סגור

לא רק לגיקים: מדריך צפייה בדיסני פלוס

דיסני+ שמושק השבוע בישראל מהווה איום ממשי על שירות הסטרימינג הוותיק נטפליקס. את עיקר ההשקעה בתוכן בחרו בדיסני להוציא על פיתוח סדרות שבמרכזן יקומים מקבילים של מארוול ו"מלחמת הכוכבים"

יותר משנתיים וחצי אחרי שהושק שירות הסטרימינג דיסני+ באמריקה, הוא סוף סוף מושק השבוע גם בישראל.
בתקופה הזאת החל תאגיד דיסני - שכולל בתוכו גם את פיקסאר, מארוול, לוקאספילם, רשת ABC, נשיונל ג׳יאוגרפיק וסטאר פלוס (Hulu) - לאסוף משירותי הסטרימינג וערוצי ה־VOD המתחרים את התכנים שלהם, כך שבהדרגה כל תוכני דיסני יהיו זמינים באופן בלעדי רק בספרייה שלהם. לכן, היפרדו מסדרות מארוול של נטפליקס ("לוק קייג"״, "ג׳סיקה ג׳ונס"), דיסני+ בולעת אותן. ואם התרגלתם לעשות מרתונים ב־VOD של סרטי פיקסאר או מארוול, בקרוב תראו אותם נעלמים, כמו גם סדרות הספרייה של ABC ("האנטומיה של גריי", "משפחה מודרנית"). את הכל דיסני+ תאסוף בהדרגה לתוכה.
1 צפייה בגלריה
המנדלוריאן מתוך סרטי מלחמת הכוכבים הראשונים פנאי
המנדלוריאן מתוך סרטי מלחמת הכוכבים הראשונים פנאי
“המנדלוריאן". הקסם של סרטי ״מלחמת הכוכבים״ הראשונים
(צילום: דסני)
130 מיליון אנשים כבר מנויים לשירות. עם 221 מיליון מנויים נטפליקס הוא עדיין שירות הסטרימינג הנפוץ והחזק, זה ששינה סדרי עולם. דיסני הקימו את השירות שלהם כתגובה ישירה למהפכה הצרכנית שנטפליקס יצרה, ובמסדרונות האולפן דיסני+ קיבל את שם הקוד "הרוצח של נטפליקס". וזה עשוי לקרות: בשבועות האחרונים נטפליקס החלה לאבד מנויים, בעוד דיסני+ רק הולכת ומתחזקת, והציפיות הן שהיא תעקוף את נטפליקס ב־2024.
שירות דיסני+ גם מביס את נטפליקס בהשקעה בתוכן: בדיסני מתכננים להשקיע השנה 33 מיליארד דולר על תוכן לסטרימינג (הפקה ורכש), מול 18 מיליארד דולר של נטפליקס. למען ההגינות נדגיש ששליש מהסכום הזה מיועד לרכישת זכויות שידור למשדרי ספורט, תחום שנטפליקס לא עוסקת בו (עולם הספורט של דיסני+ מכונס תחת המותג ESPN, שבשלב הזה לא יהיה חלק מהשירות בישראל).
את עיקר הוצאות ההפקה שלהם השקיעו דיסני בסדרות הנספחות ליקומים הקולנועיים של מארוול ושל "מלחמת הכוכבים". סרטים בסדרת "מלחמת הכוכבים" לא נראה בקרוב בבתי הקולנוע - הם בשלבי תכנון, ועדיין רחוקים מהפקה - ורוב התכנים החדשים של העולם הזה עברו בשנים האלה לעולם הסטרימינג. הנה כמה מהסדרות של מארוול ולוקאספילם ששודרו בדיסני+ בשנתיים וחצי האחרונות, ואם הייתם ילדים טובים ולא גמעתם אותם באמצעים פיראטיים, כדאי להתחיל להשקיע בהם זמן כדי להדביק את הפער.
