סגור

ניצחון לאוקראינה: בספורט כבר יש מנצחת בולטת

הספורטאית אנסטסיה ללטינה גילתה שאביה נשבה בידי הרוסים דקה לפני תחרות, ירוסלבה מהוצ'יך ברחה מההפצצות כדי להשתתף באליפות העולם באתלטיקה. למרות המתקפה על ארצן הספורטאיות האוקראיניות ממשיכות לקטוף מדליות. זלנסקי כבר כינה זאת נס

שעות ספורות לפני שהיתה אמורה לייצג את מדינתה במשחקים הפראלימפיים בבייג'ינג לפני שבועיים, גילתה אנסטסיה ללטינה האוקראינית כי אביה, שבימים כתיקונם היה אמור להיות לצדה ולעודד אותה, נפל בשבי הכובשים הרוסים. ללטינה איבדה את הריכוז וחשה שאין טעם שתיגש לקו הזינוק ותתמודד על מדליה בענף הספורט שבו היא מצטיינת: ספרינט ביאתלון בישיבה. "הם מכים את אבי", הסבירה הספורטאית הנכה בת ה־19 את תסכולה הרב ואי־יכולתה להתחרות, "הם מתאכזרים אליו".
אולם למרות הטרגדיות האיומות והמראות הקשים שנלווים לפלישה הרוסית, "אנחנו כאן כדי להילחם למען אוקראינה, עם אוקראינה ובשם אוקראינה", הכריזה אירנה בוי, ביאתלטית נוספת במשלחת הפראלימפית לבייג'ינג. בוי, ביחד עם שתי חברותיה לענף, אולכסנדרה קונונובה ולודמילה לישנקו, הצליחו לעשות את הבלתי ייאמן ולהרים במעט את המורל הלאומי של העם האוקראיני המדמם. הן זכו במדליות חשובות שהקפיצו את מדינתם למקום השני בטבלת המדליות הכללית — הישג היסטורי וחסר תקדים, "סוג של נס" היו שכינו זאת.

2 צפייה בגלריה
פנאי ירוסלבה מהוצ'יך מניפה את דגל אוקראינה אחרי שזכתה בזהב ב קפיצה לגובה
פנאי ירוסלבה מהוצ'יך מניפה את דגל אוקראינה אחרי שזכתה בזהב ב קפיצה לגובה
ירוסלבה מהוצ'יך מניפה את דגל אוקראינה אחרי שזכתה בזהב בקפיצה לגובה. בהתחלה פקפקה אם תצליח להשתתף בתחרות
(צילום: AFP)

בנאומו לאומה כמה ימים לאחר מכן, הנשיא וולודימיר זלנסקי לא יכול היה להישאר אדיש ל"נס" שהעניקו ספורטאיה הפראלימפיים של אוקראינה לעמו. "הראיתם לעולם מיהם בעצם האוקראינים", אמר, "עם נשק בידינו בשדה הקרב או אפילו עם רובה ספורטיבי על מסלול הביאתלון. הניצחונות שלכם שווים את משקלם בזהב, כסף או ארד".
עם זאת, חשוב לציין שחלק מהצלחתה חסרת התקדים של נבחרת אוקראינה, שמרבה להתברג במקומות המובילים בטבלת המדליות במשחקי החורף או הקיץ, קשורה באופן ישיר להיעדרותן של נבחרות רוסיה ובלארוס מבייג'ינג.
הניסים שחוללו הספורטאים הפראלימפיים האוקראינים לא היו היחידים שהתרחשו בשדה הקרב הספורטיבי בימים האחרונים. אחרי שנמלטה מביתה בדינפרו בגלל הקרבות העזים ונאלצה למצוא מקום מסתור במרתף עמוס אנשים, הצליחה ירוסלבה מהוצ'יך להימלט מעירה המופגזת, לגמוא 2,000 ק”מ שהפרידו בינה לבין בלגרד, ושם להשתתף בסוף השבוע שעבר באליפות העולם באתלטיקה לאולמות. "נדרשו לי מאות שיחות טלפון, החלפות כיוון רבות, להימלט מפיצוצים, שריפות, התקפות אוויריות וסירנות כדי להגיע", תיארה קופצת הגובה האוקראינית המצטיינת. אפשר לומר שעצם הגעתה לסרביה היה נס כשלעצמו.
2 צפייה בגלריה
מימין: אירינה ביו )ארד( ואולכסנדרה קונונובה במשחקים הפראלימפיים בבייג'ינג
מימין: אירינה ביו )ארד( ואולכסנדרה קונונובה במשחקים הפראלימפיים בבייג'ינג
מימין: אירינה ביו (ארד) ואולכסנדרה קונונובה (זהב) במשחקים הפראלימפיים בבייג'ינג
(צילום: Getty Images)

