• תפריט
בשולי החדשות

מי מכיר את המתכון לקוקה קולה?

ישנם מתכונים ונוסחאות השווים לבעליהם מיליארדים. מתיבול העוף של KFC, דרך הנוסחה הסודית של קוקה קולה ועד האלגוריתם של גוגל - 10 הסודות המסחריים השמורים ביותר

סוכנויות הידיעות 21:0813.07.10

כל חברה מבטיחה מוצר טוב יותר – המבורגר טוב יותר, מנוע חיפוש טוב יותר ואפילו חדר מלון מוצלח יותר. עבור החברות הבאות, הסוד למוצר מובחר שווה מיליונים – ואפילו מיליארדים. כדי להגן על הסודות שלהן, החברות בנו כספות, שכרו חוקרים ופנו לבתי המשפט. קבלו את 10 סודות המסחר השמורים ביותר כיום:

 

מאפינס אנגלים של תומאס: על פניו, המתכון לא נראה מסובך להבנה: מדובר בקמח, מים ושמרים בתוספת של מספר מרכיבים נוספים ליצירת הטעם והמרקם. עם זאת, החברה לוקחת ברצינות את הסודות המסחריים שלה, ולאחרונה אף פנתה לבית המשפט כדי להגן עליהם. כריס בוטיצ'לה, אחד משבעת המנהלים היחידים שידעו את המתכון המדויק לייצור המאפינס, עזב את החברה בינואר 2010 לטובת משרה חדשה אצל המתחרה הוסטס. המקרה נמצא כעת בשלבי ערעור, ועד לפסיקה הסופית נאסר על בוטיצ'לה לעבוד בהוסטס.

 

מאפינס של תומאס. לכאורה  - רק קמח, מים ושמרים מאפינס של תומאס. לכאורה - רק קמח, מים ושמרים

 

המתכון הסודי של קוקה קולה: ידוע לכל כי מתכון הקולה הסודי בעולם הכיל בעבר קוקאין, אך פחות ידוע שגם כיום קוקה קולה עדיין משתמשת בתמצית של עלה הקוקה, המיוצר על ידי חברת סטפן, החברה היחידה בארצות הברית שמורשית לעבד קוקאין. קוקה קולה הודתה גם שהיא משתמשת באגוזי קולה אפריקאיים, תמצית ליים ווניל, ומספר דיווחים מצביעים על מרכיבים אקזוטיים נוספים, כולל תמצית לימון, תמצית תפוז, אגוז מוסקט ושמן נרולי. המתכון האמיתי נותר מסתורי, לאחר שבחברה החליטו לא לרשום אותו כפטנט. מהלך מסוכן מצד ענקית המשקאות הקלים שהשתלם בסופו של דבר ומגן על הטעם הייחודי של המשקה מפני המתחרים, שהיו יכולים ליצור גרסה משלהם לאחר פרסום הפטנט לציבור, 20 שנה לאחר רישומו. לרוע המזל, ההחלטה להימנע מרישום פטנט לא הגנה על קולה משני עובדים שלה שניסו למכור את הנוסחה לפפסי. למרבה המזל, המתחרה הגדולה הסגירה אותם.

 

קולה. מרכיבים אקזוטיים קולה. מרכיבים אקזוטיים צילום: בלומברג

 

גוגל: גורמים רבים תורמים להפיכתה של גוגל למנוע החיפוש המוביל באינטרנט, אך העיקרי בהם הוא אלגוריתם החיפוש המוגן בזכויות יוצרים, PageRank. האלגוריתם מחשב את מספר הלינקים אל ומהאתר - ומסתייע באיכות הקישורים כדי לקבוע את מיקומו בתוצאות החיפוש. מייסדי גוגל לארי פייג' וסרגי ברין פיתחו את PageRank בעודם סטודנטים בסטנפורד, והאוניברסיטה היא עדיין הבעלים של האלגוריתם, שהיא מחכירה לגוגל בתמורה למניות.

 

גוגל. האלגוריתם שייך לאוניברסיטת סטנפורד גוגל. האלגוריתם שייך לאוניברסיטת סטנפורד צילום: בלומברג

 

העוף המטוגן של KFC: כל פרסומת של רשת מזון מהיר מבטיחה "רוטב מיוחד" או את "ההמבורגר הטוב ביותר" בתעשייה, אך בכל הנוגע למתכונים סודיים, ידה של KFC על העליונה. החברה עדיין משתמשת ברשימה המקורית של קולונל סנדרס הכתובה בכתב ידו ומונה 11 עשבי תיבול ותבלינים, ונהלי הבטיחות שלה לא היו מביישים את הפנטגון.

רשימת המרכיבים נשמרת בכספת ממוחשבת המורכבת משני מנעולים נפרדים, ורק לשני מנהלים בכירים יש גישה למתכון השלם.

 

KFC. המתכון נשמר בכספת KFC. המתכון נשמר בכספת צילום: בלומברג

 

WD-40 כשנורם לארסן המציא את WD-40 (קיצור של "Water Displacement - 40th Attempt"). ב-1953,

WD40 WD40

הוא חיפש אחר רכיב שיגן על טילי אטלס מחלודה. היצירה האולטימטיבית, תרסיס שימון, מעולם לא נרשמה כפטנט, החברה, בדומה לקוקה קולה, רוצה להגן על הנוסחה שנותרה מפני העיניים הסקרניות של הציבור.

