$
תעשייה ופיננסים

קרפור מצפה לגאולה מהמנכ"ל החדש, אחרי צניחת שווי של 70%

הקמעונאית הגדולה באירופה סובלת מירידה חדה במכירות ומתחרות עזה מצד רשתות מוזלות. המנכ"ל ז'ורז' פלאסה אמנם הצליח לצמצם מעט את ההפסד, אך כדי למנוע המשך הידרדרות הוא מתכנן יציאה משווקים בעייתיים ופיטורים נרחבים

אולגה ויניאר 09:2903.09.12

ענקית הקמעונאות קרפור לא מתכוונת לתת למשבר החובות האירופי להכניע אותה. אף שאיבדה 70% משווייה בחמש השנים האחרונות והמכירות יורדות בהתמדה בתקופה שבה הלקוחות חוששים לפתוח את הארנק, למנכ"ל ז'ורז' פלאסה ברור שתוך שלוש שנים היא תחזור לצמוח.

 

קרפור, הרשת הקמעונאית השנייה בעולם במונחי מכירות אחרי וולמארט, דיווחה בסוף השבוע כי הצליחה לצמצם את ההפסד הנקי שלה במחצית הראשונה של 2012 ל־31 מיליון יורו, אחרי שבתקופה המקבילה ב־2011 הפסידה 249 מיליון יורו.

 

כמובן שהשיפור היחסי לא מספיק. פלאסה, שמכונה "ז'ורז' המנקה" בזכות הקיצוצים חסרי הרחמים שהוא מוביל, הודיע בעקבות פרסום הדו"חות כי קרפור תפטר בקרוב 500–600 עובדים, כחלק מתוכנית התייעלות של שלוש שנים, שבסופה יקוצץ 10% מכוח העבודה שלה בצרפת. המיזוג של קרפור עם חברת פרומוד בשנת 1999 הותיר אותה עם מצבת כוח אדם מנופחת וכעת, 13 שנה לאחר מכן, מגיע הזמן לקצץ.

 

קרפור. גם ממשלת צרפת מודאגת ממצבה של הרשת קרפור. גם ממשלת צרפת מודאגת ממצבה של הרשת צילום: בלומברג

 

עם פרסום הדו"חות, פלאסה ניסה להעביר למשקיעים מסר של "חזרה למקורות", שכולל הגדלת ההשקעה בסניפים ובהכשרת העובדים, צמצום מספר המדינות שבהן פועלת הרשת וקיצוץ שכר. "קרפור צריכה לעבוד בשקט ולשוב לגדולתה", הדגיש פלאסה, ואמר כי בכוונתו לצמצם את מספר ההיפרמרקטים, חנויות הענק שבשנים האחרונות כבר הרבה פחות מצדיקות את עצמן. הפופולריות של ההיפרמרקטים הולכת ופוחתת לטובת חנויות נוחות שכונתיות קטנות, שמציעות מחירים נוחים וגם לא דורשות נסיעה שכרוכה בהוצאה כבדה על דלק, כמו חנויות ענק הממוקמות בפרברי הערים.

 

גם בממשלת צרפת מודאגים ממצבה המידרדר של קרפור. שר התעשייה והמסחר ארנו מונטבורג כבר הודיע כי יבחן את הקיצוצים. "נבדוק את החברה הזו בדיוק כמו את האחרות", אמר בחודש שעבר בראיון טלוויזיוני מיד לאחר שהחלו לצוץ דיווחים ראשונים על הקיצוצים בתקשורת הצרפתית. "נבחן את המאזנים הפיננסיים שלה ואם הפיטורים האלה נחוצים".

 

במסגרת צמצום הפריסה הגיאוגרפית, קרפור הודיעה בחודש שעבר כי תחסל את פעילותה בסינגפור. בהודעה על הפסקת הפעילות נכתב כי היעדר אפשרויות הצמיחה שלה בשוק הסינגפורי מונע ממנה למצב את עצמה בעמדת הובלה. הסניף הגדול הראשון של קרפור נפתח בסינגפור עוד ב־1997, אך נראה שהרשת לא השקיעה בביסוס מעמדה במדינה. שמועות על עזיבה קרובה של קרפור נפוצו בסינגפור כבר לפני יותר משנה, אך רק בחודשיים האחרונים, כאשר הרשת החלה להיפטר מכל המלאי שלה, נראה היה כי הן מתממשות. ואכן כך קרה.

