סגור
פנאי אימונים למירוץ טאף מאדר
אימונים למירוץ טאף מאדר (צילום: גיל חנוך)

"טאף מאדר": מירוץ האקסטרים של בכירי ההייטק למען ילדים חולי סרטן

ריצה בבוץ, טיפוס על קירות, קפיצה לבריכות קפואות ואפילו מכות חשמל, זה מה שצפוי לבכירי ההייטק שישתתפו החודש במירוץ האקסטרים "טאף מאדר" בסקוטלנד. אך הם עושים זאת מרצון במטרה לגייס מיליוני שקלים למען ילדים חולי סרטן

על שבילי העפר המדבריים שיורדים מערד אל מצדה, בין שלל רצים שהשתתפו במרוץ המאתגר שנערך לפני כשבועיים, בלטה חבורה נחושה שמנתה לא פחות מ־30 רצים ורצות בגילים שונים. חבריה, שלבשו חולצות צהובות בוהקות, הונחו מראש על ידי המאמן שלהם: "להתרכז בתוואי השטח המשתנה ובמעברים הקיצוניים בין עליות לירידות", בזמן שהם מנסים לגמוא מסלול מאתגר של 17 ק"מ ולהגיע אל קו הסיום.
בעוד יומיים החבורה שכוללת 43 איש, תעלה על טיסה שתשגר אותה לנוף אחר לחלוטין: את המראות המדבריים יחליפו מרבדים ירוקים ואינסופיים, חורבות המדבר הישראלי הלוהט יתחלפו בטירות ציוריות וקסומות. אבל הקשיים שהציב בפניהם מרוץ ערד־מצדה צפויים להתגמד לנוכח מה שממתין לחבורה באזור הכפרי של סקוטלנד — הטאף מאדר (Tough Mudder, בוץ קשוח בתרגום חופשי) — אחד ממרוצי המכשולים המפורסמים והמאתגרים בעולם.
אורך המסלול הוא אמנם "רק" 15 ק"מ, אבל כמיטב המסורת של קונספט הסיבולת שהמציאו לפני 12 שנה שני בריטים, החבורה הישראלית תיתקל בעשרות מכשולים יצירתיים ואכזריים, בהם ריצה בבוץ סמיך המאיים להטביע את אלו שמנסים לחצותו, מעבר בטיפוס על קירות עץ חלקים וקפיצה אל בריכות קפואות שבהן צפים גושי קרח ענקיים.
בטאף מאדר כמעט הכל כשר בדרך אל קו הסיום, כולל ריצה אל מתקן שממנו משתלשלים חוטים תמימים למראה, רק שהם מוליכים חשמל, והעוברים דרכם חוטפים אינספור זרמים מכאיבים. "המכשול הזה מגיע באופן מסורתי לקראת הסוף והוא המרתיע מכולם", מסביר אלון כהן, האיש שיוביל את המשלחת הישראלית. את רשימת המכשולים הסופית, כך מגלה כהן, מקבלים רק שלושה ימים לפני היציאה לדרך. ברגע האמת, למרות העייפות והקשיים, מתמודדים עם כל מה שמגיע, בעזרת עבודת צוות, תכנון קפדני ודחיפה הדדית.
מה עושים כשיש בעיית מוטיבציה על המסלול? כהן בן ה־53, שזו הפעם השביעית שהוא מוביל משלחת ישראלית למרוץ, צועק בקול רם "אחריי" ומזכיר לכולם את הסיבה העיקרית לכך שהם נמצאים שם מלכתחילה. זה גם הג'וק הפרטי שהניע אותו — מנכ"ל תזזיתי בפרינטר סנטר, חברה לפתרונות דפוס מתקדמים, וחובב ספורט אקסטרים — לטבוע בבוץ: גיוס כסף עבור עמותת "גדולים מהחיים" ובמיוחד פתיחת "גני חלומות" שנותנים מענה חינוכי ושיקומי לילדים החולים ומחלימים מסרטן. "כשצריך, אני מזכיר לחבר'ה סביבי כמה הילדים שעבורם אנו מגייסים את הכסף סבלו ועדיין סובלים", אומר כהן, "מה זה זרם חשמלי קטן לעומת כל הדקירות והזריקות שהם קיבלו בחייהם".
זו הסיבה שלשמה התכנסו חברי המשלחת הישראלית לטאף מאדר, וכולם מחויבים לה. מאז ינואר הם בתוכנית קשוחה שכוללת ארבעה אימונים שבועיים, שילוב של קרוספיט וריצה, במטרה להכינם לאתגר הקשה והמהתל בסקוטלנד.
אך מרכיב חשוב בהרבה מהכושר הגופני — וזה שיקול לא מבוטל בהחלטה אם אדם יימנה עם חברי המשלחת — הוא יכולתו לגייס כספים למען גני החלומות. סכום הגיוס המינימלי של כל חבר עומד על 30 אלף שקל. בין חברי המשלחת מספר לא מבוטל של בכירים במשק, בהם רפי שקולניק, מנכ"ל פעילות עסקית ב־Avaya; מיכל צוקרל, סמנכ"לית בנס טכנולוגיות; ואייל רייסמן, סמנכ"ל ב־TankU. הנטוורקינג הרחב שלהם הוא מפתח קריטי להצלחתם. בשנה שעברה הצליחו חברי המשלחת לגייס כ־3 מיליון שקל לתרומות. גם קבוצות אחרות מהעולם משתתפות לזכר אנשים או למטרות פילנתרופיות אך היקפי הגיוס שלהם קטנים בהרבה, וכאן רף התרומות עולה בכל שנה כשלאף אחד מחברי המשלחת שגם מנחים תוכנית מנטורינג למחלימים מסרטן, אין כוונה להוריד רגל מהגז. "עבורי זו דרך לנסות ולהודות לעמותת גדולים מהחיים", מספר חבר הנבחרת לירון סגל, מנהל צוות מחקר איומי סייבר ב־PayPal. בתו בת ה־5 אובחנה בלוקמיה בשנה שעברה, וגן החלומות שהוקם בכפר אז"ר, מעניק לה ולמשפחתה תמיכה חשובה ברגע של משבר.
רגעי הסיום של הטאף מאדר מרגשים מאין כמותם, מספרים המשתתפים הוותיקים. אחרי צליחת האתגרים והמכשולים, הדמעות שוטפות את הפנים ותמונות נשלחות מיד הביתה. "יש מנהג כזה שביום השיבה לעבודה בארץ מסתובבים במשרד עם סרט הראש שמקבלים בקו הסיום", מספר אחד מהם, "אבל התגלית הכי גדולה ומספקת היא האושר שהנתינה מעניקה".
טל נתנוביץ', סמנכ"ל בקרה, דיגיטל ומערכות מידע של קבוצת שיכון ובינוי, מדבר על כך במובנים של "מסע משנה חיים המעמיד הכל בפרופורציה הנכונה". בכל ביקור שלהם באחד מגני החלומות הפועלים כיום בארץ, רבות הודות להם, חברי המשלחת מקבלים תזכורת לכך שהמאמץ שלהם השתלם.