סגור
אליסון פליקס ב אליפות העולם ב אתלטיקה יוג'ין אורגון
אליסון פליקס באליפות העולם באתלטיקה יוג'ין אורגון (צילום: גטי)

אורגון: אליפות עולם מחוץ לקופסה הרגילה

הבחירה ביוג'ין, אורגון לאירוח התחרות לא מקרית. מורשת הריצה והאתלטיקה הקלה במדינה תפסה תאוצה בשנות ה-70 בזכות: מאמן האתלטיקה של אוניברסיטת אורגון ביל באוורמן, פיל נייט שותפו להקמת נייקי, וסטיב פריפונטיין שהוביל לתרבות הריצה הבינונית והארוכה באמריקה

אליפות העולם באתלטיקה נפתחה בארצות הברית, שבפעם הראשונה מארחת את תחרות הספורט הבינלאומית השלישית בחשיבותה. האליפות שבדרך כלל מתקיימת בערים גלובליות כמו לונדון, בייג'ין, ברלין, או דוחא, לא נערכת בעיר כמו לוס אנג'לס – שב-2028 תארח את המשחקים האולימפיים בפעם השלישית, אלא ביוג'ין, אורגון, עיר סטודנטיאלית המרוחקת כשעתיים מפורטלנד ובה אין אפילו מקום אחד בו אפשר להמיר מטבע זר לדולרים.
בעוד שבשנים הקודמות התחרות נקראה על שם העיר המארחת, הפעם הוועדה המארגנת החליטה להכיל את כל המדינה ולמתג אותה כ"אורגון 22". למעשה, המיתוג המקורי היה "אורגון 21", אבל התחרות נדחתה בשנה בעקבות הדחייה של המשחקים האולימפיים בטוקיו לקיץ 2021 בגלל הקורונה.
הבחירה ביוג'ין לא מקרית. כשנכנסים לעיר מעמק ווילאמט, שם נמצא מחוז היין של אורגון שמנסה להתחרות עם נאפה בקליפורניה, השלט Welcome to Track Town U.S.A מקבל את פני הנהגים. מורשת הריצה והאתלטיקה הקלה באורגון החלה עוד בעשור הראשון של המאה ה-20 עם המאמן ביל "הקולונל" היוורד שאימן את אוניברסיטת אורגון במשך למעלה מ-40 שנה. האצטדיון הביתי "הייוורד פילד" שיארח את אליפות העולם נקרא על שמו. למעשה עוד ב-1906 הקופץ לגובה הרברט קרינגהם זכה במדליית ארד במשחקי אתונה 1906 (שלא נחשבים כמשחקים אולימפיים רשמיים).
אולם, הזהות של יוג'ין כבירת האתלטיקה הקלה של ארצות הברית החלה בעיקר בשנות ה-70, בזכותם של שלושה אנשים: מאמן האתלטיקה של אוניברסיטת אורגון ביל באוורמן, שהכין נעלי ריצה עם טוסט וואפלים של אשתו, שותפו וחניכו לשעבר באוניברסיטה פיל נייט שיחדיו הקימו את נייקי, והסטודנט-אתלט סטיב פריפונטיין (בקיצור "פרי") שהחזיק בשיאי ארה"ב בשמונה מרחקים שונים שנעו בין 2 ל-10 ק"מ ונחשב למי שהוביל להתפשטות תרבות הריצה הבינונית והארוכה באמריקה.
המטה של נייקי, הנקרא "קמפוס נייקי" בגלל הצורה האוניברסיטאית שבה נבנה המתחם, נמצא בפרבר של פורטלנד, ביברטון. בניינים, מרכזים וכיכרות בקמפוס נקראים על שם ספורטאים ביניהם מייקל ג'ורדן, סרינה וויליאמס, טייגר וודס, פריפונטיין ואחרים.
סביב הזהות הזו, עיריית יוג'ין, מחוז ליין ומדינת אורגון התגייסו כדי שיהיו שבילי ריצה והליכה לאורך ולרוחב המדינה ולעודד כמה שיותר פעילות ספורטיבית בטבע ובערים – בין אם חובבנית או מקצוענית. אורגון נמצאת בפיספיק נורת'ווסט, מצפון לקליפורניה ומדרום לוושינגטון. טבע פראי, מרחק ובידוד הם חלק מה-DNA של המדינה. חלק מהגאווה של המקום נובע מהבידוד והמרחק שמאפשר חשיבה מחוץ לקופסא ויצירתיות. יש חברה אזרחית קולנית באורגון וכמה מהמחאות הבולטות בשנים האחרונות קרו בפורטלנד. יחד עם זאת, גם כתות מסוכנות מצאו באורגון בית פורה.
