סגור

בשלב ראשון יפוטרו 175 עובדים - דיסני תוריד הילוך בסטרימינג ותתמקד מחדש בסרטי פיקסאר

למרות ששירותי הסטרימינג דיסני פלוס והולו רשמו לראשונה רווח ברבעון השני, מנכ"ל ענקית הבידור לא מרוצה מקצב צמיחת המנויים ומאיכות התכנים. האסטרטגיה החדשה: חזרה למודל המסורתי של הפצת סרטי פיקסאר בבתי הקולנוע  

האכזבה של חברת דיסני משירותי הסטרימינג שלה תעלה עתה במשרותיהם של עשרות מעובדי אולפני פיקסאר. אולפני האנימציה שבבעלות ענקית הבידור החלו שלשום בפיטוריהם של 14% מכוח האדם, זאת על רקע שינוי האסטרטגיה והחלטה להתמקד בסרטים על חשבון פיתוח סדרות לסטרימינג.
לפי גורמים המעורים בנושא שצוטטו בסוכנות רויטרס, כ־175 אנשים יושפעו מהמהלך. מדובר בהיקף נמוך מכפי שהעריכו בינואר, אז דווח על צפי לקיצוץ של כ־20% מהעובדים. כעת, בכוונת פיקסאר לחזור ולהתמקד בסרטים, כאשר במקביל יחזרו האולפנים למודל המסורתי ויפיצו אותם בבלעדיות בבתי הקולנוע לפני שיהיו זמינים בסטרימינג. בהתאם, באולפנים יפסיקו לייצר תכנים מקוריים לדיסני פלוס. "אנחנו חוזרים להתמקד בסרטים", בישר נשיא פיקסאר ג'ים מוריס בהודעה לעובדים.
2 צפייה בגלריה
Walt Disney Company CEO Bob Iger בוב איגר דיסני
Walt Disney Company CEO Bob Iger בוב איגר דיסני
מנכ"ל דיסני בוב איגר. מוביל תוכנית התייעלות
(צילום: REUTERS/Mario Anzuoni)

מדובר במהפך באסטרטגיה לאחר שבשנים האחרונות נתנה עדיפות ליצירת תכנים לסטרימינג. בהתאם, בפיקסאר, שיצרו להיטים קולנועיים כמו "צעצוע של סיפור" ו"למעלה", גייסו עובדים נוספים לפיתוח סדרות מקור שהיו מיועדות לפלטפורמות הסטרימינג, דיסני פלוס והולו. האסטרטגיה הזו הוכתבה על ידי המנכ"ל לשעבר בוב צ'אפק שפעל במרץ לקידום הפלטפורמות הללו. אולם, המנכ"ל בוב איגר, שחזר לתפקיד לאחר הדחתו של צ'אפק לפני כשנה וחצי, הוביל תוכנית חיסכון בעלויות, שכללה גם קיצוץ בהוצאות על פיתוח תכנים לסטרימינג, וזאת מתוך מטרה להגיע לרווחיות בדיסני פלוס ובהולו.
המהלכים הללו התחילו לשאת פרי, ומוקדם יותר החודש דיווחה דיסני על רווח ראשון בסטרימינג, זאת למרות הפסד בקבוצה כולה ברבעון השני שהסתיים במרץ. בדיסני פלוס והולו דיווחו על רווח תפעולי של 47 מיליון דולר לעומת הפסד של 587 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות טיפסו ב־13% ל־5.64 מיליון דולר. הקבוצה דיווחה על הפסד של 20 מיליון דולר ברבעון השני לעומת רווח של 1.27 מיליארד דולר שנה קודם לכן.
למרות ההשקעה בתכנים והמעבר לרווח בסטרימינג, דיסני פלוס לא עמדה ביעד של 260 מיליון מנויים גלובליים והגיעה ל־153.6 מיליון בלבד. לטענת איגר, הבהלה ליצירת תכנים פגעה באיכות, וכעת הוא מבקש להוריד מנפחי ההפקה כדי לשדרג מחדש את איכות התכנים.
אולפני פיקסאר, המעסיקים כ־1,200 עובדים, נרכשו על ידי דיסני ב־2006 במסגרת המאמצים להחיות את חטיבת האנימציה ונחשבו לבעלי מגע קסם בזכות להיטים כמו "משפחת סופר על" ו"למצוא את נמו". אולם, לפני שנתיים החלה הידרדרות בעקבות כישלון "שנות אור" שהתבסס על דמותו של באז שנות אור מ"צעצוע של סיפור" והופק בתקציב של 200 מיליון דולר. לשם השוואה, "משפחת סופר על 2" שיצא ב־2018 עם תקציב זהה, הכניס 1.2 מיליארד דולר בקופות.
גם הסרט "אלמנטלי" שיצא ב־2023 אכזב בקופות והכניס 500 מיליון דולר בלבד. אחת הטענות היתה, כי דיסני עצמה החלישה את המותג, לאחר שבעקבות המגפה וסגירת בתי הקולנוע העלתה שלושה סרטים ישירות לדיסני פלוס, מבלי שהוקרנו קודם לכן בקולנוע.
"במהלך הקורונה הרגלנו את הקהל שלנו לצפות בסרטים שלנו בדיסני פלוס בעיקר כי לא היתה ברירה", אמר מוריס בריאיון למגזין "וראייטי" ב־2023. "לאורך תקופה מסוימת, זה היה הדבר היחיד שיכולנו לעשות. כעת ניאלץ לעבוד קשה כדי לשנות את המגמה ולשכנע משפחות להגיע לקולנוע ולא להמתין כמה חודשים כדי לצפות בסרט בדיסני פלוס".
בעקבות האכזבות האחרונות, בדיסני דחו את מועד השקת Elio, סרט המספר על ילד בן 11 המשוגר בטעות לחלל, מחודש מרץ השנה ליוני 2025. עם זאת, ביוני הקרוב יעלה סרט ההמשך ל"הקול בראש", ובחברה תולים בו תקוות רבות שיצליח להחזיר את הצופים לבתי הקולנוע.
הקיצוצים בפיקסאר מגיעים בעקבות פיטורים נרחבים יותר בחברה־האם. בשנה שעברה פיטרה דיסני כ־8,000 עובדים במסגרת תוכנית ארגון מחדש וקיצוץ של 5.5 מיליארד דולר בעלויות, רובם בחטיבות הבידור, כולל דיסני פלוס. כמו כן, פוטרו באותה עת 75 עובדים בפיקסאר, סבב הפיטורים הראשון באולפנים מאז פיטורי 50 עובדים ב־2013. הפיטורים בחברה־האם יצגו 3.6% מכוח האדם הגלובלי.