סגור

האוהדים והספונסרים יכולים למנוע מקבוצות להעסיק עברייני מין

האוהדים והספונסרים של ריית' רוברס מהליגה הסקוטית התנגדו להחתמת שחקן שהורשע באונס. זו כנראה הדרך היחידה לשנות את תרבות הגבריות הרעילה הנפוצה במועדוני כדורגל

דיוויד גודווילי היה חלוץ מוכשר מאוד שגדל בדנדי יונייטד הסקוטית. הוא שיחק בכל הנבחרות הצעירות של סקוטלנד וב-2011 אף הושווה לוויין רוני על ידי מאמנו בבלקבורן, סטיב קין.
ואולם, מגיל צעיר גודווילי (כיום 32) הסתבך במקרי אלימות. ב-2008, כשהוא בן 19 בלבד, הורשע על תקיפת אדם במועדון, ב-2009 הורשע על הכאת שומר במועדון לילה. ב-2012 הורשע בתקיפה נוספת, קיבל מאסר לתנאי והיה צריך לעבוד בקהילה במשך 80 שעות. עוד לפני, ב-2011, גודווילי הואשם באונס קבוצתי. המשטרה חקרה ולא מצאה מספיק ראיות שיביאו להרשעה פלילית של גודווילי וחברו הכדורגלן דיוויד רוברטסון, שלפי העדות שלהם, שכבו עם הבחורה אבל לא אנסו אותה.
ואולם, רשות הפיצויים על פציעות ונזק מפעילות עבריינית הגיעה למסקנה שהאישה אכן נאנסה על ידי גודווילי ורוברטסון ופיצתה אותה ב-11 אלף ליש"ט. ב-2016 הנאנסת לקחה את גודווילי ורוברטסון לבית המשפט האזרחי וזכתה בפיצויים של 100 אלף ליש"ט. זו היתה החלטה תקדימית של השופט, שקבע שיש מספיק ראיות לכך שהיא נאנסה על ידי גודווילי ורוברטסון. השופט מתח ביקורת חריפה על התנהגות והתנהלות השניים.
רוברטסון פרש מכדורגל אחרי ההחלטה, אבל גודווילי, שבתקופה הזו שיחק בליגות הנמוכות באנגליה, רק עזב את המועדון האנגלי ששיחק בו (פלימות'). הוא היה מתחת לרדאר כשהצטרף לקלייד מהליגה השלישית בסקוטלנד. ואז בינואר 2022 גודווילי חתם בריית' רוברס מהליגה השנייה בסקוטלנד. זה התחיל בלאגן.
ההחלטה להעניק לחלוץ האנס חוזה לשנתיים וחצי יצרה תגובת שרשרת שבמועדון פשוט לא ציפו לה. מלבד מחאה נרחבת ברשתות החברתיות, קבוצת הנשים של ריית' החליטה להתנתק מהמועדון והספונסרית הראשית של המועדון, אוהדת הקבוצה וסופרת ספרי מתח ופשע, ואל מקדרמיד, החליטה להפסיק להעניק חסות ראשית לקבוצת הגברים. "זה מרסק את התדמית של המועדון כמועדון משפחתי וקהילתי", אמרה. "אני הפסקתי את תמיכתי במועדון בגלל ההחתמה המבישה הזו".
"אחרי 10 שנים שאני משחקת בריית' זה פשוט נוראי שאני צריכה לוותר על המועדון הזה בגלל שהם החתימו מישהו כמו גודווילי, מישהו שאין לי רצון להיות מקושר אליו בשום צורה", מסרה טיילר ראטריי, קפטנית קבוצת הנשים של ריית'. עמותות למען זכויות קורבנות אונס פוליטיקאיות מקומיות גם כן הביעו את מחאתן. בהנהלה עוד ניסו להצדיק את ההחתמה, דיברו על "הליך השיקום" שהשחקן עבר והוסיפו שבסופו של דבר מדובר "בהחלטת כדורגל".
אחרי יומיים, ג'ון סים, יו"ר ריית', הודיע שהמועדון חוזר בו ולא יחתים את החלוץ. הוא גם התנצל. "קודם כל, אני רוצה להתנצל מכל הלב כלפי אוהדים שלנו, הספונסרים שלנו, השחקנים והקהילה שמסביב לריית' רוברס", מסר סים. "אני רוצה להתנצל על הכאב והכעס שיצרנו בימים האחרונים. טעינו. בקבלת ההחלטה שעשינו, התמקדנו הרבה יותר מדי בענייני כדורגל ולא מספיק במה המשמעות של החלטה כזו על המועדון שלנו והקהילה שלנו. בימים האחרונים הקשבנו לאוהדים ויצרנו קשר איתם. אני מעריך את הכנות. כנשיא, כהנהלה וכמנהל, אני חושב שכולם כאן למדו שיעור חשוב ונעשה את הכל כדי להשיג מחדש את הכוח, את הביטחון ואת האמון של משפחת ריית' רוברס".
"זה ניצחון למאות האנשים שהם המועדון", אמרה ואל מקדרמיד, אוהדת הקבוצה ומי שכתבה ספרים שהפכו לסדרות פשע. "אבל האנשים שקיבלו את ההחלטה עדיין במועדון".
המאבק הקהילתי - של אוהדים, ספונסרים, עמותות ופוליטיקאים - בעיר הקטנה קירקאלדי אמנם לא זכה להרבה יותר מדי כותרות בעיתונות הבריטית, אבל בהחלט יכול להעניק השראה לקהילות האוהדים הבאות. נראה שיותר מאי פעם צריך שהאוהדים יזכירו לקבוצותיהם שמדובר בארגון שהוא חברתי כמו שהוא מקצועי.

