סגור

הקדים מכה לתרופה: על הסדרה "ד"ר מוות"

"ד"ר מוות" מתארת את סיפורו של המנתח הראשון בארה"ב שנידון למאסר עולם באשמת רשלנות. סוף סוף סדרת טלוויזיה שבה רופאים הם כבר לא מלאכים בלבן

אחרי עשרות שנים של האדרת מקצוע הרפואה בסדרות טלוויזיה: מ"אי.אר." דרך "האנטומיה של גריי" ועד "האוס" ו"הרופא הטוב", צצה בזמן האחרון מין מגמת נגד, דווקא בשנתיים האחרונות כשצוותי בתי החולים הנלחמים בקורונה זוכים למחיאות כפיים בעולם (כשהרמת יד על רופא זה עניין מקומי).
"ד"ר מוות" הצטרפה ל"דופסיק", שתי סדרות טובות, המציגות רופאים הרחוקים מלהיות מלאכים. במקרה של "דופסיק", שעוסקת במגפת האופיודים בארצות הברית, חלק מהרופאים מוצגים כמי ששיתפו פעולה עם נציגי חברת התרופות ונהנו ממתנות שהרעיפו עליהם. ואילו "ד"ר מוות", שעלתה אתמול ב־HOT וב־yes VOD ומבוססת על מקרה אמיתי, מציגה רופא שרשלנותו פושעת והמערכת הרפואית, אף שמודעת לבעייתיות שלו, מגבה אותו ולא עושה די להרחיקו מחולים.
כמו ב"דופסיק" שבה מככב מייקל קיטון בתפקיד רופא, גם לפה גויסו מיטב שחקני הוליווד. ג'ושוע ג'קסון ("דוסון קריק", "הרומן") מגלם את הנוירוכירורג כריסטופר דאנץ', שנחשב לרופא אכזרי שגרם לשיתוק ולפציעה של כמעט 40 בני אדם ולמותם של שניים ממנותחיו. הוא מגלם אותו בתקופות שונות בחיים לאורך עשרות שנים, מהיותו רופא צעיר שנחשב לכוכב עולה, הצפוי להיות לאחד מהמנתחים המבריקים בארצות הברית, ומי שפיתח שיטה חדשנית לניתוחים בעמוד השדרה וכן מחקרים פורצי דרך; ועד לתקופות של הזנחה, שבהן שתה הרבה והסתבך לא מעט, עד שהובא לדין, פרט הידוע מההתחלה.
1 צפייה בגלריה
השחקן ג'ושוע ג'קסון בתפקיד של כריסטופר דאנץ' בסדרה ד"ר מוות פנאי
השחקן ג'ושוע ג'קסון בתפקיד של כריסטופר דאנץ' בסדרה ד"ר מוות פנאי
ג'ושוע ג'קסון ככריסטופר דאנץ' ב"ד"ר מוות". איש לא רצה להתעסק איתו
(צילום: באדיבות YES)
משפטו, המתואר במיני־סדרה של שמונה פרקים, נחשב לחסר תקדים בשל התוצאה המחמירה שלו. בפברואר 2017 הוא נידון למאסר עולם והיה לרופא הראשון באמריקה שנידון לעונש כה כבד בשל רשלנות מקצועית.
מי שנאבקו במערכת הרפואית שאיפשרה את העסקתו הם שני רופאים מנתחים שעבדו לצידו ונחשפו לחוסר הכשירות שלו. שמם רנדל קירבי ורוברט הנדרסון ומגלמים אותם בהתאמה כוכבי הקולנוע כריסטיאן סלייטר ואלק בולדווין (כמובן שלפני התקרית שהיה מעורב בה באתר הצילומים של "ראסט", ובה רשלנות פושעת גרמה למותה של צלמת, ובכל זאת קשה להתנתק מהמידע הזה בזמן הצפייה). הסדרה עוקבת אחר הרופא הנריקסיסט, אבל גם בוחנת את הסביבה המטפחת טיפוסים מסוגו ומתגמלת אותם היטב. במקביל למערכת הרפואית מוצגת גם המערכת המשפטית שמגלה גם היא חוסר חשק להילחם בדאנץ'. אנה סופיה רוב ("יומני קארי בראדשו") מגלמת היטב את עורכת הדין הצעירה הנרתמת למשימה. ובכלל לא מזיק שהסדרה מלאה בשחקנים מעולים בתפקידי משנה כמו קלסי גראמר כרופא בכיר שהזניק את הקריירה של דאנץ' וגרייס גאמר ("מר רובוט") בתפקיד שותפתו וחברתו.
יש בסיפור הזה הרבה אזורים אפורים שיכלו להיות אפרוריים, אבל היא מצליחה להעמיק ולהבהיר מבלי לאבד מהתנופה שלה. האחראי לזה הוא חומר הגלם שהוגש והוסדר מראש — בפודקאסט בעל אותו שם. בסופו של דבר הרופאים הטובים מביסים את הרופא הרע, ובימים אלה זה מידע חיוני.