סגור

טלוויזיה
שיעור באזרחות: “שעת אפס" בכאן 11

הסדרה שעולה מחר מצליחה להפוך את סיפורו של המורה אדם ורטה שפוטר לאחר התנצחות פוליטית עם תלמידתו, לדרמה מרתקת עם דמויות מורכבות ומשחק נפלא

דו־קרב בין תלמידה למורה לאזרחות נמצא בלב הדרמה החדשה והמרתקת "שעת אפס", עוד סדרה מעולה של התאגיד, שעולה מחר בכאן 11. אם הסיפור נשמע מוכר, הרי שזה לא מקרי. הדרמה שואבת השראה מהמקרה של המורה לאזרחות אדם ורטה ותלמידתו ספיר סבח, שבעקבות תלונה ורעש ברשתות פוטר המורה מעבודתו. לפעמים הטקסטים כמעט זהים: "אין לי בעיה להגיד ששמאלני הוא בוגד", אמרה התלמידה ההיא במציאות, לעומת "שמאלונאצי" בסדרה, כינוי שהתלמידה מדביקה למורה, אחרי שזה בתורו רמז לנאציותה.
זהו עימות בין מורה לתלמידה, בין מבוגר לצעירה, בין גבר לאשה, רזה לשמנה, בין שמאל לימין, אבל איכשהו העימות העדתי בין מזרחים לאשכנזים — שנכח מאוד במקרה האמיתי — נפקד כאן. זה כמובן חלק מרכזי מהדיון הכללי על השסע החברתי בישראל, אבל הסדרה משתמשת במקרה הזה כדי לדבר על עניינים אוניברסליים יותר.
1 צפייה בגלריה
השחקנית מיה לנדסמן מתוך הסדרה שעת אפס פנאי
השחקנית מיה לנדסמן מתוך הסדרה שעת אפס פנאי
השחקנית מיה לנדסמן ב"שעת אפס"
(צילום: בועז יהונתן יעקב)
הסופרת והתסריטאית דקלה קידר (“בתים של אחרים”, “שלומי כותבת יומן”), שיצרה וכתבה את הסדרה, מנוסה בכתיבה על ולבני נוער. היא מכירה את השפה שלהם, את הדינמיקה החברתית שלהם, את המניעים שלהם. כשליאן (מיה לנדסמן, "המפקדת", "ילדות סכסכניות") אומרת בשיעור אזרחות שאסור לתת לערבים להיכנס לבריכה, היא עושה את זה תחילה כפרובוקציה. אבל אחר כך כי אסי, אחד הבנים בכיתה, משתף איתה פעולה. היא נהנית מתשומת הלב שלו, שאחרת לא היתה זוכה לה. ההתרסה נגד המורה היא נושא משותף שלהם. סוף סוף היא לא הנערה השמנה שחיה את חיי החברה דרך חייהן של חברותיה. כעת היא במרכז.
הדמות שלה, גם בזכות מיה לנדסמן המגלמת אותה (שמצטיינת גם כאן), המביעה בניואנסים של הבעות פנים עולם ומלואו, היא מורכבת. היחסים בתוך המשפחה, עם אמה, אביה, אחותה, וגם מול בית הספר, שבירים וכואבים. העלבון מול אמה, שלא נעמדת מיד לצדה, צורב, מוחשי ממש. בבית הספר התעייפו ממנה, אבל גם לא מתלהבים ממעשי המורה. אין כאן ניסיון להצדיק את העשב השוטה שצמח בערוגה. למרבה הצער העשבים רבים; כמו שאומר המנהל זאב למורה לאזרחות, שמודה שהוא "נטרף" ממנה, "ככה זה תלמידים, כל שנה יש לנו 'רבין רוצח'. מה, אתה חדש במערכת?". המורה אמיר (דורון בן דוד, "פאודה", בתפקיד שונה ומשכנע) עובר גם הוא תקופה קשה הכוללת פרידה מאשתו אבל זה לא מצדיק את העובדה שבשעת התפרצות הוא אומר לליאן שהיא "מקבלת אפס כבן אדם". בהמשך הוא לא לוקח אחריות על התפרצותו. כנושא דגל המוסר, הוא עובר על כמה איסורים חמורים.
כל האירועים מוגשים כדרמה סוחפת וגם מרגשת, בבימויו הקפדני של איתן צור. אחרי צפייה בשלושה פרקים שלה מיד רציתי לראות את שלושת הנותרים. כל מי שמופיעים בסדרה בתפקידי משנה — עלמה זק, עירית קפלן, דביר בנדק ואחרים — תורמים ליצירה. האם בסוף הדו־קרב יש מנצח? בוודאי שלא. "שעת אפס" נפתחת בוויכוח פוליטי בכיתה, וזולגת לעולם שמחוץ לכותלי בית הספר. זהו הון פוליטי שנדמה כי לכולם יש מה להרוויח ממנו, חוץ מהמורה והתלמידה — להם נותר רק להפסיד.