סגור
מתוך התערוכה של קית' הרינג בקניון ארנה פנאי
מתוך התערוכה של קית' הרינג בקניון ארנה. אוסף פרטי מגוון להדהים (צילום: שוקה כהן)

תערוכת מלך אמנות הפופ יורדת לקניון ארנה

התערוכה החדשה של קית' הרינג, הסופרסטאר העולמי של אמנות הפופ, היא מקיפה ומפתיעה בטיבה ומספקת צוהר אל עולמו העשיר. העובדה שהיא מוצגת בקניון ארנה הולמת אותה במדויק

״אמנות זה לכולם״, אמר בהתרסה קית' הרינג, מאמני הפופ האמריקאי הידועים בעולם. והנה, תערוכה חדשה שמקיפה את העשור וקצת של יצירתו בשנות ה־80 נפתחה השבוע באופן מאוד הולם — לא במוזיאון אלא דווקא בקניון ארנה בהרצליה.
הרינג, סופרסטאר עולמי של אמנות ותרבות הפופ, התחיל כאלמוני שמצייר בגיר על קירות תחנות הרכבת התחתית בניו יורק, ולא פעם גם סיים במעצר. פריצתו הייתה מהירה והוא זכה לקריירה קצרה ומטאורית שכללה את הגלריות והמוזיאונים החשובים בעולם, בין היתר בעזרת המנטור שלו — אנדי וורהול.
אין כמעט מי שלא מזהה את השפה הברורה ומלאת ההומור שלו, שמושפעת מגרפיטי, קומיקס ותרבויות שוליים, ואת דמויותיו התזזיתיות שרשומות בקווים שחורים חזקים על רקעים צבעוניים. גם המסרים שלו ישירים, אנושיים וברורים, וקוראים לאהבה, דמוקרטיה, שוויון זכויות וגם מודעות למאבק במחלת האיידס — שמסיבוכיה מת באופן טראגי בגיל 31 ב־1990.
1 צפייה בגלריה
מתוך התערוכה של קית' הרינג בקניון ארנה פנאי
מתוך התערוכה של קית' הרינג בקניון ארנה פנאי
אף שזו תערוכה מחויכת לכל המשפחה, ראוי לציין לטובה, בטח בימים אלה, שהיא כוללת ללא שום הסתרה קצת מעבודתו ההומו־אירוטית של הרינג, הומוסקסואל מוצהר
(צילום: שוקה כהן)
אבל נראה שלמרות מותו בגיל צעיר הצליח הרינג לקרב את האמנות לכולם, כי בעשר וקצת השנים שבהן יצר הוא הפך לאחד האמנים האהובים בדורו גם בציבור הרחב. זה קרה, בין היתר, בזכות שיתופי הפעולה של הקרן הפילנתרופית שייסד לפני מותו ושאחראית לאינספור מוצרי קית' הרינג. הקרן, שנכסיה הוערכו ב־2020 ב־50 מיליון דולר, היא הגוף האחראי על עיזבונו האמנותי, קידום ומכירת יצירותיו (היקרה שבהן כבר השיגה כ־6.5 מיליון דולר) והצגתן במוזיאונים. בישראל הוצגה עד כה רק תערוכה מוזיאלית רשמית אחת מיצירותיו, במוזיאון תל אביב בשנים 1994-1995, סמוך למותו.
לכן היה קל מאוד לחשוד שתערוכת קית' הרינג הנוכחית בקניון ארנה בהרצליה תהיה עוד תערוכה קלילה מסוג ה״אימרסיב״: כזו המבוססות על הקרנות ומצגות, ללא יצירות אמנות מקוריות. אבל התערוכה הנוכחית מפתיעה ומספקת חוויה אחרת, מלאה עד להתפקע. התערוכה, שאותה הפיקה חברת ארט־האב הישראלית ועלותה מוערכת בכמה מיליוני שקלים, מושקעת מאוד. זה מורגש החל מחללי הכניסה שמעוצבים כרכבת תחתית ובר ניו־יורקיים, ותלויים בהם צילומיו של צלם העיתונות החשוב אלן טננבאום, שליווה את הרינג בשנות הצלחתו, ואף נכח בפתיחה. בתערוכה יש גם חנות עם חולצות, ספרים, ארנקים ומוצרים בהשראת הרינג, קונספט שהיה יכול להישמע תמוה — אם לא מביאים בחשבון שהרינג עצמו פתח כבר ב־1986 בניו יורק את ה"פופ־שופ" ברחוב לפאייט בסוהו, חנות שמכרה את מוצריו כדי לממן את האקטיביזם החברתי־הפוליטי הבוער שלו.
אבל כל אלו הם הקדמה והזדמנויות־סלפי לאוסף היצירות מאת הרינג, כ־200 במספר, שנמצא בעומק התערוכה. זה אוסף פרטי מגוון להדהים בבעלות האספן האמריקאי גארי קאסינלי, שהכיר את האמן ועוד בחייו החל לאסוף את עבודותיו. האוסף כבר הספיק לטייל לחללים מוזיאליים בארה״ב ובאיטליה, והוא מנוהל בחו״ל ידי חברת פאן ארט (Panart) האמריקאית, שמשנעת 18 תערוכות בתחומי אמנות ומוזיקה בעולם. בחברת ההפקה הישראלית דווקא אמרו ש״תערוכת מקור כמו זו של הרינג שמגיעה לישראל מתאימה מאוד למוזיאון, אך בגלל לוחות זמנים ותוכניות שנתיות שנקבעו מראש במוזיאונים, הדבר לא התאפשר״.
ואכן התערוכה מקיפה וחוגגת את המנעד העצום של החומרים וסוגי היצירות של הרינג. היא כוללת פוסטרים, תקליטים, פרסומות, המון הדפסים מרהיבים במהדורות מוגבלות שנוצרו על ידי האמן או תחת השגחתו בכל הטכניקות, פסלים ומוצרים אותנטיים מה״פופ־שופ״ כמו תיקי גב, וגם כ־20 יצירות מקור יחידאיות ממש, בהן שרבוטים על שטרות כסף ואפילו ציורי הגיר המוקדמים מתחנות הרכבת התחתית של ניו יורק.
בנוסף, אף שזו תערוכה מחויכת וצבעונית לכל המשפחה בחלל של קניון, ראוי לציין לטובה, בטח בימים אלה, שהיא כוללת ללא שום הסתרה חלק מעבודתו ההומו־אירוטית של הרינג, שהיה הומוסקסואל מוצהר ואקטיביסט חסר פשרות למען זכויות להט״ב ומאבק באיידס. הרינג בוודאי היה מרוצה מכך שגם כאן חלק מההכנסות מוקדשות לארגון הנוער הגאה הישראלי איגי. נותר רק לתהות אם מחיר הכרטיס הגבוה — 119 שקל — מתאים לחזונו ש״אמנות זה לכולם״, אבל למבקרים מצפה מפגש אינטנסיבי, מרתק ומקיף עם עבודותיו.