום. אפשר לצמצם בצורה מוחשית את טביעת הפחמן באמצעות הפחתת כמות הבקר בתפריט השבועי, והעלאת כמות המוצרים מהצומח. גם חלבון מן החי, כמו עוף או דגים, נחשב לפוגעני פחות מבקר.
הטריק כאן, מסביר לכלכליסט מנהל גרינפיס ישראל ד"ר יונתן אייקנבאום, הוא לא להתמקד בצמצום צריכת הבשר אלא בהרחבת המזון מהצומח. "צריך לנסות דברים מהצומח, לנסות חלופות טבעוניות, להכיר טעמים חדשים. על בסיס טעמים חדשים אלו, להתחיל ליצור לתפריט שבמקום לשים את החי במרכז שם את הצומח במרכז. זו גישה חיובית לצמצום צריכת הבשר, שטובה להגנה על כדור הארץ, על הבריאות ועל רווחת בעלי החיים", אומר אייקנבאום.
בישראל יש שפע של תחליפי בשר צמחוניים וטבעוניים, החל מהמוצרים הקלאסיים של טבעול ועד חלופות צעירות כמו המזון הטבעוני של אותנטבעי שילוב מוצרים אלו בתפריט, על חשבון חלבון מן החי, יביא לצמצום צריכת הבשר במשפחה ולהפחתת טביעת הפחמן שלה. וכשאוכלים בקר, או כל מזון אחר למען האמת, תוצרת מקומית עדיפה על מיובאת, גם לסביבה וגם לכלכלה.
2. לצמצם את בזבוז המזון
ב-2019, נרשם בישראל אבדן מזון של 20.3 מיליארד דולר - 1.5% מהתל"ג. 35% מזון, במשקל כולל של 2.5 מיליון טון, נזרק מבלי שנצרך, כשליש מהפסולת הביתית מקורה בבזבוז מזון, שאחראי גם ל-6% מפליטות גזי החמממה בישראל. והכי גרוע: 50% מהמזון שמבוזבז עדיין ראוי למאכל אדם.

9 צפייה בגלריה
אשפה זבל ב כנרת
אשפה זבל ב כנרת
(צילום אביהו שפירא)
יש כמה דרכים פשוטות יחסית להפחית את בזבוז המזון בבית: סידור קבוע של המקרר והמזווה כדי לוודא שאין מוצרים שתוקפם יפוג בקרוב, להמנע מקניית מוצרים בכמויות גדולות, הקפאת מוצרים שאין תוכניות להשתמש בהם בקרוב או כאלו שתוקפם עומד לפוג, שימוש יצירתי במוצרים שפג תוקפם אך לא התקלקלו לגמרי (גבינת קוטג' פגת תוקף היא רכיב מעולה בפשטידות) ולהימנע מבישול כמויות גדולות מדי שלא מתכננים לאכול.
3. פחות חופשות בחו"ל, יותר חופשות בישראל
זה אולי לא נראה רלוונטי עכשיו, עם הגבלות הקורונה שעדיין עושה שמות במדינות אחרות, אבל מתישהו החיים יחזרו לסוג של נורמליות וחופשה בחו"ל תהפוך שוב לאפשרות ריאלית. הבעיה עם טיסות היא שהן פולטות כמות משמעותית של גזי חממה, שב-2018 היתה שווה ל-2.4% מכלל הפליטות העולמי, עם צפי לגידול אבסולוטי של פי 3 עד 2050. צמצום מספר החופשות בחו"ל לטובת חופשות בישראל לא רק יביא לפליטת פחות גזי חממה, יש לו גם את התועלת העקיפה של תמיכה בכלכלה ובעסקים מקומיים.

9 צפייה בגלריה
חברת התעופה נורבגיה אייר מטוסים
חברת התעופה נורבגיה אייר מטוסים
מטוס של חברת התעופה נורבגיה אייר
(צילום: שאטרסטוק)

4. לוותר על שקיות הניילון
קביעת פיקדון לשקיות בסופר צמצמה משמעותית את השימוש בהן לטובת שקיות רב פעמיות שייצורן לא מחייב שימוש בדלקי מאובנים. אבל אנחנו עדיין משתמשים בהרבה ניילונים, ובאמת שלא חייבים. את שקיות הירקות והפירות בסופר אפשר להחליף בשקיות רשת רב-פעמיות מפוליאסטר כותנה שגם מספקות יתרונות לעומת שקיות הפלסטיק כמו אוורור של הפירות והירקות שמאריך את חייהם או אחסון מיידי בלי צורך להוציא את הפירות מהשקית.

