סגור
פנאי קלאודיה קולטי ו קני גאודט
קני גאודט וקלאודיה קולטי במקצה מעורב לשחייה צורנית באליפות העולם בבודפשט השנה. גברים יכניסו לתחום פן אמנותי חדש (צילום: Getty Imagess)

אולימפיאדת פריז 2024 - שחייה צורנית לא לנשים בלבד

במשך שנים נאסרה על גברים השתתפות בשחייה צורנית באולימפיאדה. בפריז 2024 זה ישתנה בזכות ספורטאים נחושים שלא היו מוכנים להיכנע לאף דעה קדומה

בשלב כלשהו בגיל ההתבגרות, קני גאודט גילה עובדה מטרידה: הוריהם של הספורטאים שאיתם התאמן מגיל צעיר, מעדיפים שהוא לא יהיה חלק מהקבוצה. אף שרמתו הספורטיבית היתה מצוינת והוא עמד בכל דרישות המסגרת התחרותית התובענית. הורים פנו בדרישות מפורשות להנהלה בפלורידה להרחיקו.
חטאו היחיד של גאודט, 19, היתה כנראה שנולד במין הלא נכון: לפחות עבור התחום שבו בחר לעסוק — שחייה צורנית — ענף אולימפי מרהיב שבאופן מסורתי נשלט על ידי ספורטאיות נשים. "בקבוצה שכולה מורכבת מנערות בגיל ההתבגרות, נוכחותו פשוט לא משתלבת", טענו ההורים באחד ממכתביהם.
אבל נראה שטיעוניהם לא יכולים עוד להחזיק מים, תרתי משמע. לפני ימים ספורים הכריז הוועד האולימפי הבינלאומי באופן רשמי על כך שגברים יוכלו גם לקחת חלק בתחרויות השחייה הצורנית במשחקים האולימפיים הקרובים בפריז. זו התקדמות אדירה ופורצת דרך עבור ענף שבאופן בלתי נתפס, אסר לחלוטין עד שנת 2015 על השתתפותם של גברים בתחרויות בינלאומיות חשובות. על פי הכללים החדשים שייושמו בפריז, יוכלו נבחרות השחייה הצורנית לכלול עד שני גברים מתוך קבוצה של שמונה ספורטאים.
"זה יום חג עבור כל מי שנלחם על הכללתם של גברים בתחום השחייה הצורנית במשחקים האולימפיים", הצהירה התאחדות ענפי המים (FINA). אחד מאותם אנשים שנלחמו על הכללת גברים בענף הוא אגדת ספורט אמריקאית בשם בילי מאי. לפני שבע שנים בלבד מאי בן ה־43 עשה היסטוריה כשהפך לגבר הראשון שבכלל מורשה להשתתף באליפות העולם בתחום.
שנים רבות סיפר לחבריו על חלומו להגיע למעמד שכזה וכשהדבר התאפשר — היה זה במסגרת מקצה מיוחד — שהפתיע ועורר עניין רב — של זוגות מעורבים. הוא ושותפתו לספורט, כריסטינה ג'ונס, הפכו ב־2015 לזוכים הראשונים במדליית הזהב. "זו התקדמות", אמר מיד לאחר הזכייה, "בעתיד אני חושב שנראה יותר ויותר גברים לוקחים חלק בענף".
אפשר לומר שצדק רק באופן חלקי. "אנחנו עדיין לא רבים", אומר גאודט, אשר בטרם הגיע לענף השחייה הצורנית, היה חלק מקבוצת המעודדות של בית הספר שבו למד. "אנחנו קהילה קטנה ומדהימה וזה מה שמייחד אותנו", הוסיף, "אנחנו מאוד תחרותיים, אבל מצד שני גם מאוד דואגים לתמוך אחד בשני".
באליפות העולם האחרונה שהתקיימה בקיץ בבודפשט, השתתפו כבר 12 זוגות מעורבים, מה שנחשב להתקדמות משמעותית. ברמה הלאומית והמקומית, בשנים האחרונות ניתן לראות בארצות שונות בעולם את התווספותן של תחרויות הסולו לגברים.
היחס של הסביבה, כפי שלימד המקרה של גאודט, אינו תמיד מסביר פנים. לדברי ג'יאורג'יו מיניסיני, מגדולי השחייה הצורנית של התקופה, "אנשים היו קוראים לי הומו כל הזמן ואומרים עלי שאני טיפש. היה לי מאוד קשה לאורך השנים להסביר לאנשים מה אני עושה בהתחשב בכך שזה גם לא היה ספורט רשמי שבו גברים יכלו לעסוק".
רק בשנה שעברה, הסופרסטאר האיטלקי שחולם על השתתפות במקצה סולו או זוגות מעורבים במשחקים האולימפיים ב־2024, עשה היסטוריה כשזכה בתואר אליפות לאומי אישי בשחייה צורנית, לאחר שגבר על לא פחות מ־13 נשים. באופן שאולי לא צריך להפתיע, מיניסיני חייב את הצטרפותו לענף בגיל 14, להופעתו פורצת הדרך של ביל מאי באליפות העולם ב־2015.
"אנשים רגילים לראות את הספורט הזה ככזה שמצריך חן ואלגנטיות בנוסף לכך שיש לו מרכיבים כוריאוגרפיים", אומר ניקולה אוליגיארי, שחיין צורני איטלקי בכיר, "זה ריקוד במים ואולי אנחנו יותר מורגלים לראות נשים עושות את הדברים הללו. אבל כמו בכל תחום ריקוד, גם פה יש גברים".
לדברי מאמנים ומומחים בענף, הגברים מביאים איתם לשחייה הצורנית עוצמה ותנועתיות שונה משל עמיתותיהן לתחום, מה שיוצר מופעים מרהיבים ומסקרנים יותר המשלבים חן וכוח.
"קני חזק כל כך ואני ממש אוהבת את זה", אומרת עליו שותפתו למופע הזוגות, קלאודיה קולטי, "הוא יכול להרים אותי ממש גבוה ואז אני יכולה לבצע אלמנטים נוספים באוויר". מיניסיני, אשר לא הסכים לוותר על עיסוקו גם בימים קשים שבהם סבל מהטרדות, משוכנע: "אנחנו מכניסים לתחום השחייה הצורנית פן אמנותי נוסף. משהו חדש".
אולם המסר החשוב ביותר שיש לשחיינים הצורניים להעביר הוא שאין לכלוא אף אדם בסטריאוטיפ כזה או אחר. גברים או נשים כאחד — וכל אחד רשאי ללכת בעקבות תחושתו ולא משנה כיצד הסביבה תתייג את עיסוקו. "זה שאתה גבר, לא אומר שאתה צריך להיות סוג מסוים של גבר", מסכם מיניסיני, "אתה יכול להיות מי שאתה רוצה".