סגור
פנאי מסעדת הקטן  הקטן  מסעדה
מנה מתוך מסעדת הקטן (צילום: עידו קבלן)

זה הקטן גדול יהיה: כוך אוכל שמציע תפריט גורמה

"הקטן" הוא כוך אוכל פצפון בשוק לוינסקי בתל אביב, שמציע תפריט גורמה מצומצם, אבל אדיר

לו היה קם פתאום לתחייה "מתי המקלל", בעל חמארת הבירה הקטנטנה והמיתולוגית בשוק לוינסקי שהלך לעולמו לפני ארבע שנים – הוא לא היה מזהה את השכונה שלו. מאז הפך למדרחוב, לפני כשלוש וחצי שנים, הפך השוק הוותיק והמנומנם לאחד ממוקדי המשיכה הקולינריים והתיירותיים הראשונים במעלה של תל אביב. אל המעדניות הבלקניות שעדיין פועלות ברחוב ("חיים רפאל", "יום טוב" ו"איסטנבול") וחנויות הפיצוחים־פירות יבשים־תבלינים, רובן של סוחרים יוצאי איראן שעדיין מחזיקות מעמד — הצטרפו ועדיין מצטרפים עוד ועוד בתי אוכל. אחת האטרקציות הקולינריות האחרונות והיותר מעניינות בשוק היא "הקטן" (איזה שם גדול!), המקום החדש של עידו קבלן הצעיר (בוגר "סנטה קתרינה", "המזנון" ו"בורק") בלוינסקי 46, בין פינת החלוצים לפינת זבולון, ממש מול "פיצוחי קליפורניה" הוותיקה וכל שאר הפיצוחיות האגדיות.
קבלן יושב בתוך חור בקיר — אין דרך אחרת לתאר את מה שהוא כנראה המסעדה הקטנה בעיר ואולי אחת הקטנות בעולם. שממנו הוא מוציא אוכל גורמה של ממש. ליושבים בשני (!!) כיסאות על הבר שמול ה"מטבח" ועוד כמה שולחנות שאינם יכולים להכיל יותר מ־30-20 כיסאות סביבם במצטבר. בתוך הכלום הזה, מצליח קבלן לחולל פלא קבלני של ממש ולהנפיק תפריט מצומצם אמנם, אבל רציני, מושקע ויומרני לרגעים (לרוב במובן הטוב של המילה דווקא).
1 צפייה בגלריה
פנאי מסעדת הקטן  הקטן  מסעדה
פנאי מסעדת הקטן  הקטן  מסעדה
(צילום: עידו קבלן)
ישבתי על הבר לחכות לבן שלי ובינתיים העברתי את הזמן עם כוס ריזלינג גרמני צונן של ד"ר לוסן ודים סאם בודד של חציל שהוגש עם קרם פרש, שמן חריף ושמן כפיר ליים, שקבלן מכין בעצמו. וזה נחמד. אם כי לא יכולתי שלא לתהות, שוב, למה צריך לשלם 20 שקל על ביס אחד.
בני הגיע והמשכנו עם סלט עגבניות זרעי מורשת עם קרוטונים של לחם מחמצת וגבינת תום שגורדה מעל. מאחורי השם המפוצץ הסתתר סתם סלט עגבניות עם קרוטונים. אבל אחלה של סלט. סשימי דג טרחון, שהגיע עם רוטב סויה־שמנת, שמן בצל ירוק ושמן צ'ילי, התגלה כיופי של מנה — טעימה, יפה להלל ונגמרה אחרי שלושה ביסים.
עכשיו לקחנו ברוסטקה של אנשובי אורטיז עם איולי מיסו תורמוס (אמרתי כבר שמתוחכם כאן?), פלפל חריף קלוי, מוצרלה ועלי זעתר טריים. זו היתה המנה המצטיינת של הערב שהזכירה ברי טאפאס טובים בסן סבסטיאן. כיף גדול.
סיימנו עם מנת קלמרי צלוי בטאבון, שהיתה המנה היחידה בערב שקצת התפקששה: הקלמרי נצרבו לשנייה ממש על צלחת מתכת לוהטת בטאבון עם קצת שמן, ואז שודכו לתבשיל שעועית לימה שבושלה כל הלילה בטאבון כדי להגיע למרקם שדומה קצת לפול שמגישים עם חומוס. כל זה הוגש עם עלי תיבול מרירים משהו (סלרי כמדומני) שקצת השתלטו על הטעם. כשסילקנו אותם הצידה, העניינים השתפרו פלאים.
סביר להניח שכשתגיעו אתם, וזה כדאי לכם, לא תמצאו את אותן מנות בדיוק, או בכלל. המנות כאן מתחלפות כמעט כל יום. אבל הכישרון יישאר.
לצד האוכל דגמנו גם קוקטייל נגרוני עם צ'ינר (משקה ביטר ארטישוקים איטלקי) שהיה מצוין.
"הקטן" הוא, אם כן, לא רק תוספת מבורכת לסצנת האוכל של השוק, אלא גם יופי של מקום להגיע אליו, אם תצליחו לתפוס שולחן.
הקטן, לוינסקי 46, תל אביב.
לפני הטיפ
2 כוסות ריזלינג גרמני – 96 שקל
דים סאם אחד – 20 שקל
סלט עגבניות – 49 שקל
סשימי- 72 שקל
קלמרי – 79 שקל
ברוסקטת אנשובי – 67 שקל
נגרוני – 48 שקל