9 צפייה בגלריה
לקוחות אורזים מצרכים ב שקיות ניילון ב קופה ב סניף ויקטורי ב תל אביב
לקוחות אורזים מצרכים ב שקיות ניילון ב קופה ב סניף ויקטורי ב תל אביב
שקיות ניילון בסופרמרקט
(צילום: עמית שעל)
גם אחרי שעברנו לשקיות, עדיין נאלץ לקנות מוצרי שדה מסוימים כשהם ארוזים בשילוב של קלקר, קרטון וניילון. ובניגוד להיגיון, מספר המוצרים הארוזים דווקא מתרבה. לאחרונה, זיהיתי בסופר גם תפוחי עץ במארז קרטון וניילון. מי שמבקש להנות ממוצרים כמו ברוקולי, נבטים ועשבי טיפול בלי להידרש לניילונים יכול להזמין משלוח של ארגז ירקות מחוות אורגניות עצמאיות שפזורות ברחבי הארץ .
5. לכבס במים פחות חמים
פיתוחים וחידושים בטכנולוגיית חומרי הכביסה הביאו לשוק אבקות כביסה שיכולות לנקות בגדים בצורה מוצלחת גם בכביסות צרות וקרות. תוכנית כביסה קצרה ב-30 מעלות, למשל, יכולה לצמצם את צריכת החשמל ב-40% עד 60% וכתוצאה את פליטות גזי החממה (בישראל, מרבית החשמל עדיין מיוצר משריפת דלקי מאובנים). ואם אתם לא רוצים לעשות את זה בשביל הסביבה, אולי תרצו לעשות את זה בשביל הבגדים: כביסות קצרות וקרות שומרות טוב יותר על צבע הבגדים, מונעות העברת צבעים בין בגדים ומצמצות את הבלאי ואת פליטת הסיבים שלהם במחצית.

9 צפייה בגלריה
מכונת כביסה פנאסוניק עיצוב פורשה סין
מכונת כביסה פנאסוניק עיצוב פורשה סין
מכונת כביסה
(צילום: Panasonic)
6. לקנות פחות מתנות לילדים, להעדיף להעניק להם חוויות
כמה פעמים קניתם לילד שלכם מתנה רק כדי לגלות שאחרי שבוע היא מעלה אבק במגירה או במדף? אנחנו אוהבים לפנק את הילדים שלנו במתנות, אבל רובן מיותרות ולא זוכות כמעט לשימוש. וגם המתנות שאנחנו מקבלים לא תמיד נחוצות או שימושיות במקום מתנות יום הולדת אפשר לחשוב על חוויות או בילויים מיוחדים עם משפחה וחברים, כמו שוברים להופעות או למסעדות, פעילויות חווייתיות בטבע או באתרים ועוד. אם עושים לילד מסיבה עם חברים מהגן או מהכיתה, אפשר לסכם מראש עם ההורים האחרים על קניית מרוכזת של מתנה אחת גדולה ויפה במקום הרבה מתנות קטנות ומיותרות.

9 צפייה בגלריה
טיול אופנים חשמליים קניון רד רוק לאס וגאס נבאדה סיורים מאורגנים
טיול אופנים חשמליים קניון רד רוק לאס וגאס נבאדה סיורים מאורגנים
(צילום: travelnevada)
7. לעבור לקורקינט חשמלי או אופניים
אנחנו כבר כל כך רגילים לקחת את המפתחות, להכנס לאוטו ולנסוע לסידורים שאנחנו אפילו לא חושבים שיש חלופות ירוקות, ולא פעם מהירות יותר. אופניים או קורקינט הם לא תחליף מלא למכונית, אבל הם יכולים להיות כלי רכב משני מצוין שמייתר את המכונית זוללת דלקי המאובנים. נסיעה למשרד, לפגישות בעיר, לסידורים קטנים, אפילו יציאה למסעדה או לבילוי – אם המרחק לא גדול מדי (כלל אצבע טוב הוא עד 10 ק"מ בתוך העיר) אופניים או קורקינט יכולים לאפשר לכם להשאיר את המכונית בחנייה. אני רכשתי אופניים לפני כמה שנים, ובתוך זמן קצר מכרנו את הרכב השני ואנחנו מסתדרים מצוין עם מכונית אחת. אם בחרתם באופניים רגילים, יש גם את הבונוס של שיפור הכושר והבריאות.
8. לקנות יד שנייה, לקנות איכותי
תרבות הצריכה הרגילה אותנו שאנחנו צריכים לקנות הכל הכי חדש ומשוכלל. זה לא הכרח המציאות. אמנם למוצרי אלקטרוניקה קטנים כמו סמארטפונים או מחשבים יש נטייה להתיישן ולהתבלות מהר יחסית (אם כי גם שם אפשר לפעמים למצוא דילים מעולים על מוצרים מחודשים), אבל מוצרים גדולים כמו מכונות כביסה, מייבשים ומקררים מיצרנים איכותיים יכולים להחזיק מעמד שנים רבות, ואם אתם מחפשים להחליף אותם תוכלו לחסוך כסף ופליטות אם תמצאו מוצר משומש במצב טוב.

