סגור

הקורונה משתוללת בהודו, העולם מתגייס לסייע

שורת מדינות הבטיחו לשלוח חמצן וציוד רפואי להודו, בצל מראות קורעי לב של חולים מתים מחוץ לבתי חולים ומשרפות שעובדות אל תוך הלילה. ביידן: "נחושים לסייע לכם כמו שעזרתם לנו". גם ישראל שוקלת לשלוח סיוע. בינתיים המשבר מחריף: שיא עולמי חדש של נדבקים, ההודים אוגרים חמצן בבתים. מודי שקיים עצרות המוניות עד לפני שבוע וחצי סופג ביקורת: "הדליק מדורת אבל בכל בית". ממשלתו מנסה לצנזר ציוצים בטוויטר, גם של מחוקקים

ארה"ב, בריטניה וגרמניה הצטרפו ביממה האחרונה לרשימת המדינות שמבטיחות סיוע מיידי להודו, המתמודדת כעת עם ההתפרצות החמורה ביותר בעולם של נגיף הקורונה. בבתי החולים ממשיכים הרופאים לדווח על מחסור חמור בחמצן, בתרופות ובמיטות, בעוד במשרפות ברחבי מדינת הענק עובדים כעת אל תוך הלילה כדי לטפל באין-ספור הגופות של החולים שמתו – חלקם אחרי שבתי חולים סירבו לקבלם מחוסר מקום.


ההתפרצות בהודו מרקיעה שחקים בימים האחרונים, והבוקר (ב') דיווחו בה רשויות הבריאות על שיא עולמי חדש של נדבקים שאובחנו ביממה אחת – 352,991. עוד 2,812 חולים מתו בתוך 24 שעות. מניין הנדבקים הכולל בהודו עומד כעת על 17.31 מיליון, השני בעולם אחרי ארה"ב. מניין המתים הכולל עומד בהודו על 195,123, החמישי בעולם. אף שביחס לגודלה של הודו, שאוכלוסייתה מונה כמעט 1.4 מיליארד איש, המספרים הללו אולי אינם חמורים כפי שנראה, ההערכה של כלל המומחים היא שמספרי המתים והנדבקים בפועל גבוהים בהרבה ממה שהרשויות מדווחות.

6 צפייה בגלריה
הודו חלוקת בלוני חמצן ב אחמדאבאד לטובת חולי קורונה
הודו חלוקת בלוני חמצן ב אחמדאבאד לטובת חולי קורונה
חלוקת בלוני חמצן באחמדאבאד לטובת חולי קורונה
(רויטרס)
המשבר בהודו הוביל למראות קורעי לב של בני משפחה בוכים ברחובות על קרוביהם שמתו מחוץ לבתי החולים, ושל משרפות המוניות בשטחים פתוחים. שורה של מדינות נחלצו לעזרת הודו והבטיחו לספק לה חמצן ותרופות. למדינות הללו הצטרפה כעת גם ארה"ב, והממשל בוושינגטון הודיע הלילה כי יספק להודו באופן "מיידי" טיפולים תרופתיים, ערכות בדיקה, מכונות הנשמה וציוד מגן. "כפי שהודו סייעה לארה"ב כאשר בתי החלים שלנו התמודדו עם עומס בתחילת המגפה, כך אנו נחושים לסייע להודו בשעתה הקשה", מסר הנשיא ג'ו ביידן.
בנוסף הודיע ממשל ביידן על הסרה חלקית של האיסור שהוטל בתחילת השנה על ייצוא של חומרי גלם המשמשים לייצור חיסוני קורונה, איסור שעליו נמתחה ביקורת חריפה בעולם. בוושינגטון אמרו כי הם פועלים כעת "לזהות" את החומרים הדרושים ליצרני החיסונים בהודו ויהפכו אותם "זמינים" עבורם בהקדם האפשרי. עם זאת, ארה"ב לא ציינה אם בכוונתה לספק להודו חלק מכ-30 מיליוני מנות החיסון של אסטרה-זניקה שעליהן היא שומרת, אף שאינה עושה בהן שימוש (החיסון הזה לא אושר עדיין לשימוש בתוך ארה"ב).
לסיוע הצטרפה גם בריטניה, שמבטיחה לשלוח להודו 600 רכיבים שונים של ציוד רפואי, כולל מכונות ומחוללי חמצן – מכשירים המסוגלים לייצר חמצן מהאוויר בהיעדר אספקה סדירה. בלונדון אמרו כי הסיוע נעשה בעקבות בקשה ישירה של ראש הממשלה נרנדרה מודי, וכי המטוס הראשון עם האספקה יגיע לדלהי כבר מחר. ג'ונסון, שביטל בעקבות ההתפרצות החמורה ביקור שתכנן בהודו, מסר: "אנו עומדים לצד הודו כידידה וכשותפה בזמן כל כך מדאיג במאבק בנגיף הקורונה".

