סגור

לא פוסחים על כלום: מה כדאי לעשות עם הילדים בחופשת החג?

בין הנחיות פיקוד העורף לחופשת הפסח, שלל המלצות לפעילויות עם הילדים: מחידות מדע מטורללות, דרך הביס הכי ביתי בעולם ועד הפיכה לגיבורי קומיקס

ספרים: מה קורה עם סבא / שירי לב־ארי

הנה שעשוע משותף להורים ולילדים בשעות הפנאי: הספר "מה היה קורה אם" מאת רנדל מונרו (הוצאת מודן) מעלה שאלות היפותטיות משונות מתחום המדע, ועונה עליהן תשובות רציניות. למשל, אם ישחררו דינוזאור טי־רקס בניו יורק, כמה בני אדם הוא יצטרך לטרוף כדי לקבל את מנת הקלוריות היומית שלו? מה יקרה אם מערכת השמש תתמלא במרק? האם אפשר לבנות בניין של מיליארד קומות? אם היקום יפסיק להתפשט, כמה זמן ייקח לנסוע במכונית אל קצה היקום?
רנדל מונרו הוא אמן אמריקאי, מתכנת ולשעבר מהנדס רובוטיקה בנאס"א, שידוע גם כיוצר הקומיקס המקוון xkcd, שהפך לקאלט. יש לו בלוג בשם "?What If" שבו גולשים שואלים שאלות אבסורדיות, בדרך כלל בנושאי פיזיקה או מתמטיקה, והוא עונה עליהן תשובות עם הרבה ידע. את ספרו "מה אם?" פרסם בהתבסס על חומרי הבלוג, וכעת רואה אור ספר ההמשך "מה היה קורה אם". דרך השאלות המשעשעות והמוזרות הוא מרחיב ידע על כדור הארץ, אסטרונומיה, כימיה וביולוגיה. ההסברים מלווים באיורי קומיקס משעשעים.
הסופר זאב סמילנסקי מפרסם ספר ראשון לילדים: "הלוויתן של סבא, סיפור לסבאים לספר לנכדים" (הוצאת פטל, עם איורים של רותי קפלנסקי). זה סיפור ששייך למסורת הסבא הילדותי והנכד הרציני, אבל יש בו אמיתות מורכבות. הסבא והסבתא מגיעים לבקר את שלושת הנכדים שלהם שגרים בבריסל. הסבא מנסה להתחבב על נכדיו ומתחרה באהבתם לסבתא, ומשתמש לשם כך בכל מיני שיטות.
6 צפייה בגלריה
עטיפות הספרים מימין: "מה היה קורה אם?" ו "הלוויתן של סבא" פנאי
עטיפות הספרים מימין: "מה היה קורה אם?" ו "הלוויתן של סבא" פנאי
עטיפות הספרים מימין: "מה היה קורה אם?". משמאל: "הלוויתן של סבא". שאלות מרתקות ושטויות שעושה סבא
(קרדיט: הוצאת מודן, הוצאת פטל)

טלוויזיה: שאלות שכן נעים לשאול / רותה קופפר

כל כך הרבה שאלות התעוררו בקרב ילדים בשבת בלילה: למה האיראנים תוקפים את ישראל? הטילים יגיעו לכאן? אנחנו בסכנה קיומית? אפשר לסמוך על הממשלה? טוב, השאלות האחרונות הן של מבוגרים יותר, בעצם שלי. אבל "סליחה על השאלה ילדים" היא הגרסה עם הילדים לאחת מתוכניות הדוקו־ריאליטי הכי יפות וחשובות של התאגיד. בכל פרק יושבים כשמונה ילדים שהם נציגים של קבוצת מיעוט מסוימת. הם נשאלים שאלות מסקרנות שלרוב לא מעזים לשאול אותן “מטעמי נימוס” ועונים עליהן בכנות.
כל הפרקים נמצאים בכאן בוקס וביוטיוב. הילדים נבחרים בקפידה והם ממלאים את הלב. העונה הרביעית עלתה לפני כחודש וחצי ובינתיים בפרקים שעלו, השאלות הופנו לילדים מגמגמים, ילדים עם סוכרת נעורים, אחים חורגים, ילדים שעברו תאונות דרכים והראשונה הוקדשה ל"אהבה ראשונה", כל כך הולם לתוכנית שהיא כולה אהבת אדם, אהבה בכלל. וזה כל מה שאנחנו צריכים, בוודאי עכשיו.
6 צפייה בגלריה
מתוך סליחה על השאלה ילדים ב כאן פנאי
מתוך סליחה על השאלה ילדים ב כאן פנאי
מתוך "סליחה על השאלה ילדים". תשובות כנות שמרחיבות את הלב
(צילום: באדיבות כאן חינוכית)