9 צפייה בגלריה
חנות יד שנייה וינטאג'
חנות יד שנייה וינטאג'
חנות יד שנייה
(צילום: שאטרסטוק)
בקניית בגדים, אף שהמחירים של חברה אפנה מהירה מפתים מאוד, בטווח הארוך לא בטוח שהעסקה משתלמת כל כך. בגדים של חברות אלו, במיוחד מרשתות מוזלות במיוחד כמו Primark, הם פעמים רבות איכותיים פחות, בעלי אורך חיים קצר יותר ואפילו נעימים פחות ללבישה. בגדים של יקרים יותר יהיו לא פעם איכותיים משמעותית ויחזיקו מעמד זמן רב יותר. וגם כאן, בגדים איכותיים מיד שנייה יכולים להיות פתרון מצוין.
9. לחסוך חשמל בבית
יש מגוון דרכים פשוטות לצמצם את צריכת החשמל הביתית, וכתוצאה לא רק להפחית את פליטת גזי החממה אלא גם להקטין את חשבון החשמל: להחליף נורות להט (שעדיין ניתן לרכוש בישראל בהספק של עד 60 ואט) בנורות לד חסכוניות עם שגם מחזיקות מעמד זמן רב יותר; בימים שמשיים להתרחץ בערב ולא בבוקר כדי להנות מים חמים באדיבות דוד השמש; לכבות אור כשיוצאים מחדר; לסגור דלתות וחלונות כשמפעילים מזגן ולכוון את הטמפרטורה ל-25 מעלות; לייבש בגדים על החבל ולא במייבש. מדובר בשינויים קטנים אך בעלי אימפקט מצטבר משמעותי. המלצות נוספות שיכולות לחסוך סכומים משמעותיים אפשר למצוא באתר חברת החשמל .

9 צפייה בגלריה
נורה נורות אור מלאכותי משבר האקלים
נורה נורות אור מלאכותי משבר האקלים
(צילום: שאטרסטוק)
10. לא לשתות מים מינרליים
מים מינרליים הם אולי ההונאה הסביבתית והתזונתית הגדולה ביותר שיש. חברות פרטיות לוקחות משאב טבע לאומי, משלמות עליו תמלוגים מגוחכים למדינה, אורזות אותו בבקבוקי פלסטיק מזהמים, ומשווקות אותו במחיר מופקע כמוצר פרימיום. זאת, בשעה שניתן להציג מוצר זהה כמעט לחלוטין בטעם ובאיכות, ובמחיר זול משמעותי, פשוט באמצעות הפעלת הברז במטבח. מי הברז בישראל איכותיים, טעימים ובריאים, ונבדקים תדיר למזהמים.

9 צפייה בגלריה
מים מינרליים נביעות כדי מים
מים מינרליים נביעות כדי מים
מים מינרליים נביעות
אין שום סיבה לקנות מים מינרליים יקרים בבקבוקים ולתגמל חברות פרטיות שבוזזות משאב מדינה, מזהמות את הסביבה ופולטות גזי חממה (ובכל הנוגע לפליטות גזי חממה, המצב אפילו גרוע יותר כשמדובר במים מינרליים מיובאים). אם מאוד חוששים, אפשר לקנות בר מים עם מסנן או להתקין מערכת סינון מים בברזים (אף שזה לא באמת נחוץ), העיקר לעזוב את המים המבוקבקים.
ההמלצות רוכזו בסיוע מיטל לוקוף מתנועת המרד בהכחדה