$
תעשייה ופיננסים

אדישים לנגיף: זינוק במכירות פומביות מקוונות לעשירים

כריסטי'ס וסותבי'ס דיווחו על עלייה של מאות אחוזים בפעילות. הסיבה: בתי המכירות הבינו אילו פריטים יימכרו בלי שהקונים יבדקו אותם מקרוב

שירות כלכליסט 21:3008.12.20

קמעונאים מהשורה אינם היחידים שמהמרים על עונת חגים מקוונת ערה במיוחד. בית המכירות הפומביות כריסטי'ס השיק את "שבוע היוקרה" העולמי שלו עם היצע מורחב כדי לענות על ביקושי השיא שנרשמו השנה, ואילו סותבי'ס מקיים אירוע מכירות מקוון תחת הכותרת "פסטיבל הפלא" — על כך מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג.

 

 

 

"ראינו השנה זינוק של 200% במספר המכירות בחודשים נובמבר ודצמבר", אמרה קרוליין ארווין, מנהלת המסחר המקוון במחלקת התכשיטים של כריסטי'ס. בשנה שעברה, כריסטי'ס קיים רק ארבע מכירות יוקרה מקוונות בחודשים הללו, עם הערכה מקסימלית להכנסות של כ־9.5 מיליון דולר. השנה יתקיימו תריסר מכירות כשאומדנן הכולל מגיע לכמעט 40 מיליון דולר.

 

סותבי'ס דיווח כי נפח המכירות המקוונות התקופתי כבר גדל פי ארבעה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וכי סך המכירות המקוונות גדל פי חמישה, ל־150.5 מיליון דולר. מתוך סכום זה, מכירות התכשיטים הגיעו ל־79.7 מיליון דולר, פי תשעה לעומת השנה שעברה, ואילו מכירות שעוני היוקרה הגיעו ל־41.95 מיליון דולר, פי חמישה יותר מאשר ב־2019. במקביל, שווי המוצרים המוצעים למכירה בפלטפורמה המקוונת 1stDibs לרהיטי יוקרה, אמנות ותכשיטים, צמח ב־30% בעשרת החודשים מאז פרוץ הקורונה בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה.

 

 

מכירה פומבית מכירה פומבית צילום: בלומברג

 

העלייה נרשמה לא רק במספר המכירות הפומביות המקוונות. גם רף המחירים שהקונים מוכנים לשלם זינק מעבר לציפיות. "היסטורית, תקרת המכירות לפריט הגיעה ל־20 אלף דולר", אמרה ארווין. "רצינו להציע הפעם סכומי פתיחה גבוהים יותר כדי לבחון את תגובת הלקוחות, ואז באה הנסיקה". לפני 2020, מכירה מקוונת של פריט בכריסטי'ס הגיעה ל־80 אלף דולר לכל היותר. השנה, 25 פריטים נמכרו תמורת יותר מ־100 אלף דולר. אחד מהם היה טבעת יהלום במשקל 28.86 קראט שנמכרה ב־2.1 מיליון דולר.

 

מכירות היוקרה המקוונות הולכות וגדלות ככל שהצרכנים חשים בנוח לקנות פריטים משומשים באינטרנט, וככל שבתי מכירות פומביות ומשווקים אחרים החלו לבחון אסטרטגיות מכירה חדשות שהתרחקו ממודל המכירות המסורתי. מרגע שסגרי הקורונה הפכו למציאות שנמשכה כמה חודשים, התברר שאנשים מוכנים להוציא יותר מאי־פעם. זה קרה בעיקר כי החברות הללו השכילו להבין אילו פריטים אפשר למכור מבלי שנבחנו מקרוב על ידי הקונה הפוטנציאלי.

 

במכירות של כריסטי'ס, למשל, קניינים מוזמנים להגיש הצעת רכש עבור תיק בירקין מדגם "הימלאיה" של הרמס העשוי מעור תנין עם קישוטי זהב לבן ויהלומים ששוויו מוערך בכ־250 אלף דולר, וכן שעון כרונוגרף 18 קראט של פאטק פיליפ עם עיטורי זהב ורוד, שמוערך ב־400 אלף עד 600 אלף דולר. במכירה של סותבי'ס, אדם עם "תקציב חג" של כרבע מיליון דולר יכול למשל להגיש הצעת רכש עבור טבעת יהלום בחיתוך כרית במשקל 5 קראט מוקף ביהלומים בחיתוך לב במשקל 8 קראט על רצועת פלטינה. המכלול נאמד ב־150 אלף עד 200 אלף דולר.

x