סגור

דעה
מדוע לא אצפה במשחקי נבחרת ישראל בכדורגל

ירון נוידרפר, מנכ"ל Social Finance Israel, לא מעכל את הזימון של עומר אצילי לנבחרת ישראל. המגמה בעולם היא בחירות מוסריות יותר וההתאחדות לכדורגל הולכת לכיוון ההפוך

בשבוע בו מדינת ישראל כל כך גאה בספורטאים הישראלים באולימפיאדת טוקיו בכלל ובספורט הפאראלימפי בפרט, בימים בהם ערכי הספורט של כבוד האדם, גדולת הרוח והוגנות גודשים את מסכי הטלוויזיות בכל העולם, דווקא בתקופה הזו בוחרת ההתאחדות לכדורגל בישראל את הכיוון ההפוך. במקום שהנבחרת תהיה מקור של גאווה, של אחדות העם וחלקיו, של ערכים ושל כבוד – היא הופכת להיות מקום המוכן לקבל ביזוי נשים והסתה.


זימונם מחדש של עומר אצילי ומואנס דבור לנבחרת, מלמד שההתאחדות איבדה את דרכה הערכית והמוסרית. מאחר ששחקניה מייצגים את כלל החברה הישראלית, מצופה מהם לנהוג לפי סט של ערכים שכולל הוגנות, כבוד, וסולידריות לקהילה.

2 צפייה בגלריה
מכבי חיפה חגיגה עומר אצילי 1
מכבי חיפה חגיגה עומר אצילי 1
עומר אצילי במדי מכבי חיפה
(צילום: עוז מועלם)

ההתבטאות של דאבור כנגד מדינת ישראל לכאורה, ואצילי שהתרועע עם קטינות - אינם מייצגים ערכים אלו.
בשנים האחרונות אנו עדים לכלכלה העולמית שצועדת בדיוק בכיוון ההפוך. התופעה החלה לפני כ-15 שנה, אולם צוברת תאוצה מדהימה בשנים האחרונות. דור של משקיעים כבר אינו מסתפק בהשאת תשואה בלבד; לא, הם רוצים שהכסף שלהם יושקע בהתאם לערכים שלהם.
כך אנו יכולים לראות תחומים שלמים שהפכו כמעט לא לגיטימיים בעיני משקיעים רבים, כולל מוסדיים, וביניהם נוכל למצוא נשק, טבק, תחומים עתירי זיהום סביבתי, פורנוגרפיה, הימורים ועוד.
דור המשקיעים הזה, בחלקם הגדול צעירים יחסית, הוא דור שמחפש לקחת אחריות חברתית, לקדם רעיונות של צדק חברתי ודאגה לחברה (society), ומצפה ממוסדות השלטון והגופים שמתיימרים לייצג אותו לפעול גם הם לפי ערכים אלה.
כ-50% מסך הכספים המנוהלים בעולם, (כ-80 טריליון דולר) מנוהלים כיום לפי עקרונות חברתיים וסביבתיים, והביטוי השקעות אימפקט או ESG הפך להיות שגור בישיבות דירקטוריונים, ועדות השקעה ובמשרדי רואי החשבון הגדולים בעולם.
גם בישראל המגמה העולמית מתפתחת יפה, ורק לפני שבועות ספורים הודיע אלטשולר-שחם, בית ההשקעות הגדול בישראל, כי לא יבוצעו השקעות חדשות בחברות הפועלות בתחומי הפחם, בגז ובנפט וההשקעות הקיימות של בית ההשקעות בתחום הדלקים הפוסיליים יופחתו בהדרגה, עד לסיומן המוחלט. באותו הקשר הקים בית ההשקעות השוויצרי UBS קרן השקעות שתשקיע רק בחברות בהן יש ייצוג הולם של נשים בהנהלה, בדירקטוריון, או שהיזמים הן נשים.
2 צפייה בגלריה
אימון נבחרת ישראל בכדורגל לפני המשחק מול סקוטלנד
אימון נבחרת ישראל בכדורגל לפני המשחק מול סקוטלנד
אימון נבחרת ישראל בכדורגל
(צילום ארכיון: אורן אהרוני)
ספורטאים בכלל, וכדורגלנים בפרט הם דמויות ציבוריות, מובילי דעה, ובני הנוער נושאים אליהם את עיניהם וחולמים להיות כמוהם. דווקא משום כך, עליהם לשאוף ולהיות דמויות מופת, המשדרות ערכים שבני הנוער והמעריצים יקבלו וינהגו לפיהם.
לנבחרת ישראל יש תפקיד נוסף- היא נבחרת לאומית, המייצגת את המדינה ובשל כך, השחקנים בשורותיה למעשה מייצגים את המדינה ואת הערכים שהיא מקדשת, אך ההתאחדות לכדורגל בישראל בשלה, היא בחרה ללכת נגד המגמה העולמית, של הבנת הצורך בצמצום פערים, צדק חברתי והסטת משאבים למקומות הללו, ובוחרת לזמן לשורותיה אנשים המסמלים חוסר צדק, חוסר מוסר וסט ערכים קלוקל.
בבחירה הזו מערערת הנבחרת את הלגיטימיות לה היא ראויה בעיני; מפריע לי שהיא מייצגת גם אותי ואת המדינה וכל עוד זו ההחלטה לא אוכל להיות אוהד הנבחרת. ראוי שגם בנושאים ערכיים מסוג זה יקבע קוד אתי ברור יותר שייאכף על ידי הגורמים הרלוונטיים בהתאחדות.
בפעם הבאה שיעמדו בעת השמעת ההמנון הלאומי, אני מציע לקברניטי ההתאחדות לחשוב טוב לאן הם רוצים להוליך את נבחרת ישראל, ואיזה ערכים הם מביאים לשולחן הלאומי.
ירון נוידרפר הואמנכ"ל Social Finance Israel, חברה לתועלת הציבור שהוקמה במטרה לקדם הזרמת הון לפתרון בעיות חברתיות בישראל דרך שימוש בכלי מימון חדשניים