6 צפייה בגלריה
הודו שריפת גופות של חולי קורונה ב ניו דלהי
הודו שריפת גופות של חולי קורונה ב ניו דלהי
שריפת גופות של חולי קורונה בניו דלהי
(AP)


הודו תייבא בנוסף 23 מתקנים ניידים לייצור חמצן מגרמניה, ציוד שלפי רשת CNN יוטס אליה בתוך כשבוע. הקנצלרית אנגלה מרקל אמרה אתמול כי ממשלתה בוחנת דרכים לסייע בהקדם להודו, והביעה הזדהות עם הסבל הנורא שכעת חווים תושבי המדינה: "המאבק במגפה הוא מאבק משותף. גרמניה עומדת בסולידריות עם הודו ופועלת בדחיפות להיערך לסייע".
גם קנדה וצרפת הציעו סיוע להודים. ישראל בוחנת אף היא שליחת סיוע רפואי, כולל מחוללי חמצן ותרופות – אך לא רופאים. הסוגיה נמצא כעת בדיונים במשרד החוץ ובמועצה לביטחון לאומי. אפילו השכנה פקיסטן, יריבתה המושבעת של הודו, הציעה סיוע רפואי, אולם הודו טרם השיבה להצעה הזו. "סוגיות הומניטריות דורשות תגובה שמתעלה על שיקולים פוליטיים", צייץ בטוויטר שר החוץ הפקיסטני שאה מחמוד קוריישי.
למרות ידו השלוחה של העולם, נראה שעד שהעזרה תגיע המצב בהודו רק ילך ויחמיר. עוד ועוד בתי חולים מדווחים על עומסים ומחסור חמור בציוד רפואי. "כרגע אנחנו ב'מוד של התחננות והשאלה' בגלל המשבר הקיצוני הזה", אמר דובר בית החולים "סר גנגה ראם" שבבירה ניו דלהי, אחד ממוקדי ההתפרצות הקשים במדינה. אתמול האריכו הרשויות בבירה את הסגר, שהוטל שם במקור למשך שבוע אחד.
בטלוויזיה המקומית וברשתות החברתיות תועדו קרובי משפחה מתחננים לחמצן עבור יקיריהם החולים מחוץ לבתי החולים, או בוכים על אלו שמתו בזמן ההמתנה למקום שיתפנה במרכזים הרפואיים. אישה אחת נראתה מתייפחת על אחיה הצעיר, שמת בגיל 50. שני בתי חולים סירבו לקבל אותו והוא מת בזמן שחיכה בתור לבית חולים שלישי, מתנשם בכבדות אחרי שמכל החמצן שלו התרוקן ואף מכל אחר לא היה זמין. היא האשימה את ראש הממשלה מודי במשבר. "הוא הדליק מדורת לוויה בכל בית", אמרה בדמעות בסרטון ששידר אחד מכלי התקשורת המקומיים.