שורה של עברייני מין

האירוע במזרח סקוטלנד הגיע באותו שבוע שבו התפרסם שאברם גרנט חשוד בעבירות מין ושמייסון גרינווד, חלוץ מנצ'סטר יונייטד, הואשם על ידי חברתו, הארייט רובסון, שהוא היכה אותה ואנס אותה. רובסון סיפקה צילומים, סרטוני וידאו והקלטות אודיו כעדויות לפשעיו של גרינווד.
התמונות של רובסון בחשבון האינסטגרם שלה זעזעו את עולם הכדורגל. גרינווד נעצר, נחקר ומנצ'סטר יונייטד השעתה אותו עד הודעה חדשה. בנוסף, הקבוצה הודיעה שכל אוהד שרכש חולצה עם שמו של גרינווד יוכל להחליף אותה בחנות המועדון. גם נייקי השעתה את הסכם החסות עם השחקן שנחשב לאחד מהחלוצים האנגלים המבטיחים ביותר. הוא בן 20 והקריירה שלו ככל הנראה הסתיימה. אבל הוא לא הקורבן פה.

2 צפייה בגלריה
מייסון גרינווד כדורגל אנגלי אלימות
מייסון גרינווד כדורגל אנגלי אלימות
מייסון גרינווד. הקריירה שלו ככל הנראה הסתיימה. אבל הוא לא הקורבן פה
(צילום: רויטרס)