בראיה ספורטיבית, נייט, בוורמן ופרי, הפכו לדמויות מיתיות. נייט שבנה אימפריית ביגוד ספורט דרך מכירת נעליים מהבגז' של הטנדר, באוארמן שלא הפסיק לעשות ניסיונות בבניית הנעל המושלמת ויליד אורגון פריפונטיין שלא רק שבר שיאים אלא גם אתגר את שיטת המכללות החובבנית, אבל מת בתאונת דרכים. תחרות ליגת היהלום השנתית הנערכת ב"הייוורד פילד" נקראת על שמו – "פרי קלאסיק".
החשיבה מחוץ לקופסא בספורט לא שייכת רק לאוניברסיטת אורגון. יליד פורטלנד ובוגר אוניברסיטת אורגון סטייט, דיק פוסברי שינה את טכניקת הקפיצה לגובה ויותר מחצי מאה אחרי שזכה בזהב באולימפיאדת מקסיקו סיטי 1968, העולם עדיין מחקה אותו. בכלל, עשרות ילידי אורגון וסטודנטים ובוגרים של אוניברסיטאות במדינה מככבים בספורט האמריקני והעולמי מידי מחזור אולימפי. למשל בוגר אוניברסיטת אורגון ויליד המדינה אשטון איטון זכה בזהב בקרב-רב במשחקים האולימפיים בלונדון ובריו דה ז'ניירו ויליד פורטלנד ריאן קרוזר זכה בזהב בטוקיו בהדיפת כדורגל ברזל תוך שבירת שיא אולימפי (את שיא העולם הוא שבר במוקדמות האולימפיות שנערכו ביוג'ין).
ההשפעה של אורגון על הספורט האמריקני והעולמי כמובן חורגת מאתלטיקה קלה ומורגשת מאוד בספורט נשים. בוגרת האוניברסיטה סברינה יונסקו מחזיקה בשיאי הטריפל-דאבל במכללות וממשיכה לשבור שיאים גם ב-WNBA. בתחילת יולי בוגרת אוניברסיטת פורטלנד מייגן ראפינו קיבלה מנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן את מדליית החופש - אות הכבוד הגבוה ביותר שאזרח אמריקני יכול לקבל. בכלל, יש תרבות כדורגל מאוד ייחודית באורגון, עם קהל אוהדים רועש ואקטיביסטי של קבוצות פורטלנד טימברס ב-MLS ופורטלנד ת'ורנס שב-NWLS שתחת אותה בעלות. קהל שדואג לקדם נושאים חברתיים ואף להפנות אצבע מאשימה כלפי ההנהלה בעקבות חשיפת ההטרדות המיניות בליגת הנשים. כלומר, השילוב של ספורט והניסיון לאתגר את הסטטוס קוו, הם חלק מהזהות במדינה.
גם נייקי משחקת בזה תפקיד. לאחר שינויי החקיקה בארה"ב שמאפשרים לסטודנטים-ספורטאים לקבל כסף דרך השם והתדמית שלהם, פיל נייט ואנשי עסקים נוספים הקימו באורגון את "דיויז'ן סטריט" - חברה שנועדה לעזור לסטודנטים-אתלטים למקסם את המיתוג שלהם במהלך הלימודים. כמובן שלנייקי יש חלק מרכזי במיתוג של אורגון כבירת האתלטיקה הקלה של ארה"ב ובמרכזיות של אוניברסיטת אורגון כמקום שמארח מידי שנה תחרות ליגת יהלום, לצד תחרויות ארציות, מחוזיות ומקומיות. בנוסף להשפעה הספורטיבית, נייקי תורמת מיליוני דולרים לאוניברסיטת אורגון.
הספריה נקראת על שם נייט, אולם הכדורסל על שם הבן מתיו נייט שנהרג בתאונה ובשנים האחרונות פיל ופני נייט תרמו כחצי מיליארד דולר להקמת קמפוס למדעים. כמובן שנייקי הספונסרית של קבוצות הספורט של האוניברסיטה אורגון דאקס ומספקות את הציוד הכי חדשני ואופנתי. להבדיל מאוניברסיטאות אוהיו סטייט ואלבמה שמשחקות פחות או יותר באותה תלבושת מסורתית כבר עשרות שנים, קבוצת הפוטבול של אוניברסיטת אורגון פיתחה מסורת שאינה משחקת פעמיים ברצף עם אותה תלבושת. נייקי גם ניסתה לשפר את מצב הריצות הארוכות בארצות הברית כשפתחה את פרויקט נייקי אורגון, אולם הוא נסגר בעקבות פרשת הסימום של מאמן התכנית אלברטו סלזאר.
בכלל, לא חסרות שערוריות שנצמדו להיסטוריה של נייקי, ביניהן שימוש בבתי מלאכה נצלניים, צביעות חברתית ויחס מפלה לנשים. למעשה, גם ההחלטה להעניק ליוג'ין את אירוח אליפות העולם ללא תחרות, לוותה בהרמת גבה ובתהיה על הקשר בין נייקי לבין יושב ראש איגוד האתלטיקה העולמי סב קו, שבעברו היה שגריר בתשלום של החברה.
