$
משבר האקלים
גג עמוד משבר האקלים

ערי ארה"ב מעריכות בחסר את פליטת גזי החממה - ב-18%

כך עולה ממחקר שהתפרסם בשבוע שעבר ובחן את המצב ב-48 ערים ברחבי הכלכלה הגדולה בעולם; קליבלנד, לדוגמה, דיווחה על פליטות נמוכות בכ-90% מהערכות החוקרים; עם זאת, הם סבורים כי אין מדובר בניסיון מערכתי מכוון לבצע הערכת חסר, אלא בשגיאות חישוביות

עומר כביר 09:4308.02.21
ערי ארה"ב מעריכות בחסר את פליטות גזי החממה שלהן בשיעור ממוצע של 18.3% - כך לפי מחקר שהתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת המדעי Nature Communications. לדברי החוקרים, אם הממצאים, שמבוססים על בחינה של 48 ערים בארה"ב, נכונים לכלל הערים במדינה, פליטות היתר של הערים השונות יהיו גבוהות ב-23.5% מכלל הפליטות של מדינת קליפורניה לבדה.

 

כמעט שלושה רבעים מפליטות הפחמן מדלקי מאובנים מגיעות מערים, והאזורים האורבניים צפויים להמשיך לגדול בשנים הקרובות. ערים רבות בעולם מובילות את המאבק במשבר האקלים וקבעו מדדים שאפתניים לצמצום פליטות גזי החממה שלהן. להערכה מדויקת של היקף הפליטות בערים, לפיכך, יש השפעה משמעותית על הצלחת המאמץ העולמי לבלום את משבר האקלים.

 

(תצלום ארכיון) (תצלום ארכיון) צילום: בלומברג

 

ואולם המחקר מעלה שהמאמצים של ערים רבות למדוד את היקף הפליטות שלהן סובלים מחוסר אחידות ומפגמים. "אין לנו גישה רגולטורית עקבית למדידת פליטות גזי חממה בארה"ב", אמר לניו יורק טיימס פרופ' קווין גורניי מאוניברסיטת נורת'ן אריזונה, המדען הראשי במחקר, "צעד קריטי בדרך לכל מדיניות צריך להיות - 'מהן הפליטות שלנו, איפה הן, מה ההיקף שלהן ומה הגורמים להן?'".

 

פליטת עשן בארה"ב פליטת עשן בארה"ב צילום: בלומברג

 

המחקר בחן את הדיווחים הרשמיים של 48 הערים לגבי פליטות הפחמן שלהן, והשווה אותם להערכות ממקורות פומביים כמו מידע פדרלי על פליטות מפעלים ותחנות כוח, ומידע על תחבורה. אף שבממוצע, הערכות החסר היו נמוכות כאמור ב-18.3% מהפליטות בפועל, בערים מסוימות היו חריגות אדירות. קליבלנד, למשל, דיווחה על פליטות נמוכות בכ-90% מהערכות החוקרים. מנגד, פאלו אלטו העריכה שהפליטות שלה גבוהות ב-42% ממצאי המחקר.

 

לדברי גורניי, הטעויות של הערים השונות הן תוצאה של שגיאות חישוביות. "אני לא חושב שיש ניסיון מערכתי או מכוון להעריך פליטות בחסר. לכמה ערים היו הערכות נכונות, אבל קשה לדעת האם הן נכונות מהסיבות הנכונות או מסיבות שגויות. אין לערים הרבה כלים לעשות את זה. הן מתקשות לאסוף אשפה ולמלא מהמורות בכביש, לא כל שכן לנהל דיווחים מדויקים על הפליטות שלהן", הוא אמר.

 

הערכה נכונה של היקף הפליטות חשובה לא רק על מנת לאפשר לערים לקבוע יעדים ריאליים לצמצומן, אלא גם על מנת לזהות את הנקודות הבעייתיות ביותר, כמו אזורי תעשייה או כבישים עמוסים במיחד, וליצור להם פתרונות מתאימים. "הרשויות צריכות להיות מסוגלות לנקוט בפעולות ממוקדות שמספקות את התועלת הגדולה ביותר בעלות הנמוכה ביותר", אמר גורניי, "לשים נתיבי תחבורה ציבורית בכל כביש זה בזבזני. יותר טוב לדעת אילו פרויקטים יספקו את התמורה הטובה ביותר".

x