6 צפייה בגלריה
הודו אנשים מחכים בתור לקבלת חיסון ל קורונה ב מומבאי
הודו אנשים מחכים בתור לקבלת חיסון ל קורונה ב מומבאי
אנשים מחכים בתור לקבלת חיסון לקורונה במומבאי
(רויטרס)

עומסים קשים מדווחים לא רק בבתי החולים, אלא גם במשרפות, שעובדות כעת עד השעות המאוחרות של הלילה. ערוץ הטלוויזיה NDTV שידר תמונות של שלושה עובדים במדינת המחוז המזרחית ביהאר גוררים על הקרקע גופה בדרך למשרפה, כיוון שכבר לא נותרו להם אלונקות פנויות. "אם מעולם לא הייתם במשרפה – הריח של המוות לעולם לא עוזב אותך", כתב בטוויטר ויפין נראנג, פרופסור הודי למדעי המדינה מאוניברסיטת MIT שבארה"ב. "לבי נשבר לראות את החברים שלי ואת משפחתי בדלהי ובהודו עוברים את הגיהינום הזה".
בסוכנות הידיעות AP דיווחו כי בדלהי יש כעת גם מחסור בעצים למדורות שבהן שורפים את הגופות, וכי הרשויות קיבלו בשל כך בקשות לגזום עצים בפארקים. בעיר בופאל שבמרכז הודו כמה מהמשרפות הצליחו להגדיל את הקיבולת שלהן מעשרות בודדות של שריפות לכ-50 בבת אחת. באחת המשרפות ויתרו עקב העומס על הטקסים ההינדיים שלפי האמונה משחררים את נשמת המת ממעגל הלידה מחדש.
מהמשרפות גם מגיעות עדויות על כך שמספרי המתים בפועל גבוהים משמעותית מהנתונים הרשמיים. לפי העובדים באחת המשרפות בבופאל, הם טיפלו במשרפה שלהם בשבת ב-110 גופות – בעוד שלפי נתוני הממשלה בעיר כולה, שבה 1.8 מיליון איש, רק 10 חולי קורונה מתו לכאורה באותו יום. "הווירוס בולע את אנשי העיר שלנו כמו מפלצת", אמר מאמטש שארמה, אחד העובדים במשרפה הזו. "אנחנו פשוט שורפים גופות ברגע שהן מגיעות", הוסיף. "זה כאילו שאנחנו באמצע מלחמה".
בצל המחסור החמור בחמצן, בהודו מדווחים כי תושבים רבים מנסים לספק בעצמם חמצן לקרוביהם החולים, בין אם אלו מאושפזים בבתי החולים או לאו. אדם אחד סיפר כי המתין בתור ארוך למילוי מכל חמצן בעל קיבולת של כ-10 ליטר עבור אביו בן ה-65, שמאושפז בבית חולים בדלהי. אדם אחר סיפר כי אף שאחיו מאושפז כבר עשרה ימים, במשך כל התקופה הזו מי שסיפקו לו חמצן היו בני משפחתו ולא אנשי בית החולים. למחסור החמור בחמצן, כך לטענת הרשויות, תורמת תופעה של אגירת חמצן עקב הפניקה השוררת בציבור. בהודעה שפרסם ד"ר רנדיפ גולריה, שעומד בראש המכון למדעי הרפואה בהודו, נטען שלצד חמצן תושבים רבים אוגרים גם תרופות כמו רמדסיביר. הוא מסר כי אגירת חמצן ותרופות בבתים פרטיים פוגעת בגישה אליהם בקרב חולים קריטיים בבתי החולים, והדגיש בנוסף כי רמדסיביר אינה "תרופת קסם".
6 צפייה בגלריה
הודו חולה קורונה מקבל חמצן בעיר גאזיאבאד
הודו חולה קורונה מקבל חמצן בעיר גאזיאבאד
חולה קורונה מקבלת חמצן בעיר גאזיאבאד
(AFP)
לצד הסיוע הבינלאומי, ממשלתו של מודי הפצירה בתעשייה המקומית להגביר את קצב ייצור החמצן. היא מתמודדת כעת עם ביקורת נוקבת על חוסר ההיערכות שאפשר את המחסור הזה מלכתחילה. ד"ר קרוקיטה קופאלי, מומחה למחלות מידבקות מדרום קרוליינה שבארה"ב, אומר שהממשלה בדלהי הייתה צריכה לנצל את השנה האחרונה – אז הנגיף היה פחות או יותר תחת שליטה במדינה – על מנת לאגור תרופות ואספקה, ולהכין את מערכת הבריאות לאפשרות של זינוק עתידי כפי שהזהירו המומחים. "יותר מכול, הם היו צריכים להסתכל על מה שקורה באזורים אחרים בעולם על מנת להבין שזה רק עניין של זמן עד שהם יחוו סיטואציה דומה", אומר קופאלי.
אולם במקום להיערך, מודי וממשלתו לא רק שהקלו את ההגבלות אלא גם השתתפו בעצמם בעצרות פוליטיות המוניות בחודשים האחרונים, שבהן לא הקפידו הנוכחים על ריחוק חברתי או על עטיית מסכות. לזינוק, כך מעריכים המומחים, תרמו גם פסטיבלים דתיים המוניים והעובדה שבהודו מתפשט כעת זן מידבק יותר של הנגיף, שמדאיג את המומחים בעולם והוביל כמה מדינות לסגור את השמיים שלהן בפני ההודים.
מודי, שרק בינואר האחרון הכריז שהודו ניצחה את הנגיף, השתתף ממש לפני שבוע וחצי בעצרת פוליטית, ובה הוא הביע סיפוק מהקהל הגדול שנכח בה. באותם ימים הודו כבר דיווחה על מספרים עצומים של נדבקים, כ-250,000 בכל יום. כעת, משההתפרצות החמירה עוד יותר, מודי מודה בחצי פה שההתנהלות הייתה צריכה להיות אולי אחרת. "היינו מלאי ביטחון אחרי שנאבקנו בהצלחה בגל הראשון – אבל הסופה הזאת טלטלה את האומה", אמר אתמול ראש הממשלה ההודי.
ממשלתו הלאומנית של מודי פועלת כעת להשתיק חלק מהביקורת המוטחת בה, לפחות ברשתות החברתיות. בשבת הודיעה טוויטר כי לאור הוראת הממשלה הפדרלית של מודי, הרשת החברתית הסתירה 50 ציוצים שבהם נשמעה ביקורת על התנהלות הממשלה. חלק מהציוצים שהוסתרו פורסמו על ידי מחוקקים מהאופוזיציה ועיתונאים.