 

מספר שנים לאחר שהחל למכור את התרסיס ישירות לצרכנים, לארסן מכר אותו ביחד עם החברה תמורת עשרת אלפים דולר. כיום התרסיס הייחודי נמצא בשימוש ב-80% ממשקי הבית באמריקה.

 

רשימת רבי המכר של ה"ניו יורק טיימס": הרשימה מתפרסמת מאז 1942 ונחשבת למערכת דירוג הספרים הבכירה בארצות הברית. העיתון משתמש בנתונים מאלפי סניפים של רשתות, חנויות פרטיות וסיטונאים. המנגנון הממשי של הרשימה אינו ידוע, מכיוון שפרסום הפרטים עשוי לגרום למו"לים לתמרן את נתוני המכירות. במהלך ההיסטוריה שלה הרשימה נקלעה למספר מאבקים עם סופרים וקמעונאים. כך לדוגמה ב-1999 התנגד העיתון לשימוש של אמזון ברשימה לקידום מכירות. בסופו של דבר המחלוקת יושבה מחוץ לכותלי בית המשפט: בתמורה לשיתוף הטיימס בנתוני המכירות, זכתה אמזון להשתמש ברשימה.

 

אוטו–טיון: כשהמהנדס אנדי הילדברנד פיתח במקור את התוכנה למיפוי עתודות נפט תת קרקעיות, לא היה לו שום מושג שהיא יכולה גם לתקן זיופים בהקלטות מוזיקה. ועדיין, מאז שנות ה-90 התוכנה הפכה לכלי יעיל במיוחד עבור מפיקים. בתחילה השתמשו בה ליצירת אפקטים יצירתיים כמו בשיר Believe של שר מ-1998, אולם כיום משתמשים בה בעיקר כדי לתקן זיופים בשירה. למרות ההתנגדות של כמה להקות וזמרים, אוטו-טיון נפוץ בעולם המוזיקה, ומייצר רווחים נאים לבעלים אנטרס אודיו טכנולוג'יס.

 

עוגיות שוקולד צ'יפס של מיס פילדס: מתכונים סודיים לעתים קרובות מטפחים אגדות אורבניות: על קולה לדוגמה טענו שהיא משתמשת בחרקים לשיפור הטעם, בעוד

עוגיות השוקולד צ'יפס של מיס'ס פילדס עוגיות השוקולד צ'יפס של מיס'ס פילדס

שמקדונלדס נאלצו פעם להתמודד עם שמועה לפיה הם מוסיפים תולעים קצוצות להמבורגרים. אחת השמועות העקשניות ביותר קשורה לעוגיות של מיס פילדס: על פי האגדה, לקוחה ביקשה פעם את המתכון ונאמר לה שתיאלץ לשלם 2 וחצי דולר עבורו. היא הסכימה, מתוך הנחה שתצטרך לשלם 2.50 דולר בלבד, אבל בסוף גילתה שחייבו אותה תמורת 250 דולר. הלקוחה ככל הנראה העבירה את המתכון בין מכריה כדי להוריד מערכו. מייסדת החברה דבי פילדס הכחישה את השמועה, והדגישה שמעולם לא מכרה את המתכון מכיוון שהוא סודי.

 

שארטרז יצרני משקאות אלכוהוליים רבים טוענים כי הם יוצרו ממתכון ייחודי, אך מאחורי מעטים עומדת המורכבות או ההיסטוריה של שארטרז, ליקר בצבע ירוק בהיר המיוצר על ידי נזירי המסדר הקארטוזיאני בצרפת. השארטרז מורכב מאלכוהול מזוקק בנוסף ל-132 תמציות סודיות. הוא קיים כבר מאז 1605, אם כי המתכון השתנה לאורך השנים. המתחרה הגדולה ביותר של הנזירים היא ככל הנראה ממשלת צרפת, שגירשה אותם ב-1793 ושוב ב-1903. הנזירים חזרו ב-1935 ומייצרים את המשקה מאז. רק שני נזירים יודעים את המתכון בכל זמן נתון.

 

מלונות סטארווד: לפעמים הסוד השמור הוא לא רק רכיב בודד מתוך מתכון, אלא שילוב מושלם בין מאות פרטים קטנים. זו לפחות הטענה של חברת המלונות סטארווד. החברה, שבבעלותה רשת המלונות היוקרתית ווסטין, הגישה תביעה באפריל 2009 לאחר ששניים מעובדיה ערקו לטובת המתחרה הילטון. על פי התביעה, שני המנהלים גנבו למעלה מ-100 אלף מסמכים שיאפשרו להילטון לחקות את הסגנון היוקרתי של מלונות ווסטין.

 

מלון ווסטין בניו יורק מלון ווסטין בניו יורק צילום: בלומברג

 

  

קבלו ניוזלטר יומי המסכם את חדשות היום ישירות למייל שלכם. לחצו להרשמה

בטל שלח
    לכל התגובות
    x