$
בשולי החדשות

מכונת הנופש הגדולה בעולם

רויאל קריביאן השיקה בחודש שעבר את ספינת התענוגות הגדולה בעולם Oasis of the Seas בתקווה שתצוף למרות האקלים הכלכלי. כדי לפתות נוסעים היא עוצבה דווקא כמו אתר נופש יבשתי

דידרה ון דייק, "טיים" 22:4803.01.10

ספינת הנוסעים הגדולה בתולדות תעשיית הספנות, Oasis of the Seas של רויאל קריביאן, עגנה בפורט אוורגליידס, פלורידה דווקא ביום שישי 13 בדצמבר, לאחר שהתעכבה במסעה מהמספנה בפינלנד שם נבנתה, בשל תנאי מזג אוויר קשים באוקיינוס האטלנטי. בהתחשב בכך שתעשיית הספנות שקועה עד צוואר באמונות תפלות, התאריך הזה לא היה התחלה טובה. למשל, לפי האמונה אין לעלות לסיפון ברגל שמאל או להביט באדם ג'ינג'י לפני ההפלגה. לאור האקלים הכלכלי, אין ספק כי ספינת־העל, שהוקמה בעלות של 1.4 מיליארד דולר, תזדקק להרבה מאוד מזל טוב.

 

הספינה, שאורכה 365 מטר ומסוגלת להכיל 6,296 נוסעים, גדולה כמעט ב־50% מ־Freedom of the Seas של החברה.

 

OASIS OF THE SEAS OASIS OF THE SEAS צילום: רויטרס

 

כדי למלא ספינה עצומה כזאת בימים של חוסר ודאות כלכלית, תזדקק החברה ללא מעט נוסעים. אף כי בתעשיית הספנות לא חלה ירידה בהיקף הנוסעים, נרשמה פגיעה במכירות ובהכנסות בעקבות הנחות מפליגות. הרווח הנקי של רויאל קריביאן ברבעון השלישי של 2009 צנח ל־230 מיליון דולר לעומת 411 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב־2008. המכירות הסתכמו ב־1.8 מיליארד דולר, ירידה של 14%. "המחיר הממוצע נמוך מהרגיל", אומר מנכ"ל החברה אדם גולדסטין. "אבל אנחנו מקווים שהמחירים יתאוששו בהקדם".

 

אואזיס היא מכונת נופש עצומת ממדים עם יותר אתרי ספא, בריכות, ברים ופעילויות מכפי שנוסע ממוצע יכול להספיק לפקוד בשבוע. רויאל קריביאן מגדירה עצמה מעצמת ה"למה לא". "אמנם לא חייבים לגלוש בגלים המלאכותיים בבריכה, אבל זה שם", אומר גולדסטין. אפשר לקבל תעודת צלילה, להשתתף בשיעור החלקה על הקרח, לשחק כדורסל, להתאגרף, לקבל עיסוי או לצפות במחזמר. "הם חושבים מחוץ לקופסה", מסבירה ג'ואנה קושנף, הבעלים של טראבל ביי גניון, סוכנות נסיעות במישיגן. "כל מי שחושב ששיט פירושו לאכול כפי יכולתך, לשבת בקזינו או להשתזף בבריכה - הספינה הזו תשנה את דעתו".

 

בריכת גלישה בריכת גלישה צילום: בלומברג

 

כדי לבנות את ספינת השיט הגדולה בעולם, רויאל קריביאן היתה צריכה גם לבנות את הספינה הרחבה בעולם - 63.5 מטר. הסיפונים העליונים פוצלו במרכז כדי ליצור פרוזדור מוגבה המעוטר ב־12 אלף צמחים. החלל הפתוח, המכונה סנטרל פארק, עוזר לבטל את אחד החששות שגרמו לנוסעים לוותר על ספינות: הפחד להרגיש סגורים וחנוקים. "אחת האירוניות בשיט היא שנמצאים בלב הים ועדיין נמצאים כל הזמן בפנים", אומרת קרולין ספנסר בראון, עורכת CruiseCritic.com. העיצוב מאפשר ליצור אזורים המיועדים לקהלים מסוימים. אזור המשפחות לדוגמה כולל קרוסלה, פירות מגולפים כחיות, מעבדות מדע, אזורי יצירה ותיאטרון. אך המטרה אינה רק למשוך הורים, אלא גם אנשים בשנות ה־40 לחייהם בעלי הכנסה שנתית של יותר מ־90 אלף דולר. מנתוני איגוד ספינות השיט הבינלאומי עולה שהגיל הממוצע של הנוסעים הוא 50, ירידה מ־56 ב־2002, אך ברויאל קריביאן מקווים שאואזיס תשנה את הדפוס הזה.

 

ה-OASIS OF THE SEAS ה-OASIS OF THE SEAS צילום: בלומברג

 

שיט של שבעה לילות יעלה בממוצע 1,529 דולר, כלומר 218 דולר ביום לאדם. לא כל כך נורא בהתחשב בכך שמקבלים אוכל, לינה והצגה מברודוויי ("היירספריי"), שלא לדבר על הופעות ג'אז, בריכות ותיאטרון מים. התפוסה בתעשיית הספנות התרחבה כאשר 15 ספינות הושקו ב־2009, בהן "דרים" של קרניבל. 12 ספינות יושקו ב־2010, כך שבהחלט מסתמנת מגמה של דילים ב־60 דולר ליום. "המלונות רועדים מפחד, ובצדק", אומר פיטר יסאוויץ, מנכ"ל Y פרטנרשיפ, חברת שיווק.

 

עבור חברות הספנות, כל נוסע הוא כספומט פוטנציאלי, ולכן הם יעשו הכל כדי להימנע מהפלגות ריקות למחצה. שיעורי תפוסה של 103%, שרויאל קריביאן שמרה עליהם לאורך המיתון, הצדיקו את ההנחות המפליגות. "זו היתה תקופה מתסכלת", מודה גולדסטין. "אך במשבר הנוכחי חשוב לספק את הלקוחות ולקוות שהם יחזרו וישלמו מחיר גבוה יותר".

 

Oasis of the Seas Oasis of the Seas צילום: בלומברג

 

מסקר שנערך לאחרונה עולה כי 40% מהנוסעים הפעילים מעוניינים לצאת להפלגה בשנתיים הבאות. "אלו נתונים מדהימים", מסביר יסאוויץ. "רק מספר מועט של מקומות אירוח זוכים לאחוזים גבוהים יותר". לפי יסאוויץ, הספינה אואזיס, עם הפארק, מסלול הגולף וההצגות, עוצבה במיוחד עבור נוסעים שזהו השיט הראשון שלהם. "המכשול הגדול הוא להעלות אותם לספינה", מסבירה בראון. "כדי להעלות הרבה מהם לסיפון, יש לדאוג שיהיה דומה כמה שיותר לקרקע יבשה". כן, מתברר שאירוניה בהחלט מסוגלת לצוף.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x