מתכון: קצוץ דק וטעים / חיליק גורפינקל

אין יותר אוכל של בית מקציצות. גם לילדים וגם להורים שמכינים אותן. ואפשר כמובן ביחד. זה מרגיע, זה מנחם, זה טעים. זה בית. קחו חצי קילו בשר טחון, אם אפשר צלעות או צוואר, ערבבו היטב עם בצל אחד קצוץ דק, חצי חבילת פטרוזיליה קצוצה, ביצה אחת, חצי כוס פירורי לחם, מלח ופלפל. מי שרוצה יתבל גם בקצת בהרט לקציצות ומשקיענים יחליפו את פירורי הלחם בלחם רטוב וסחוט ואז מפורר היטב. חממו מחבת עם שמן צמחי רגיל (יעני קנולה) רדוד אבל לא מדי. כשהשמן חם אבל לא מדי (לא מעשן כבר חלילה ואפילו עוד לא מבעבע) הניחו בתוכו את הקציצות שיצרתם בידיים וטגנו 2‑3 דקות על כל צד על להבה גבוהה מונמכת. הכי כיף לאכול בתוך סנדביץ' עם עגבנייה וחסה, או אפילו בלי כלום.
6 צפייה בגלריה
קציצות במחבת פנאי
קציצות במחבת פנאי
קציצות במחבת. הכי טעים, הכי קל, הכי מנחם
(צילום: חיליק גרונפינקל)

מוזיאונים: תופסים גל מדעי / מאיה נחום שחל

המוזיאונים פועלים כסדרם ומציעים שלל תערוכות לילדים ויש בהם גם מרחבים מוגנים במידת הצורך.
המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס מזמין לבקר בתערוכות החדשות: "השנה שהיתה 2023", "העולם בדרכי נעם" ו"נירמו ואלנבוגן מזהים תהליכים". בנוסף תתקיים פעילות "עשו זאת בעצמכם": הורים וילדים מוזמנים לרכוש ערכת קומיקס אישית בחנות המוזיאון ב־15 שקל, ולהתנסות ביצירת סיפור מצויר פרי דמיונם.

6 צפייה בגלריה
קריקטורה של נעם נדב ב מדיטק והמוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס פנאי
קריקטורה של נעם נדב ב מדיטק והמוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס פנאי
קריקטורה של נעם נדב
(איור: נעם נדב)
מוזיאון תל אביב לאמנות מציג תערוכה לילדים במרכז החווייתי למשפחה תחת הכותרת "בשמיים ראיתי קשת" שבמרכזה מיצב המורכב מצמחים ובעלי חיים, עשוי כולו נייר, פרי דמיונה ומעשה ידיה של היוצרת מירב פלג. שם התערוכה לקוח משיר הילדים המוכר של לאה גולדברג "קשת בענן". המבקרים בתערוכה מוזמנים לקחת בה חלק ולקפל במלאכת האוריגמי ציפורים ופרפרים בעזרת סרטונים ולקשט איתם את הקירות התכולים מסביב. הכניסה לתערוכה ולמוזיאון לילדים ונוער עד גיל 18 חינם. לשעות פתיחה להתעדכן באתר המוזיאון.
6 צפייה בגלריה
מיצב נייר של מירב פלג מוזיאון תל אביב פנאי
מיצב נייר של מירב פלג מוזיאון תל אביב פנאי
מיצב נייר של מירב פלג
(צילום: דור קדמי)
מדעטק, המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בחיפה מציג תערוכה חדשה לכל המשפחה: "מגלים גלים", המדגימה בצורה חווייתית ואינטראקטיבית את מאפייני הגלים הבלתי נראים והופכת אותם למוחשיים. יתקיימו מופע קסמי מדע ופעילויות וסדנאות מדעיות מקוריות והילדים יחפשו ויתפסו גלים ברחבי המוזיאון. עוד במוזיאון מוצגות עשרות תערוכות קבע, יש פארק מדע פתוח, מרכז החדשנות וכן מתחם הגיל הרך. הכניסה עד גיל 5 ללא תשלום. פרטים והזמנת כרטיסים באתר המוזיאון.
6 צפייה בגלריה
מתוך התערוכה מגלים גלים ב מוזיאון המדע פנאי
מתוך התערוכה מגלים גלים ב מוזיאון המדע פנאי
“מגלים גלים” במוזיאון המדע
(צילום: מושון תמיר)