6 צפייה בגלריה
הודו שריפת גופה של חולה קורונה
הודו שריפת גופה של חולה קורונה
שריפת גופה של חולה קורונה
(רויטרס)

התקווה: חיסונים, אבל הקצב רק צונח
"דיכוי של מידע וביקורת על הממשלה מסוכן לא רק להודו אלא מעמיד בסכנה את העולם כולו", מסר מירזה סאיב בג, עורך דין לזכויות אדם שכמה מהציוצים שהוסתרו שייכים לו. "החופש לחקור הוא חלק בסיסי מחופש הביטוי. ההגבלות הללו הן ביטוי נוסף להיחלשותם של המוסדות בהודו", הוסיף בג.בעקבות המשבר כמה וכמה מדינות מחוז וערים בהודו הטילו הגבלות חמורות וסגרים מקומיים, כמו ניו דלהי, אך טרם הוכרז סגר כולל כמו זה שעליו הודיע מודי ללא כל התראה מראש עם התפרצות המגפה בשנה שעברה. לצד ההגבלות, בכמה מדינות מחוז נערכות כעת בחירות מקומיות. היום נפתחו הקלפיות במדינת המחוז המזרחית מערב בנגל, ו-8.6 מיליון בעלי זכות בחירה רשאים להצביע בהן.

6 צפייה בגלריה
פוטו מנהיגים במסיכה קורונה ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי
פוטו מנהיגים במסיכה קורונה ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי
(צילום: איי פי)
ממשלתו של מודי תולה כעת תקווה בחיסונים לקורונה, אולם המומחים מדגישים שכדי לנצח את הגל השני של הנגיף יש להגביר באופן דרמטי את קצב החיסונים. הקצב הזה רק צנח בימים האחרונים: בעוד בתחילת אפריל הרשויות במדינה חילקו כ-4.5 מיליון מנות בכל יום, כעת הן מדווחות על כ-2.7 מיליון ביום. הודו חילקה עד כה כ-141 מיליון מנות חיסון, ושיעור ההתחסנות בה נמוך מאוד: רק 9% מהאוכלוסייה קיבלו לפחות מנה אחת של החיסון. כ-2% קיבלו את שתי המנות הנדרשות.