מוקדם יותר העונה, בנג'מין מנדי הואשם במספר רב של מקרי אונס. סביר להניח שמדובר באנס ותוקף מיני סדרתי שמקומו מאחורי סורג ובריח לשנים. מנצ'סטר סיטי איפשרה לו להמשיך להתאמן ואף לשחק למרות ההאשמות. הוא הושעה כשהמקרה שלו הגיע לבית המשפט. סביר להניח שגם גרינווד יעמוד בפני מצב דומה.
בשני המקרים, מדובר בשחקנים ששווים עשרות מיליוני ליש"ט - נכסים שהקבוצות טיפחו. חוקית, כנראה, קשה להשתחרר מהחוזה איתם, אבל אולי רק בשביל המסר היה צריך לעשות זאת כבר. יונייטד, כרגע, לא מספקת שום סיוע משפטי או כספי לגרינווד. הם מרחיקים את עצמם ממנו ונראה שרוב האוהדים מקבלים ומעריכים זאת. חבריו לקבוצה כגון כריסטיאנו רונלדו ודויד דה חאה הפסיקו לעקוב אחריו ברשתות החברתיות.
אבל מה יקרה בעוד שנתיים כשגרינווד ירצה לחזור לכדורגל ותהיה איזשהי קבוצה ש"תקבל החלטת כדורגל בלבד" ותראה הזמנות להחתים שחקן סופר כישרוני בזול? לכאן נכנסת הקהילה של אוהדי הכדורגל של כל קבוצה וגם האחריות של המועדונים, המאמנים והשחקנים עצמם.
עברייני מין צריך להוקיע מהספורט - זה ברור לכולם, לא? אבל המסרים של הכדורגל נגד אלימות מינית יכולים להיות מאוד סותרים.
אז כן - אולי את גרינווד אף אחד לא יחתים כרגע, אבל איב ביסומה, קשר ברייטון, תחת חקירה על תקיפה מינית והוא "מבוקש" על ידי קבוצות כגון טוטנהאם, אסטון וילה, ארסנל וניוקאסל. באותו היום שבו גרינווד הושעה על ידי יונייטד, אוהדי הקבוצה דרשו מהיוזר הרשמי שלה לרכוש את ביסומה בטענה שהוא בדיוק "הקשר שחסר לקבוצה". מוקדם יותר העונה נחשפו מקרי אונס של שחקני נבחרת איסלנד וחבריהם לחדר ההלבשה הביעו בהם תמיכה. צ'אד אוונס, שחקן כדורגל בשפילד יונייטד הורשע באונס בתחילת העשור הקודם, אבל זכה בפרס של איגוד הכדורגלנים בגלל שכבש עשרות שערים באותה עונה. ניימאר גם כן הואשם בכך שתקף מינית עובדת נייקי ולא נראה שזה כל כך משפיע על הקריירה שלו או על היחס של אוהדים ושחקנים כלפיו.

2 צפייה בגלריה
נבחרת איסלנד כדורגל
נבחרת איסלנד כדורגל
שחקני נבחרת איסלנד. תרבות של אונס בחדר ההלבשה
(רויטרס)

אפילו כריסטיאנו רונלדו הודה באי-מייל לעורך דינו שביצע עבירת מין וזה ממש לא השפיע על הקריירה שלו (בהדלפות האימיילים של פוטבול ליקס כתב לעורך דינו בהקשר של קת'רין מייאורגה: "היא אמרה לי לא, לא, אל תעשה את זה - אני לא כמו האחרות". רונלדו הוסיף במייל: "היא לא צעקה או קראה לעזרה או משהו כזה"). כאן בישראל, השחקן הטוב בליגת העל, עומר אצילי, שוחרר ממכבי תל אביב בגלל ששכב עם קטינה ופחות מחצי שנה לאחר מכן הוחתם על ידי מכבי חיפה - ואוהדי חיפה חגגו ועדיין חוגגים.
היחס המקל לעבירות מין של כוכבי כדורגל נכון גם לכוכבים מענפים אחרים. ב-NBA קובי בראיינט הצליח לשקם לחלוטין את התדמית שלו אחרי שאנס חדרנית במלון בקולורדו; קרל מלון, כבן 20, הכניס להריון ילדה בת 13 וזה לא הפריע לו לעשות קריירה ארוכה. בכלל היו לא מעט מקרי אונס ומקרי ניצול ששחקני NBA היו מעורבים בהם ומעטים הפעמים שהקריירה שלהם הושפעה באופן דרמטי. גם באגרוף, למשל, מייק טייסון ופלויד מייוות'ר בעלי היסטוריה של אלימות נגד נשים, והם עדיין חברים מכובדים בקהילת האגרוף העולמית.
נראה שמקרה גרינווד צריך להיות נקודת המפנה של הכדורגל בכל הקשור לתקיפות מיניות. מי שיעזור למועדונים לקבל החלטות נגד עברייני מין יהיו המאמנים, השחקנים, האוהדים והקהילות סביב אותם מועדונים. אם, כמו במקרה של ריית' רוברס, אוהדים פשוט לא יהיו מוכנים לקבל את זה שעבריין מין ילבש את החולצה שלהם, ספונסרים יפסיקו את תמיכתם ומנהלי מועדונים פשוט יבינו שלא שווה להם לקבל "החלטת כדורגל" שמנחיתה אנס בקבוצה - אז לא יחתימו יותר עברייני מין.