אבל הוא לא נגמר כאן. מי שהוגדרה "כעתיד של ענף קפיצות הגובה לנשים" לא התכוונה להסתפק רק בהגעה לבלגרד. מהוצ'יך, אלופת אירופה המכהנת ומדליסטית אולימפית מטוקיו (ארד), נכשלה פעמיים בגובה 2.00 מטרים. קפיצתה השלישית צלחה והרף הועלה ל־2.02 מטרים. מהוצ'יך, במכנסיים כחולים וגופייה צהובה, עברה את הגובה, בעוד יריבתה האוסטרלית, אלנור פטרסון, נותרה מאחור עם תוצאה של 2.00 בלבד.
קשה לדמיין את ההתרגשות באולם: עטופה בדגל של מדינתה, וכשמאחור עשרות אוהדים מנופפים בדגליה הצהובים־כחולים של אוקראינה, יצאה מהוצ'יך להקפת ניצחון על גבי מסלול הריצה באולם. "זה זהב בבלגרד", הכריז הקריין הנלהב. מהוצ'יך, באופן לא מפתיע, הקדישה את הרגע ההיסטורי לאזרחי מדינתה. "זה עבורכם", אמרה, "לכולכם, לאנשים וללוחמים".
לדבריה, לפני שנכנסה לאצטדיון המחשבות היחידות שחלפו בראשה עסקו בדברים האיומים המתרחשים כעת בביתה, "אפילו פקפקתי בכך שאוכל לקפוץ", הודתה לאחר הזכייה. למזלה, לצדה היה מי שכן האמין בה. "המאמן שלי אמר שאני חייבת לצאת לשם ולתת ביצוע עם יכולת וכושר כמו אלו שהיו לי לפני הפלישה הרוסית", סיפרה. גדודי צלמים רדפו אחר מהוצ'יך, כדי להנציח את הרגע וגם את החיוך הרחב שהתפשט על פניה בעת שהבינה שתואר אלופת העולם שייך לה ולבני עמה. פטרסון המובסת הכריזה כי "אני כל כך גאה בה, היא נאלצה להתמודד עם קושי אדיר שאף אחד לא אמור להתמודד איתו".
מהוצ'יך לא לבד, ביום שני זכתה האתלטית האוקראינית הצעירה מרינה בק־רומנצ'וק במדליית כסף בקפיצה משולשת למרחק 14.74 מטר. כך מתוך נבחרת זעירה של שישה ספורטאים בלבד שהצליחו להגיע לבלגרד, נולדו שתי מדליות. אף על פי שהיו מאוד רוצות להביא את המדליות לארצן ולחגוג את רגעי התהילה בקרב משפחתן, הספורטאיות לא יוכלו לשוב לאוקראינה כעת.
מהוצ'יך תמתין בסבלנות עד שהפסקת אש בין הצדדים תוכרז, וכמו רבים מבני עמה פניה מועדות כעת לגרמניה. שם תתאמן לקראת עונה עמוסה שאם תצלח, תוכל לספק אולי עוד כמה ניסים נוספים לאוקראינים.