• תפריט
חדשות נדל"ן

דניה סיבוס תשלם מחיר גבוה על קריסת החניון

החניון שבונה החברה־הבת של אפריקה ישראל בתל אביב קרס וגרם למותם ופציעתם של עשרות בני אדם. לפי ההסכם עם העירייה, על כל חודש איחור בפתיחת החניון תשלם דניה סיבוס קנס של חצי מיליון שקל

דותן לוי, מיקי פלד וליאור גוטמן 06:5406.09.16

חניון תת־קרקעי ברמת החייל בתל אביב שנמצא בתהליכי בנייה מתקדמים קרס אתמול. מניין ההרוגים, נכון לאתמול, עמד על שניים ומניין הפצועים על 23.

 

מדובר בחניון שבונה חברת דניה סיבוס שבבעלות אפריקה ישראל נכסים מקבוצת אפריקה ישראל של לב לבייב בפינת הרחובות הברזל והנחושת, בסמוך לבית החולים אסותא. לפי ההערכות, החניון היה אמור להיפתח לציבור הרחב בתחילת 2017.

 

מרבית המבנה הוא תת־קרקעי ורובו בנוי מבטון, מה שמקשה על פעולות החילוץ באופן ניכר.

 

בשלב זה אין מסקנות לגבי הסיבות לקריסת החניון. מה שככל הנראה גרם לקריסה בפועל היה טרקטור שנסע על תקרת המבנה שנמצאת בגובה הרחוב. חקירת האירוע תתמקד בשאלה אם מדובר בכשל ביצועי — ואם כן מדוע הפיקוח על הפרויקט לא זיהה זאת — או בכשל תכנוני.

 

מיכה לוין שעבד באתר הבנייה בביצוע עבודות תקשורת מטעם חברת אפקון בזמן הקריסה, סיפר כי בשעות הבוקר המאוחרות עבר טרקטור על התקרה של חלקו העליון של המבנה, וכי כבר בשלב זה הרגיש יחד עם עובדים נוספים רעידות בכל המבנה. כעבור שעה הרעידות התגברו, נפער בור, הטרקטור נפל והגיע לקרקעית. כלומר, לקומת החניון הרביעית. עוד הוא סיפר כי המבנה היה מלא בעובדים ובנייתו היתה אמורה להסתיים בעוד כמה חודשים.

 

באופן עקרוני, היות שמדובר במבנה שרובו עשוי מבטון, נסיעה עם טרקטור על תקרת המבנה לא היתה אמורה לגרום לקריסה. מהנדס בכיר ששוחח עם “כלכליסט” אמר כי בחינה ראשונית מצביעה על כך שהתקרה כבר היתה מכוסה בחול כהכנה לפיתוח עתידי, ולכן אפשר לנסוע עליה עם כלי עבודה כבדים.

 

 צילום: רוטירס

 

 

החשש: קנס חודשי גבוה

 

החניון שקרס הוא אחד ממספר חניונים תת־קרקעיים שהוקמו בשנים האחרונות בתל אביב במטרה לספק מענה לצורכי החנייה ההולכים וגדלים של העיר.

 

הקרקע שמתחתיה נבנה החניון נמצאת בבעלות עיריית תל אביב והחברה העירונית אחוזת חוף שתפעלה את החניון הקודם שפעל על אותה הקרקע. ב־2012 זכתה אפריקה ישראל נכסים במכרז להקמה וניהול החניון למשך 20 שנה, ושכרה לשם ביצוע הפרויקט את החברה־הבת שלה דניה סיבוס. השטח הכולל של החניון, שבו 4

קומות ו־540 מקומות חניה, הוא 17 אלף מ”ר. היקף ההשקעה בפרויקט עומד על 64 מיליון שקל. לפי ההסכם שנחתם מול העירייה, אי־עמידה במועד פתיחת החניון, שנקבע לסוף 2016, תחייב את דניה סיבוס בתשלום קנס של 500 אלף שקל על כל חודש איחור. לכן ברור שהחברה היתה לחוצה לסיים את העבודות בזמן.

 

מבדיקה של מסמכי הפרויקט שהוגשו לעירייה עולה כי מדובר בפרויקט שהעירייה העניקה לו עדיפות בהליכי אישור התוכניות. כמו כן, עולה כי התוכניות קיבלו את האישורים הנדרשים מצד כל אנשי המקצוע בצורה תקינה, כולל אישור מצד מהנדס השלד שחתם על כך שאין צורך באלמנט נוסף לחיזוק המבנה. גורמים בענף ציינו כי מהנדס השלד של הפרויקט נחשב למהנדס מצוין אך הוא אינו עובד של דניה סיבוס, הגם שהוא מועסק על ידי החברה בפרויקטים רבים שלה. עוד עולה מהמסמכים כי במבנה בוצעו כמה שינויים, אך כולם אושרו הנדסית ובוצעו בזמן הבנייה, כך שלא מדובר בעניין חריג שאמור לגרום לתקלות.