הגם שנייקי מאוד מעורבת בחיי הספורט באורגון ובהנעת והובלת תהליכים, היא לא הספונסרית של אליפות העולם באתלטיקה. אסיקס, כספונסרית של איגוד האתלטיקה העולמי, היא נותנת החסות הרשמית של התחרות והיא ממנפת את זה דרך מתחמים סביב האצטדיון ובאוניברסיטה ומרוץ 5 ק"מ שהציבור יכול להירשם אליו. אליפות העולם באתלטיקה נחשבת לאירוע הספורט הבינלאומי השלישי בחשיבותו אחרי המשחקים האולימפיים והמונדיאל. אולם להבדיל מהתחרויות האלה, לא מדובר בתחרות שמתפרשת על פני כל המדינה או עשרות מוקדים, אלא למעשה נערכת באצטדיון מרכזי אחד כשתחרויות המרתון וההליכה ל-20 ק"מ ול-35 ק"מ נערכות ברחובות שמובילים לאצטדיון הפוטבול של האוניברסיטה במתחם אחר בעיר.
במסיבת העיתונאים לפני פתיחת התחרויות, יושב ראש איגוד האתלטיקה הבינלאומית סבסטיאן קו הגדיר את האליפות הזו כ"אינטימית". בנוסף, יש ניסיונות לשלב את תושבי יוג'ין ואורגון באליפות עם הפנינג על שפת הנהר או שביל מורשת עם מחוות לאתלטים בולטים ברחבי המדינה. הגם שיוג'ין מארחת מידי שנה תחרות ליגת יהלום, אירוח אליפות עולם עם אלפי ספורטאים ותיירים ומאות עיתונאים מרחבי העולם, מאתגר את השגרה הנינוחה של העיר.
מעבר ליוג'ין ולאורגון, אחרי שבעשור הקודם תחרויות הספורט הגדולות בעולם נערכו מחוץ לארה"ב, אליפות העולם באתלטיקה מתחילה סדרה של תחרויות ספורט בינלאומיות יוקרתיות שהאמריקנים עומדים לארח שכוללת גם את אוניברסיאדת החורף ב-2023 בלייק פלאסיד, מונדיאל 2026 ביחד עם מקסיקו וקנדה, אולימפיאדת לוס אנג'לס 2028 ואולי גם אולימפיאדת חורף בסולט לייק סיטי בתחילת שנות ה-30.
מבחינה ספורטיבית, אחרי סיום עידן השליטה של יוסיין בולט, הגברים האמריקנים מזהים ואקום מסוים בספרינטים ופתחו את האליפות בהצהרה עם סוויפ בפודיום ב-100 מ'. זאת אליפות העולם האחרונה של אליסון פליקס שזכתה ביותר מדליות אולימפיות באתלטיקה קלה מכל ספורטאי או ספורטאית אחרת. באליפות ארה"ב, בה הוכרע הסגל שישתתף באליפות העולם, פליקס ארגנה מעון לילדים כדי להקל על האמהות שמתחרות, מאמנות, או עובדות בתחרות. הארד שזכתה בתחרות השליחים המעורבת ביום הפתיחה של האליפות רק מקבע עוד יותר את מעמדה המיתי כאחת האתלטיות הגדולות בהיסטוריה. קסטר סמניה הדרום אפריקנית שנגזר עליה להפסיק להתחרות בריצת 800 מ' בה שלטה בגלל רמת טסטוסטרון גבוהה, תתחרה בריצה ל-5,000 מ'.
בכלל, מבחינת מגדר זאת עשויה להיות תחרות מיוחדת, שמצד אחד נערכת 50 שנה לאחר חקיקת טייטל 9 ששינתה את הספורט האמריקני ומנגד כחודש לאחר החלטת בית המשפט העליון להפוך את רו נגד ווייד ולבטל את הזכות הפדרלית להפלות. מבחינת פוליטיקה בינלאומית, איגוד האתלטיקה העולמי לא איפשר לספורטאים רוסים להתחרות באליפות העולם בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. גם איגוד האתלטיקה העולמי וגם האיגוד האמריקני אמרו לפני התחרויות שהם לא מתכוונים להעניש ספורטאים שיביעו מחאות חברתיות או פוליטיות, אבל ביקשו שיכבדו את המתחרים האחרים. כך שקווי העלילה סביב אליפות העולם באתלטיקה אורגון 22 עשויים להמשיך לעצב את עולם הספורט המשתנה, הרבה מעבר לגבולות עיר קטנה ומרוחקת בפיסיפיק נורת'ווסט.
הכותב הוא מרצה לעסקי ספורט בבי"ס לעסקים באוניברסיטת אורגון