סגור
שלמה קרמר
שלמה קרמר (צילום: שלומי יוסף)

שלמה קרמר מייסד קרן תמיכה לאמנים ישראלים ותיקים בתחומי המוזיקה, השירה והקולנוע

קרמר, ממייסדי צ'ק פוינט, והחוקרת פרופ' נעמה פרידמן הקימו את קרן קודה, שתקציבה ההתחלתי הוא 5 מיליון שקל ל-3 השנים הבאות. היא תתמוך ב-5 עד 10 אמנים שתרמו תרומה משמעותית. קרמר: "חשבתי על אנשים שבחרו בדרך אחרת של יצירה שאינה נותנת את אותו ביטחון כלכלי. חברה צריכה להגיד תודה לאנשים שהקדישו את החיים שלהם עבורה"

שלמה קרמר, ממייסדי תעשיית ההייטק, והחוקרת פרופ' נעמה פרידמן הודיעו הבוקר על הקמת קרן קודה לתמיכה באמנים ישראלים ותיקים שיצירתם מהווה חלק משמעותי מהתרבות הישראלית, אשר תאפשר להם לחיות בכבוד ולהמשיך ליצור. התקציב ההתחלתי הוא 5 מיליון שקל לשלוש השנים הקרובות.
"אני מתעסק בעולם של יצירה שכן מספק תמורה כלכלית (אני רואה את ההייטק לגמרי עולם של יצירה). מכיוון שאני צורך ונהנה מהתרבות הישראלית חשבתי על אנשים שבחרו בדרך אחרת של יצירה שאינה נותנת את אותו ביטחון כלכלי בשנים מאוחרות יותר. משם נולד הרעיון", מספר קרמר לכלכליסט.
בשלוש השנים הבאות תתמוך הקרן ב-5-10 אמנים ותיקים מתחומי המוזיקה, השירה והקולנוע (עם אופציה להארכה). מטעמי שמירה על פרטיותם קרמר לא יכול לשתף בשמותיהם אבל מדגיש כי מדובר באמנים שתרמו תרומה משמעותית לתרבות ונתקלים בקשיים כלכליים ומצבי חיים מאתגרים. שם הקרן לקוח מהמונח המקצועי קודה שהוא קטע הסיום ביצירה מוזיקלית.
קרמר, מנכ"ל קייטו נטוורקס, ממייסדי צ'ק פוינט ואימפרבה, ופרידמן, נוירופסיכולוגית קוגניטיבית, מהחוקרות הבולטות בישראל בתחום השפה והמוח, מכירים מתקופת שירותם הצבאי. הקרן נולדה ממפגש בין השניים בו סיפרה לו על ליווי ותמיכה שלה באמן ידוע עד להפקת אלבום. "כשנעמה סיפרה לי על המפעל האישי שלה זה עשה קליק עם רעיון שישב אצלי שנים והתגייסנו להפוך את זה למשהו יותר ממוסד. המטרה היא שהקרן בעתיד תוסיף עוד אמנים לשורותיה ותעניק מלגת חיים לשלוש שנים לאמנים שיש להם פורטפוליו ותרומה אמיתית ורחבה לתרבות הישראלית, ויש להם צורך בתמיכה הזאת".
המלגות שתעניק הקרן יהוו מערכת תמיכה דינמית שתכסה את ההוצאות הישירות שנובעות מתהליך היצירה - משעות אולפן להקלטות ועד מצלמות ומחשבי עריכה, לצד הוצאות מחיה שוטפות – דיור, שירותי רפואה, תחבורה ועוד.
בשנתיים האחרונות, מאז מתקפת השבעה באוקטובר, נרתם המגזר הפרטי והעסקי לסיוע בכל התחומים. אנשים תרמו כספים ומשאבים, מה שאמור להיות תפקידה של המדינה. על השאלה האם זה אינו תפקידה של המדינה לתמוך באמנים אומר קרמר: "העובדות הן שאף אחד לא עושה את זה. הרעיון הזה הוא רעיון חדשני לא רק בישראל אלא גם בשאר ארצות העולם. אני לא מכיר קרן מהסוג הזה של open residency לאמנים מבוגרים וזה לגמרי סטארט-אפ בתחום הפילנתרופי. אנחנו חיים בעולם שאנחנו חיים, ולכן אנחנו נעשה את זה".
איך בוחרים את האמנים?
"נעמה וצוות של יועצים שעובדים איתה יעסקו בבחירה. בכל מקרה איך שלא נבחר לא נוכל לכסות את כולם אבל ננסה את המשמעותיים ביותר ואלה שבאמת זקוקים לזה".
האם הכסף גויס מאנשים פרטיים?
"הכסף גויס רק ממני. אני מוצא את זה חשוב מאוד ואני מקווה שאני הראשון אבל לא האחרון שעושה את זה. חברה צריכה להגיד תודה לאנשים שהקדישו את החיים שלהם עבורה, שתרמו לתרבות הישראלית, או כל מדינה אחרת באותה מידה, וזו דרך להכיר להם תודה על זה".