"המנדלוריאן" (לוקאספילם). עד כה זו ההברקה הכי גדולה של דיסני+ וסדרה נהדרת ומהנה. ג׳ון פברו ("איירון מן", "ספר הג׳ונגל") הצליח לעשות מה שאף אחד לא הצליח לפניו - אפילו לא ג׳ורג׳ לוקאס או ג׳יי.ג׳יי אברמס: ליצור סדרה שיש בה את הקסם והניחוח המקורי של סרטי "מלחמת הכוכבים" הראשונים. הוא עושה זאת על ידי יצירת סדרה שמתקיימת ביקום של "מלחמת הכוכבים", אבל ברובה המוחלט לא קשורה לדמויות מהסרטים המקוריים.
המנדלוריאן, בן למסדר כוכב הלכת מנדלור, הוא צייד גולגלות ושכיר חרב שמקבל משימה מ"הלקוח" (בגילומו של ורנר הרצוג): לאתר ולהביא אליו את "הילד", שהוא הדמות שקיבלה בתקשורת את הכינוי "בייבי יודה". המנדלורי, לראשונה בחייו, חש רגשות אחריות ומצפון ובמקום להביא את הילד אל הלקוח ולסכן אותו, מחליט להגן עליו ולהביא אותו לבני מינו - הג׳דיי. כל פרק בנוי כמערבון שבו המנדלורי הוא האקדוחן שמגיע העירה, מטפל בבעיה שמתעוררת שם, זוכה בפרס או ברמז לתחנה הבאה, וממשיך בדרכו. וזה נהדר.
"וונדה־ויז׳ן" (מארוול). במסיבת עיתונאים שהתקיימה לאחרונה הכריז מנכ"ל דיסני שהסדרה הכי נצפית בתולדות דיסני+ היא "לוקי", הספין־אוף מהעולם של תור. אבל הסדרה הטובה והמקורית ביותר שאולפני מארוול יצרו היא "וונדה־ויז׳ן". וונדה מקסימוף מגיעה לעיירה קטנה בניו ג׳רזי, כשהיא בטראומה ואבל אחרי מאורעות "הנוקמים: מלחמת האינסוף". שם היא בוראת לעצמה עיר מקלט שמושפעת מסדרות הטלוויזיה שהיא ראתה בילדותה. כל פרק מתרחש בעשור טלוויזיוני אחר, הוא גם בעל אמירה נבונה על האופן שבו הטלוויזיה ייצגה את המוסכמות החברתיות (ואולי אף יצרה אותם), והוא גם מסע לתוך מוח של דמות שהולכת ונהיית אפלה ומוטרדת יותר ויותר מפרק לפרק.
"הפלקון וחייל החורף" (מארוול). המיני־סדרה הזאת, בת שישה פרקים, ממשיכה את הסיפור שהסתיים ב״הנוקמים: מלחמת האינסוף״, אחרי שהמגן של קפטן אמריקה עבר לידיו של סם ווילסון (אנתוני מקי), שמונה להיות ממשיך דרכו של סטיב רוג׳רס בתור הקפטן. ווילסון מתקשה להסתגל לאחריות שבאה עם התואר "קפטן אמריקה" והוא ממשיך בתור הפלקון במשימה לחסל קבוצה קיצונית, שמייצרת חיילי־על, ומשוכנעת שתאנוס צדק כשעשה את הבליפ שהעלים חצי מהיקום. זה לא מאוד מתוחכם, אבל זאת סדרת אקשן והרפתקאות מצוינת, שככל הנראה מהווה הקדמה לסרט הרביעי של ״קפטן אמריקה״.
"אובי־וואן קנובי" (לוקאספילם). הסדרה החדשה ביותר מהיקום של "מלחמת הכוכבים": יואן מקגרגור שב ומגלם את דמותו של אובי־וואן קנובי הצעיר (את המבוגר גילם אלק גינס ב"מלחמת הכוכבים" המקורי), בסדרה שממשיכה את העלילה של הטרילוגיה השנייה של לוקאס: אחרי שאנאקין עבר לצד האפל והפך לדארת ויידר, אובי־וואן קנובי לקח את ילדיו התאומים, לוק וליה, למקומות מחבוא. הוא עצמו התמקם במערה בטאטואין, כדי לשמור על קשר עין עם לוק הצעיר. ההשקעה בה עצומה והיא מרהיבה לצפייה, ורק הסטואיות הפלגמטית של מקגרגור מאכזבת בה.