 

השוק מאמין ב"מנקה"

 

עוד לפני סינגפור, קרפור הודיעה ביוני כי היא יוצאת מיוון, שם הפעילה כ־300 סניפים. הסיבה: המכירות נפגעו מהמצב הכלכלי הקשה במדינה. אנליסטים מעריכים כי קרפור צפויה לעזוב גם את השוק הפולני, אחד השווקים הגדולים במזרח אירופה שבו היא מפעילה כ־350 סופרמרקטים. גם בפולין העזיבה קשורה לירידה במכירות, אך גם לשאיפה להתמקד בפעילות בצרפת ובספרד, אף שגם מדינות אלה נמצאות במצב משבר.

 

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי תהליך ההתייעלות של קרפור צפוי להביא לסיום פעילותה גם בטורקיה, מלזיה ואינדונזיה. ניק קולטר, אנליסט בבנק נומורה המסקר את קרפור, כתב בסקירה כי הרשת מתכננת לחסוך השנה 400 מיליון יורו ויעד החיסכון שלה ל־2–3 השנים הקרובות נע בין 1.1 ל־2 מיליארד יורו. המנכ"ל, כאמור, לא נתן לכך כל אישור רשמי בדבריו לאחר פרסום הדו"חות.

 

 

קרפור (צומת בצרפתית) נוסדה ב־1957 בתור חנות לא גדולה שפעלה ליד העיר אנסי במזרח צרפת, וקיימת שם עד היום. ב־1963 החליטה הרשת לפתח את קונספט ההיפרמרקטים ופתחה חנות ענק ראשונה בצרפת. בשנת 2000 קרפור הפכה לרשת הקמעונאית הגדולה באירופה לאחר שהתמזגה עם פרומוד המקומית. כיום קרפור מפעילה יותר מ־15 אלף מרכולים ומעסיקה מעל 400 אלף עובדים.

 

שווי השוק של קרפור עומד נכון להיום על 11.3 מיליארד יורו, 70% פחות מהשיא שנרשם ב־2007, אז היתה שווה 37 מיליארד יורו. שווייה של וולמארט - הרשת הקמעונאית הגדולה בעולם - גדל בתקופה זו ב־20%.

 

פלאסה נכנס לתפקיד לפני ארבעה חודשים בלבד, ומאז הספיקה המניה לעלות ביותר מ־20% ולעקוף לראשונה מאז 2007 את ביצועי מדד סטוקס 600 הכלל־אירופי. לנוכח העובדה שבמהלך שלוש השנים הקודמות איבדה המניה 42% משווייה, פלאסה בהחלט יכול להסיק שהשוק נותן בו יותר אמון מאשר בקודמו, לארס אולפסון, שנאלץ לפרוש בתחילת השנה בעקבות כמה אזהרות רווח שפרסמה קרפור.

 

תדמית של רשת יקרה

 

משבר החובות האירופי החמיר בשנים האחרונות את מצבה של קרפור, שנחשבת לרשת יקרה יחסית בתקופה שבה הצרכנים ברחבי העולם מחפשים לחסוך היכן שאפשר ופונים לרשתות מוזלות.

 

פלאסה, שהוא המנכ"ל השלישי של הרשת בתוך ארבע שנים, אמר ביוני השנה שלקרפור נטל חוב גדול מדי, הוצאות רבות מדי והמבנה הארגוני שלה זקוק להתייעלות. הוא נחוש לעצור את הירידה במכירות בצרפת, השוק שאחראי על 43% ממחזור הרשת, וגם לשפר את ההתמודדות עם המצב הכלכלי הקשה באיטליה ובספרד, המספקות קרוב ל־20% מכלל המכירות של קרפור. במקביל, הוא שואף למקד את הפעילות העולמית שלה בשוקי מפתח כמו ברזיל וסין.

 

"במהלך הכהונה הקצרה של פלאסה פילוסופיית הניהול השתנתה לחלוטין", אמר בראיון לבלומברג ברנרד דלטר, מנכ"ל חברת אלטימאו המחזיקה במניות קרפור. לדבריו, "הוא אדם פרגמטי שהגיע במטרה ליישם החלטות פרגמטיות למען החברה ובעלי המניות שלה". בניגוד למנכ"ל הפורש "שישב במגדל השן", טוען דלטר, "פלאסה ביקר בכל החנויות. הוא מבין שהצרכן מחפש מחיר נמוך על מוצרי היסוד ולא מבצעים מוגבלים בזמן". 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x