שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות נדל"ן

הערכות ראשונות: כשל תכנוני הוא שגרם לקריסת תקרת החניון

מהנדסים מטעם המדינה החלו לבחון את הכשלים שהביאו לקריסת החניון והערכות ראשוניות של מהנדסי ביצוע מצביעות על כך שעמודי התמיכה חדרו דרך תקרות הבטון. אדם אחד נעצר הערב בחשד למעורבות בקריסה

דותן לוי 20:4206.09.16
חברות הנדסיות מטעם המדינה שתפקידן לבחון את אירוע קריסת החניון ברמת החייל בתל אביב הגיעו היום (ג') אל השטח והליך הבדיקות צפוי להימשך שבועות ארוכים. עם זאת, מספר מהנדסי ביצוע אומרים כי המצב בשטח מצביע על תקלה אפשרית שמכונה "חדירה", מקרה שבו עמודי התמיכה חדרו את תקרות הבטון, תקלה שנחשבת לנפוצה, שלרוב לא מובילה לקריסה. לפיהם, הכשל הוא תכנוני ולא כשל שנוצר במהלך הביצוע.

 

תקלה אפשרית נוספת היא שעל תקרת החניון, שעתידה היתה להפוך לגינה, רוכזו כמה עשרות טונות של אדמה שגרמו לקריסה. עם זאת, מדובר בהתרשמות ראשונית בלבד.

 

אדם אחד נעצר הערב לחקירה בחשד למעורבות בקריסה. הפרשה נמצאת תחת צו איסור פרסום, אך הערכות הן כי לא מדובר באחד משלושת בכירי דניה סיבוס שנחקרו.  במקביל, לאחר ישיבת חירום שהתקיימה היום, מקדם שר העבודה והרווחה חיים כץ חקיקה שתגדיל את העיצומים הכספיים שיוטלו על מי שמבצע עבירות בטיחות, לרבות הרחבת אחריות אישית בחוק על מנהלי חברות הבנייה ומנהלי אתרי בנייה.

 

בנוסף, הורה השר לצאת במכרז מיידי לאיסוף, ניתוח ועיבוד נתונים מאתרי בנייה באמצעות כלים טכנולוגיים מתקדמים כמו רחפנים, שיהוו תוספת משמעותית לבקרה. השר הודיע כי יפנה בימים הקרובים לראש הממשלה ויבקש לקיים ישיבה בנושא.

 

קריסת החניון חושפת לא מעט כשלים בענף הבנייה, כמו הרצון לחסוך בכסף, לרוב על חשבון בטיחות. כך למשל, מהנדס בכיר מספר, כי במקרים מסוימים מבנים שלא עומדים בתקן עדיין נבנים. אך לדבריו, עיקר הלחץ שמופעל על המהנדסים הוא באישור של כשלים במבנה שנגרמו בשל ביצוע לקוי, מהם מבקשים לשים פלסטר על התקלה, במקום להרוס ולבנות מחדש.

 

 צילום: דנה קופל

 

מהנדס אחר מספר כי גם היחס לקבלני המשנה מוביל לבנייה לקויה: חברות הבנייה מעסיקות קבלן זול שמלכתחילה לא יבצע עבודה בצורה הטובה ביותר, ומושכים אותו עם כסף. אבל, סכום נכבד ממתין לסיום עבודתו, ובמשך הבנייה הוא נדרש לתקן ולשנות אותה מספר רב של פעמים, עד שהפרויקט הופך ללא כלכלי עבורו. וכשקבלן מפסיד כסף הוא מצמם בכוח אדם, ואיכות הבניין יורדת.

 

הרצון לחסוך מסתמן גם בהעסקת בעלי מקצוע שלא בהכרח מוכשרים לכך. "בדניה יש מנהלי פרויקטים שהם אפילו לא אדריכלים, וגם לא הנדסאים", סיפר ל"כלכליסט" גורם מקורב לחברה. עוד הדגיש כי למהנדס משלמים הרבה יותר מאשר למנהל עבודה, וכך ניתן להגיע לחיסכון של מאות אלפי שקלים בשנה.

 

 

 

הכשלים בענף מובילים גם לא פעם, כמו במקרה של קריסת החניון, למקרי מוות. בשנה האחרונה נהרגו 16 פועלים (אך רק ארבעה כתבי אישום הוגשו).

 

מנהל אשכול הבטיחות בעבודה במינהל הבטיחות של משרד העבודה והרווחה רן כהן סבור כי קיים קשר ברור בין בטיחות לבין כשלים תכנוניים וביצועיים. "כשחברה חוסכת כדי לזכות במכרז", אומר כהן, "היא תקצץ בכל השכבות, החל בבטיחות". בישראל ישנם מדי שנה כ־7,000 פצועים בענף הבנייה שפונים לביטוח לאומי.

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x