 

חקירת הקריסה של החניון צפויה צפויה לכלול בין היתר גם בדיקת רישיונות והיתרים שקיבלה החברה, כמו גם תשאול של עובדים בדניה סיבוס. במידה שיתגלו בחקירה ממצאים שיצביעו על רשלנות של מנהלים בדניה סיבוס, ייתכן שיוגשו כתבי אישום. בינתיים המשטרה הטילה צו איסור פרסום על החקירה.

 

דניה סיבוס צפויה לעמוד בפני תקופה לא פשוטה, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה משפטית, שכוללת הגשת תביעות מצד עובדים שנפגעו או נהרגו באירוע והתמודדות עם פיגור בפתיחת החניון לציבור, שכן ככל הנראה יהיה צורך לבנות את החניון מחדש.

 

סביר להניח שלחברה קבלנית בסדר הגודל של דניה סיבוס יש ביטוח שיכסה את הנזק, אך היא לא תהיה זכאית לו במידה שיימצא כי החברה נהגה ברשלנות בביצוע הפרויקט.

 

פרויקטים בעייתיים רבים

 

החניון שקרס אתמול הוא לא הפרויקט היחיד של דניה סיבוס שבו התגלו ליקויי בטיחות. למעשה, דו"ח של משרד הכלכלה מהשנה, שעוסק בליקויי בטיחות באתרי בנייה, מציין כי דניה סיבוס היא חברה בעייתית בכל הקשור לבטיחות בבנייה. לפי הדו"ח, דניה סיבוס היא "חברת בנייה גדולה שבחלק מאתריה נמצאו ליקויי בנייה משמעותיים. בין השאר, ניתן לציין את פיטוריו של עגורנאי שדרש לתקן ליקויים שנמצאו על ידי בודק מוסמך; שלוש תאונות עבודה באתר בנייה בראשל"צ, כשבאחת מהן נפל עובד בן 17 שלבש רתמת בטיחות בניגוד לתקנות; ליקויי בטיחות רבים באתר הבנייה פארק עוגן ברחובות; הפרות צווי בטיחות באתר הבנייה של קניון עזריאלי בראשל"צ; ותאונה בנמל התעופה החדש באילת שבה נפל עובד מגובה של 7 מטרים מגג מבנה. כמו כן, בשנתיים האחרונות נפתחו שלוש חקירות נגד מנהלים בחברה".

 

מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינצבורג. ליקויי בטיחות רבים בשלל פרויקטים מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינצבורג. ליקויי בטיחות רבים בשלל פרויקטים צילום: רמי חכם

 

דניה סיבוס לא לבד. באתרי בנייה רבים ישנם ליקויי בטיחות חמורים שאף גורמים למוות. למעשה, מאז תחילת 2016 נהרגו כ־20 פועלי בניין. ב־2015 נהרגו 32 פועלים וב־2014 נהרגו 31 פועלים. מדובר במספרים גבוהים בהשוואה לענפים אחרים כמו תעשייה וחקלאות.

 

במשרד הכלכלה הצביעו על כמה בעיות שמקשות על איתור ליקויי בנייה ועל הטיפול בהם. בראש ובראשונה - כוח אדם. מנהל הבטיחות במשרד הרווחה והעבודה (שעבר אליו ממשרד הכלכלה) מעסיק כיום 17 פקחים בלבד שצריכים להגיע ליותר מ־13 אלף אתרי בנייה ברחבי הארץ. כמו כן במשרד מציינים גם את העובדה שלשוטרים אין הכשרה לאיתור עבירות בתחום הבטיחות ואת העובדה שהפרקליטות נוטה שלא להגיש כתבי אישום בנושאים האלו. לפי דו”ח של המשרד, מדי שנה נפתחים 10–25 חקירות בגין עבירות של רשלנות באתרי בנייה ורק ארבע מתוכן מבשילות לכדי הגשת כתב אישום.

 

בעל השליטה באפריקה ישראל לב לבייב בעל השליטה באפריקה ישראל לב לבייב צילום: עמית שעל

 

ההערכות בענף הבנייה הן כי קריסת החניון אתמול תשמש קריאת השכמה לכל הקשור לבטיחות בענף הבנייה. לדברי יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות דני מריאן, "אנחנו עוסקים במקצוע שיש בו סיכונים. היו הרבה תאונות בישראל. אני חושב שהרשויות לא מבינות את המורכבות והרצינות של העניין הזה. האכיפה של המדינה בנושא היא אפס".

 

מעיריית תל אביב נמסר כי "מדובר באתר בנייה שנמצא באחריות אפריקה ישראל שזכתה במכרז לתכנון, הקמה והפעלה של החניון".

 

מדניה סיבוס נמסר כי "במהלך ביצוע עבודות ההקמה של החניון קרס חלק מהמבנה. החברה כואבת את כאבם של נפגעי האירוע ומשפחותיהם ומשתתפת בצערם. בשעה קשה זו אנו מתמקדים בסיוע לכוחות ההצלה ונעשה את כל שנדרש כדי לסייע לגופי החקירה בעבודתם".

 

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x