סגור
מתוך הסרט שומר הברים פנאי
ג'ייק ג'ילנהול ב"שומר הברים". סרט שהוא עירוב של מערבון, פילם נואר וסרט בלשים. ובאופן מפתיע משעשע במיוחד (צילום: Amazon Prime)

הרימייק ל"שומר הברים": סרט אגרופים כיפי עם חוש הומור נהדר

ג'ייק ג'ילנהול והבמאי דאג ליימן חידשו באמזון פריים את "שומר הברים" משנות השמונים, והפכו אותו להצלחה מפתיעה. סוד הצלחתו טמון בכך שהוא ממש לא לוקח את עצמו ברצינות

אף אחד לא ביקש או חיכה לרימייק ל"שומר הברים", הסרט עם פטריק סווייזי מ־1989, אבל הנה הוא הגיע ישירות לשירות הסטרימינג אמזון פריים, ועוד עם אילן יוחסין יוקרתי הרבה יותר מהסרט המקורי: במקום הבמאי האלמוני ראודי הרינגטון, את הסרט החדש ביים דאג ליימן ("גו", "זהות כפולה"), במאי אקשן משובח, ואת מקומו של סווייזי המנוח ממלא כעת ג'ייק ג'ילנהול, שאחרי תפקידי מופת ב"הר ברוקבק", "חיית הלילה" ו"אסירים", החליט לפני כמה שנים להפוך לשרירן בעל גוף בסרטים "ספיידרמן: אין דרך הביתה", "אמבולנס" ו"החוזה". עכשיו הוא מפגין גוף מפותח בסרט הזה, שכולו טסטוסטרון וסטרואידים, אבל מתגלה כסרט אגרופים עם חוש הומור נהדר. על פי טבלת הרייטינג החדשה של "וראייטי", "שומר הברים" היה תוכן הסטרימינג הכי נצפה בעולם בשבוע האחרון עם כ־14 מיליון צפיות (ואם אפשר להניח שבממוצע צפו בכל צפייה לפחות שני אנשים, זה כבר 28 מיליון צופים). גם בישראל, על פי האפליקציה של פריים, זה הסרט הכי נצפה שם כרגע.
אבל את ליימן זה הרגיז. כשאמזון הודיעה שהסרט יופץ אך ורק בסטרימינג, בלי שום גיחה לבתי הקולנוע, ליימן כעס באופן פומבי ואיים שלא יגיע לבכורת הסרט בפסטיבל SXSW. בסוף הוא הגיע, אולי כי הוא נזכר שאת "צלף" - הסרט הראשון שאמזון הפיקה ב־2017 - הוא ביים, אז איך הוא יכול לכעוס על מפלצת שהוא עצמו ברא.
בישראל, לו היה מופץ בבתי הקולנוע, יש להניח ש"שומר הברים" המחודש היה מצליח, אבל בבתי הקולנוע באמריקה? לא בטוח. העיפו מבט ברשימת הסרטים המוצגים בארץ, בעיקר בסינמה סיטי, כמעט בכל רגע נתון תוכלו למצוא שם סרט עם ברוס וויליס (שהפסיק לצלם סרטים לפני ארבע שנים מפאת מחלתו), מל גיבסון (האנטישמי האהוב ביותר על הקהל הישראלי), ג'ררד באטלר או ליאם ניסן. עכשיו חפשו איפה עוד הופצו הסרטים האלה? בדובאי, אינדונזיה, כווית, לבנון. וישראל. לא בארה"ב, בריטניה או רוב מדינות אירופה. שם כבר אין שוק לסרטים גבריים, שבמרכזם גברים לבנים, שמתנהלים מקרב יריות לסצנת מכות. אפילו "משימה בלתי אפשרית 6" של טום קרוז כבר יצא מפונצ'ר מההפצה האמריקאית. "שומר הברים" המחודש הוא אומנם סרט מעט מתוחכם, מושקע ושנון יותר מהסרטים הללו, אבל בסופו של דבר העובדה שהוא נסמך על נוסטלגיה לקולנוע השרירני של שנות השמונים היא זו שנעלה אותו בכלא הסטרימינג.
דאג ליימן הוא במאי שאני אוהב, שאחת לכמה שנים עומד לפני פריצה גדולה ואז שוב משתבלל לסרטים קטנים יותר. כבמאי וצלם עצמאי הוא הזניק את הקריירות של וינס ווהן וג'ון פברו עם "סווינגרס". הוא גילה את תסריטאי־העל ג'ון אוגוסט עם "גו" ואת תסריטאי־העל סיימון קינברג עם "מר וגברת סמית" (שהפך באחרונה לסדרה מתוקה של אמזון, שגם היא מובילה בטבלאות הצפייה בשירות). הוא ביים את "קצה המחר" עם טום קרוז, אחד הסרטים הכי טובים של העשור האחרון, וכבר שנים מדברים על זה שהוא וקרוז מתכננים לצלם יחד סרט בחלל, סרט שהקורונה דחתה וממשיך להידחות עד שקרוז יגמור את ריצותיו בסרטי "משימה בלתי אפשרית".
"שומר הברים" הוא בהחלט לא הסרט שיחזיר את ליימן לליגת־העל, אבל אני סומך עליו שכשהוא בוחר פרויקט, יש לו איזה רעיון קולנועי שהוא רוצה לבחון. כל סרט קטן שלו, מבחינתי, הוא אטיוד לסרט הגדול הבא. וב"שומר הברים" ליימן עושה ניסויים עם בימוי סצנות מכות שנראות כמו משחק מחשב, עם עדשות רחבות, תנועות מצלמה ארוכות וזוויות משונות.
אבל זה בעיקר סרט שמסרב לקחת את עצמו ברצינות. ממש כמו הסרט המקורי זהו, למעשה, מערבון. האקדוחן להשכיר שמגיע לעיירה קטנה הנשלטת על ידי חבורת בנדיטים והוא עושה בה סדר. לא צריך הבנה גדולה בז'אנרים קולנועיים כדי להבין את זה: יש דמות של ילדה קטנה בחנות ספרים שאומרת לנו את זה במפורש - הסרט מתרחש באיי פלורידה אבל הוא מערבון לכל דבר. עם תנינים. את משחקי הקולנוע הסרט ממשיך עם הלוקיישן: איי הקי של פלורידה, כמעין מחווה ל"קי לרגו", הפילם נואר עם המפרי בוגארט ולורן בקול. האי הבדיוני שבו מתרחשת עלילת "שומר הברים" נקרא גלאס קי, כלומר - מפתח הזכוכית, על שם תעלומת הפשע שכתב דשיאל האמט. וכך, בעלילה אחת, מלאת משחקי מילים ובדיחות סלפסטיק, ליימן וכותביו דוחסים מחוות למערבון, פילם נואר וסרט בלשים. ובאופן מפתיע ומשעשע במיוחד, יש בו גם מחוות לסרטים של ג'יימס קמרון, כולל רצף ציטוטים משעשעים מאוד מ"שליחות קטלנית" המקורי, וגם מ"שקרים אמיתיים", שצולם באותם איים דרומית לפלורידה. ליימן וג'ילנהול הגיעו להשתעשע, ו"שומר הברים" אכן מרוויח מזה שהוא לא רק מבוים מצוין, הוא גם לא לוקח את עצמו ברצינות. סרט מכות עם קריצות.